Coronavirus
Les aerolínies demanen mesures «urgents» per mitigar l'impacte del coronavirus
La patronal aèria reclama ajornar les quotes de la Seguretat Social i l'IVA sense cost i línies de crèdit tou

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-007 /
Un dels sectors econòmics més afectats pel coronavirus és el turisme, especialment les aerolínies. El sector aeri ha registrat importants descensos en la demanda de passatgers l’últim mes i és probable que, després de la decisió del Govern d’evitar els viatges a Itàlia, així com dels Estats Units, s’agreugi més la situació, de manera que reclamen al Govern una resposta «immediata».
L’Associació de Línies Aèries (ALA) demana ajornar les quotes de la Seguretat Social i de l’IVA sense cost, així com la reducció dels terminis de reembors de les liquidacions a tornar de l’IVA durant, almenys, el període temporal en què es mantingui l’«actual situació d’excepcionalitat». També reclamen a l’Executiu una revisió de la normativa de càlcul dels pagaments fraccionats de l’Impost de Societats, per reduir la seva quantia i alinear-los a la liquidació real.
D’altra banda, també exposen la necessitat d’habilitar la creació de línies de crèdit de l’ICO de ràpid accés i quantia suficient, l’agilitació dels reemborsos de la subvenció de residents, així com facilitats durant el període d’excepcionalitat derivat del Covid–19. Això últim es refereix a simplificar els procediments per poder implantar mesures que ajudin a flexibilitzar la feina i la de la ràpida aprovació d’expedients temporals de regulació d’ocupació, ERTE, derivats de la caiguda d’activitat i lligats al període en què es mantingui l’excepcional situació existent. La primera aerolínia a posar en marxa un ERO temporal ha sigut Air Europa, que es reuneix aquest dijous amb els sindicats.
També, facilitar l’optimització dels programes de vol (mitjançant cancel·lacions o reducció de capacitat) a tota la xarxa, no només als països afectats pel Covid-19, i la flexibilitat quant al pagament endarrerit sense penalització de les taxes aeroportuàries i de navegació aèria, amb bonificació almenys en les vinculades a les tarifes d’estacionament de llarga estada per als avions parats obligatòriament per les cancel·lacions degudes al Covid-19.
Segons les xifres de la patronal aèria, que aglutina prop de 80 aerolínies que volen a Espanya, incloent-ne 9 de les 10 de més trànsit, s’han cancel·lat més de 4.400 vols per a la segona quinzena de març, i per això requereixen aquestes mesures «urgents». A més, les aerolínies és un dels sectors que està registrant caigudes més marcades en la borsa. La matriu d’Iberia, IAG, registra una caiguda del 12%, Easyjet descendeix gairebé un 7% i Norwegian ho fa un 33%.
D’altra banda, ALA ha acollit favorablement la decisió de la Comissió Europea de flexibilitzar les regles d’assignació de franges horàries (‘slots’) perquè les companyies aèries no perdin l’horari assignat per operar una ruta en cas que hagin reduït la seva activitat a causa del coronavirus, ja que es tracta d’una situació excepcional.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- Obituari Mor als 90 anys l’actor Richard Chamberlain, famós pel seu paper a ‘El pájaro espino’ i ‘Shogun’
- Catalunya ultima un pla per fitxar científics dels EUA
- El dret a morir Les sol·licituds d’eutanàsia a Catalunya augmenten un 63% en un any: ja hi ha una petició al dia
- A Cerredo (Degaña) Explosió en una mina d’Astúries amb 11 afectats: ja hi ha quatre morts i una persona continua atrapada
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Judici a París Marine Le Pen i vuit diputats més de Reagrupament Nacional, condemnats a inhabilitació per la desviació de fons públics
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos