Distribució

McDonald's, Coca-Cola i Damm aposten per les aliances per ser més sostenibles

Les tres multinacionals coincideixen en la importància de la «unitat de mercat» en tots els àmbits

La indústria d'aliments i begudes demana una legislació «ambiciosa» però «realista» amb l'objectiu de la sostenibilitat

mcdonalds-value-menujpeg-1bb90

mcdonalds-value-menujpeg-1bb90 / Gene J Puskar (AP)

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Gegants de la distribució com McDonald’sCoca-Cola o Damm aposten per les aliances entre empreses i proveïdors per avançar cap a la sostenibilitat, una peça fonamental per al futur del sector.

Així ha quedat patent en el 2n Congrés de Desenvolupament Sostenible, organitzat per l’Aecoc i la FIAB, on s’ha revelat un estudi en què el 44% dels consumidors reconeix que ha deixat de comprar marques que considera no sostenibles, sobretot en el cas dels menors de 34 anys. I les empreses no volen perdre aquest tren. Per això, tant indústria com distribució es mostren compromeses amb el canvi.  

Un canvi que el sector ja ha iniciat, amb la reducció del malbaratament alimentari, dels envasos de plàstic o de les emissions de CO2 en els transports, segons ha exposat el director general de l’Aecoc, José María Bonmatí. Però encara li queda un llarg camí, que passa per establir aliances entre diferents empreses o nivells de la cadena, segons ha explicat el director general de Damm, Jorge Vilavecchia.

«Animar les empreses a apostar per aliances és una cosa diferent al que hem fet fins ara», ha reconegut el director general de McDonald’s España, John Alves, que ha coincidit amb Vilavecchia que la unió fa la força. En el cas de la multinacional de menjar ràpid aquest any s’han posat en marxa pactes amb empreses com Endesa o Iberdrola a la recerca de solucions d’energia renovable i mobilitat elèctrica.

El director general de Coca-Cola Iberia, Francesc Cosano, també ha afirmat que «una organització, per gran que sigui, pot fer poc, no resoldrà sola el problema». Per això, considera necessari «fomentar» el tàndem de tres peces «bàsiques», la unitat d’acció de tota la indústria, la comunicació amb el consumidor i la influència en l’administració perquè prengui mesures.

En aquest sentit, el director general de la FIAB, Mauricio García de Quevedo, ha reclamat la posada en marxa d’una legislació «ambiciosa» que impulsi la sostenibilitat, però «realista», per garantir la competitivitat de les empreses del sector. «És imprescindible la col·laboració publico-privada», ha afegit. Tant McDonald’s, com Coca-Cola i Damm han coincidit en la importància de la unitat de mercat, perquè no passi que uns àmbits vagin davant d’altres, com passa amb l’impost de begudes ensucrades a Catalunya.  

Rendibilitat

Una de les principals incògnites sobre la sostenibilitat de les empreses recau en la seva rendibilitat. ¿És rendible innovar, reciclar, reutilitzar... o no? El director general de Damm té clar que «no hi ha debat sobre si és rendible o no», abans de citar un professor de Harvard que deia que «si la sostenibilitat no és rendible, provi vostè amb la insostenibilitat».

Amb ell ha coincidit el director general de Coca-Cola Iberia, que ha afirmat que la sostenibilitat «és rendible» i és necessari creure-se-la perquè «sinó no hi inverteixes». «Com qualsevol inversió requereix un retorn per als nostres empleats, per al consumidor, però també per als nostres accionistes i inversors, que cada vegada estan més pendents de coses que van més enllà del resultat de la companyia», ha afegit Cosano.

Oportunitat

Notícies relacionades

Coca-Cola, a més d’un hub d’innovació sobre beguda, també estudia l’alleugeriment del plàstic de les ampolles i llaunes per reduir costos i, alhora, ser més sostenibles. Però la sostenibilitat no només suposa una oportunitat de producte o envasos sinó també en el procés de tota la cadena productiva, com ha explicat el conseller delegat de Capsa Food, José Armando Tellado. En el seu cas, amb l’objectiu de ser una empresa de residu zero «convertint-los en proteïna o greix».

«La innovació sobre la ingesta i els aspectes nutritius serà un canvi molt important», ha afegit el director general de Nomen Foods, Enric Batlle. «Els departaments d’R+D encara no tenen la solució de tot, però els pròxim anys veurem solucions dirigides al ritme de vida actual», ha assegurat.