Coronavirus

Les aerolínies demanen mesures «urgents» per mitigar l'impacte del coronavirus

La patronal aèria reclama ajornar les quotes de la Seguretat Social i l'IVA sense cost i línies de crèdit tou

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-007

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-007 / PIGEYRE Pascal - Masterfilms

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Un dels sectors econòmics més afectats pel coronavirus és el turisme, especialment les aerolínies. El sector aeri ha registrat importants descensos en la demanda de passatgers l’últim mes i és probable que, després de la decisió del Govern d’evitar els viatges a Itàlia, així com dels Estats Units, s’agreugi més la situació, de manera que reclamen al Govern una resposta «immediata».  

L’Associació de Línies Aèries (ALA) demana ajornar les quotes de la Seguretat Social i de l’IVA sense cost, així com la reducció dels terminis de reembors de les liquidacions a tornar de l’IVA durant, almenys, el període temporal en què es mantingui l’«actual situació d’excepcionalitat». També reclamen a l’Executiu una revisió de la normativa de càlcul dels pagaments fraccionats de l’Impost de Societats, per reduir la seva quantia i alinear-los a la liquidació real.

D’altra banda, també exposen la necessitat d’habilitar la creació de línies de crèdit de l’ICO de ràpid accés i quantia suficient, l’agilitació dels reemborsos de la subvenció de residents, així com facilitats durant el període d’excepcionalitat derivat del Covid–19. Això últim es refereix a simplificar els procediments per poder implantar mesures que ajudin a flexibilitzar la feina i la de la ràpida aprovació d’expedients temporals de regulació d’ocupació, ERTE, derivats de la caiguda d’activitat i lligats al període en què es mantingui l’excepcional situació existent. La primera aerolínia a posar en marxa un ERO temporal ha sigut Air Europa, que es reuneix aquest dijous amb els sindicats. 

També, facilitar l’optimització dels programes de vol (mitjançant cancel·lacions o reducció de capacitat) a tota la xarxa, no només als països afectats pel Covid-19, i la flexibilitat quant al pagament endarrerit sense penalització de les taxes aeroportuàries i de navegació aèria, amb bonificació almenys en les vinculades a les tarifes d’estacionament de llarga estada per als avions parats obligatòriament per les cancel·lacions degudes al Covid-19.

Notícies relacionades

Segons les xifres de la patronal aèria, que aglutina prop de 80 aerolínies que volen a Espanya, incloent-ne 9 de les 10 de més trànsit, s’han cancel·lat més de 4.400 vols per a la segona quinzena de març, i per això requereixen aquestes mesures «urgents». A més, les aerolínies és un dels sectors que està registrant caigudes més marcades en la borsa. La matriu d’Iberia, IAG, registra una caiguda del 12%, Easyjet descendeix gairebé un 7% i Norwegian ho fa un 33%. 

D’altra banda, ALA ha acollit favorablement la decisió de la Comissió Europea de flexibilitzar les regles d’assignació de franges horàries (‘slots’) perquè les companyies aèries no perdin l’horari assignat per operar una ruta en cas que hagin reduït la seva activitat a causa del coronavirus, ja que es tracta d’una situació excepcional.