'apagada' aèria

Barajas i el Prat hauran de suspendre 32 vols als EUA

Els passatgers afectats intenten volar entre els dos països a través la Gran Bretanya

Més de 2 milions de tones en exportacions es veuen compromeses per aquesta decisió

zentauroepp52753740 virus aeroport200312142152

zentauroepp52753740 virus aeroport200312142152

2
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Boñtías / Sara Ledo

Des de l’aeroport deBarcelona-el Prat no podran sortir cap als EUA 14 vols, i la xifra des de l’aeroport de Madrid-Barajas és de 28, segons les dades d’Aena. En total 32 vols quedaran encallats als principals aeroports espanyols a partir de dissabte. No és estrany, per tant, que als taulells de les companyies que operen vols entre Espanya i els Estats Units  hi hagi llargues cues per intentar ubicar-se als vols que queden des d’aquest dijous fins a les 12 de la nit de divendres, que és quan es posa en marxa la prohibició imposada pel Govern de Donald Trump. «El problema és que aquests vols també estan plens i no hi ha manera de ressituar cap passatger», comenten fonts de l’aeroport del Prat.

Aquesta situació, en tot cas, beneficia, en principi, al grup IAG i a les companyies que volen entre Barcelona i la Gran Bretanya, ja que els vols entre aquest país i els Estats Units no han sigut cancel·lats, cosa que provoca molts passatgers intentin volar amb British, Iberia i altres companyies als aeroports londinencs per a, des d’allà, saltar als Estats Units. «Les cues als taulells de British Ariway són particularment llargues», comenten a l’aeroport barceloní. 

Transaccions comercials

Notícies relacionades

Però l’efecte sobre la prohibició no és només per als nord-americans de viatge a Espanya i els espanyols que vol tornar des dels EUA, les transaccions comercials es poden veure particularment afectades. Segons dades d’Aena, el març del 2019 els passatgers que van arribar al Prat procedents dels EUA, o que van volar cap aquell país des de Barcelona, van ser 103.274. Però en aquell mateix període la càrrega que va viatjar entre els dos països va ser de 2.121 626 tones. I no es tracta de mercaderia de poc valor. «Els productes que viatgen amb avió solen ser d’alt valor afegit, ja que el cost del transport és elevat», comenten fonts aeroportuàries. Farmàcia, tecnologia i tèxtil són els sectors que es poden veure més afectats per aquesta aturada de 30 dies.

Entre les companyies que es poden veure més afectades hi ha Norwegian, que té 40 rutes entre Europa i els EUA, de les quals 11 es fan des del Regne Unit. A Espanya, l’aerolínia noruega té operatives cinc rutes, dues des de Barcelona (Nova York, Los Angeles i San Francisco) i dues des de Madrid (Nova York i Los Angeles). La companyia de moment no ha volgut comentar l’efecte que té aquesta decisió sobre els seus vols, però no descarten que s'estiguin produint reubicacions per volar a Londres i, des d’allà, als Estats Units. No obstant, recorden que el Govern britànic pot prendre mesures relacionades amb les connexions aèries.