PROTESTA

Mig miler de treballadors de Nissan tallen la Diagonal de Barcelona

La plantilla de l'automobilística japonesa responsabilitzen la direcció de la companyia de la progressiva pèrdua de models i producció de les plantes de la Zona Franca, Montcada i Sant Andreu

nissan

nissan

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Uns 500 treballadors de Nissan i les seves empreses subcontractades s’han concentrat aquest dimarts davant el consolat del Japó a Barcelona per exigir un futur industrial per a les plantes de la firma automobilística d’origen nipó a tot Espanya. «No pagarem els vostres errors» és el missatge de la pancarta que encapçala la concentració a la Diagonal. Els sindicats han fet front comú davant d’una situació que defineixen com a «crítica» i de la qual responsabilitzen la direcció. A Catalunya estan en suspens gairebé 2.500 llocs de treball directes i, sumant les plantes d’Àvila, Cantàbria i les empreses auxiliars, els càlculs sindicals eleven la xifra fins als 25.000 llocs de treball a tot Espanya.

«Inquietud», «indignació» i «empimament» han sigut els vocables amb els quals els treballadors resumien el sentir de la plantilla mentre tallaven el trànsit a la Diagonal en senyal de protesta. A la concentració han assistit 500 persones, segons xifres de la Guàrdia Urbana. En menys d’un mes l’empresa els ha comunicat que han perdut la producció de dos models (X Class de Mercedes i l’e-NV200 elèctrica) a la Zona Franca, la qual cosa deixa les plantes catalanes a una capacitat que actualment ronda el 20%. Nissan ha anat perdent any a any volum d’acoblament en les seves plantes, ja que si el 2010 fabricava 141.218 unitats, el 2019 el tancava en les 53.119. I per a aquest 2020 la previsió és de 42.000 unitats; segons dades facilitades per UGT-FICA.

«No deixarem que matin a poc a poc [la planta de la] Zona Franca», ha declarat el president del comitè, Juan Carlos Vicente. «Per a Catalunya, Nissan és el seu segon motor», ha reivindicat. Les centrals se senten enganyades, ja que consideren que durant els últims anys han anat assumint retallades de plantilla i congelacions salarials per assegurar el futur de les plantes. Els treballadors afectats per l’últim ERO, de 600 acomiadaments, encara estan abandonant durant aquest any la companyia. Aquest dimecres els sindicats amb representació entre els treballadors (CCOOUGTUSO CGT) tenen prevista una reunió per marcar un calendari de mobilitzacions amb el qual donar continuïtat a la protesta d’aquest dimarts davant el consolat japonès.

La Generalitat colla Nissan

Notícies relacionades

La Generalitat, per la seva banda, també ha sortit aquest dimarts a posar pressió sobre Nissan perquè aclareixi com més aviat millor el futur de les seves plantes, conscient del terratrèmol social i econòmic que suposaria un tancament.  «Catalunya ha fet els esforços necessaris perquè arribi un nou model», ha asseverat el secretari general de Treball, Josep Ginesta.

I és que l’1 d’octubre passat el Govern de la Generalitat va aprovar una subvenció de tres milions d’euros per a Nissan, amb la condició que renovés la seva planta de pintura a la Zona Franca per adaptar-se a les noves normatives europees en matèria de contaminació. La firma japonesa va pressupostar abordar una inversió de 70 milions d’euros per a aquesta reforma. Aquesta planta encara no ha començat a construir-se i està previst que les obres comencin aquest any; tot i que des dels sindicats sospiten i assenyalen que el gruix de la inversió no l’esperen, com a mínim, fins al 2022