Futur industrial incert

Front comú de Govern i Generalitat davant de la crisi de Nissan

La ministra Maroto i la consellera Chacón treballen per blindar el futur industrial de les plantes a Espanya

chacon-maroto

chacon-maroto

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto / Sara Ledo

La crisi que travessa actualment Nissan ha provocat que Govern Generalitat aparquin les seves diferències i facin front comú per garantir el futur de les tres plantes que la firma automobilística manté a Espanya. Els equips de la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, i de la consellera d’Empresa, Àngels Chacón, treballen en un «pla de competitivitat industrial» per assegurar la continuïtat de les fàbriques i els 25.000 llocs de treball (entre directes i indirectes) que en depenen. Així ho han confirmat fonts dels dos departaments. No obstant, els sindicats exigeixen «garanties» i no ser «mers espectadors» en aquesta negociació.

No hi ha, de moment, una taula o òrgan oficial de coordinació entre les diferents administracions implicades, ja que Maroto i Chacón fien l’acció conjunta a la bona sintonia que regeix entre totes dues. «De vegades les converses informals i amb certa freqüència són més eficaces que un òrgan plenament constituït», expliquen fonts coneixedores de les converses. Banderes a banda, la línia que defensen totes dues referent a política industrial coincideix en molts aspectes i tant a Madrid com a Barcelona consideren «prioritari» la continuïtat de les plantes de Nissan. Els dos Executius hi han apostat la seva credibilitat, ja que Pedro Sánchez a Davos i Chacón des del Japó van publicitar el compromís de la firma automobilística amb Zona Franca i la resta de centres.

Els sindicats, per la seva banda, reconeixen contactes informals amb les dues administracions i veuen amb bons ulls aquesta sintonia, però exigeixen «garanties, no declaracions», afirma el secretari de polítiques sectorials de CCOO de Catalunya, Carlos del Barrio. Des del Departament de Empresa exhibeixen el pla de recolzament al sector de la mobilitat i l’automoció que inclou els nous pressupostos. Aquest ve dotat de 2,7 milions d’euros, per incentivar la modernització de les plantes i desplegar una xarxa de punts de càrrega per a vehicles elèctrics.

Negociacions a curt i llarg termini

Notícies relacionades

A escala estatal, des de la UGT-FICA estan «preocupats» per l’absència d’una taula («o com vulguin dir-li») a la qual s’asseguin tots els actors implicats per abordar el futur industrial de Nissan. Així ho expressa el secretari del sector de l’automoció i treballador de Nissan, Jordi Carmona. «No consentirem que se’ns tracti com a mers espectadors», afirma.

Les converses per assegurar la viabilitat de les plantes de Nissan i la indústria de complements que viu entorn seu pivoten sobre dos eixos. En el curt, administracions i sindicats reclamen produccions que tallin la pèrdua progressiva d’activitat que acumula Nissan a Espanya durant els últims anys. I, en el llarg, un pla estratègic que ofereixi garanties per abordar la transició energètica que té per davant tot el sector de l’automòbil.