NOUS IMPOSTOS
El Govern preveu aprovar aquest dimarts la 'taxa Google' i la 'taxa Tobin'
Això permetrà portar el projecte a les Corts al febrer, tal com va anticipar EL PERIÓDICO

28/01/2020 La ministra de Hacienda y Portavoz del Gobierno, MarÃa Jesús Montero, comparece en rueda de prensa tras el Consejo de Ministros, en el Complejo de la Moncloa, en Madrid (España), a 28 de enero de 2020. /
El Consell de Ministres aprovarà previsiblement demà el nou impost digital i el que gravarà les transaccions financeres, coneguts com a ‘taxa Google’ i ‘taxa Tobin’, els projectes de llei del qual van decaure, en la passada legislatura davant de l’avanç electoral, segons fonts governamentals. Aquest tràmit permetrà portar el projecte a les Corts al febrer, tal com va anticipar EL PERIÓDICO dissabte.
L’acord de Govern entre el PSOE i Unides Podem incloïa l’aprovació dels dos impostos, amb els quals l’Executiu espera recaptar uns 2.050 milions d’euros (1.200 milions amb l’impost digital i 850 milions amb el de transaccions financeres).
El nou Impost sobre Determinats Serveis Digitals, conegut com a ‘taxa Google’, gravarà previsiblement aquelles empreses amb ingressos anuals totals d’almenys 750 milions d’euros i amb ingressos a Espanya superiors als 3 milions d’euros.
En concret, en línia amb la proposta que al seu dia va fer la Comissió Europea, gravarà el 3% dels serveis de publicitat en línia, serveis d’intermediació en línia i la venda de dades generades a partir d’informació proporcionada per l’usuari durant la seva activitat o la venda de metadades. El Govern crentral espera recaptar amb aquest tribut 1.200 milions d’euros, la liquidació dels quals serà trimestral.
El Govern defensa la creació d’aquest gravamen perquè hi ha ingressos obtinguts a Espanya per grans empreses internacionals a partir de certes activitats digitals que escapen a l’actual marc fiscal, per la qual cosa estan fent competència deslleial especialment al petit comerç.
Queden excloses de l’impost la venda de béns o serveis entre els usuaris en el marc d’un servei d’intermediació en línia; i les vendes de béns o serveis contractats en línia a través de la web del proveïdor d’aquests béns o serveis en què el proveïdor no actua com a mitjancer. A més, s’exclouen de la taxa determinats serveis financers.
A més, les prestacions digitals que siguin realitzades entre entitats que formin part d’un grup amb una participació, directa o indirecta, del 100% quedaran també fora de l’impost.
Transaccions financeres
Juntament amb aquest impost, el Consell de Ministres aprovarà previsiblement demà el projecte de llei que crea l’Impost sobre les Transaccions Financeres, conegut com a ‘taxa Tobin’, que gravarà amb un 0,2% les operacions de compra d’accions espanyoles executades per operadors del sector financer.
Només se sotmetran a tributació al 0,2% les operacions d’adquisició d’accions emeses a Espanya d’empreses cotitzades la capitalització borsària de les quals sigui superior a 1.000 milions d’euros. No es gravarà la compra d’accions de pimes i empreses no cotitzades. El subjecte passiu és el mitjancer financer que transmeti o executi l’ordre d’adquisició, i haurà de presentar una declaració anual de l’impost.
Notícies relacionadesQueden fora de l’àmbit de la ‘taxa Tobin’ el deute, tant el públic com el privada, i els derivats. En concret, entre les adquisicions que estaran exemptes de l’esmentat gravamen es troben les operacions del mercat primari (sortida a Borsa d’una companyia), les necessàries per al funcionament d’infraestructures del mercat, les de reestructuració empresarial, les que es realitzin entre societats del mateix grup i les cessions de caràcter temporal.
El Govern calcula que ingressarà uns 850 milions per aquesta nova figura tributària, que es destinaran a finançar les pensions i el sistema de protecció de la Seguretat Social.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- En el ple El TC anul·la el vot delegat de Puigdemont, però salva la constitució del Parlament
- Pintades al cotxe de l’avi que va admetre haver abusat de la neta durant anys a Pals: "Violador"
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."
- Relacions Govern-ERC Junqueras no garanteix el suport al segon suplement de crèdit d’Illa i li demana que segui a negociar
- Educació a Catalunya Illa justifica amb el descens d’alumnes que es tanquin 111 línies de l’escola pública