EFECTES DEL COVID-19

Planas confirma que es comencen a moderar les vendes en supermercats

Després d'uns primers dies de provisió, es preveu que caigui el consum de productes d'alimentació

La flota pesquera podria quedar aturada per les menors vendes i el tancament d'hotels i restaurants

naranjasylimones

naranjasylimones

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, ha reconegut que les vendes de supermercats i hipermercats s’han moderat en els últims dies després de la constatable provisió de productes per part de la població davant de les expectatives de confinament pel brot de coronavirus. Planas va reconèixer que l’afluència de públic als supermercats es va reduir i que «fins i tot els consumidors estan acudint als comerços amb llistes de la compra». Segons la seva opinió, és previsible que les vendes es vagin reduint en les pròximes setmanes.

Hotels i restaurants

Globalment, el sector de gran consum s’ha vist directament afectat pel tancament de restaurants i hotels i això s’ha deixat notar especialment en la caiguda de vendes de xai, vedella i peix fresc. Sobre el sector pesquer, Planas ha reconegut que «existeixen dificultats al setge artesanal per al control sanitari de les captures i les menors vendes pel que es preveu una parada de la flota». 

Balança comercial

Respecte a la balança comercial, Planas va destacar que les importacions de blat segueixen amb normalitat i que les exportacions de porcí amb destí a Àsia continuen molt elevades.  

Dades de Nielsen

Les vendes de gran consum durant la segona setmana de març (del 9 al 15 de març) van marcar un rècord històric, a l’incrementar les vendes un 71% respecte a la mateixa setmana de l’any anterior, una xifra mai vista abans des que es tenen registres, segons dades de Nielsen. Una setmana marcada per les primeres mesures dràstiques per l’evolució del Covid-19, que va començar amb el tancament de les escoles en algunes comunitats per acabar amb la declaració de l’estat d’alarma, cosa que va propiciar una onada de visites als supermercats i hipermercats, mentre que el mercat venia creixent de forma notable un 8% en les dues setmanes anteriors (l’última de febrer i la primera de març) per multiplicar el seu creixement per 9.

Els increments van ser excepcionals tant en alimentació envasada (+77,5%) com en frescos (+51,3%), propiciat per una combinació de factors. D’una banda, l’augment en la compra de productes de rebost i d’higiene i cuidat personal, tal com passava en les dues setmanes prèvies, però que ara multipliquen el seu creixement davant de la perspectiva de confinament. I d’altra banda, el major nombre d’ocasions de menjar dins de casa a causa del tancament de les escoles i al teletreball, per la qual cosa el consum de menjadors escolars i de fora de casa a la feina es va traslladar a casa.

Notícies relacionades

Va augmentar el 335% la venda de llegums, 259% en arròs i pasta, 146% en conserves, 145% en sopes i deshidratats i 126% en olis. En cura de la llar, van destacar els creixements de les cel·luloses (+170%), neteja de la llar (+95%) i rentat de roba (+87%). I en cura personal, els articles d’higiene corporal i d’higiene femenina es van incrementar un 105% i un 114%, respectivament; mentre que els bolquers van fer el mateix un 103%.

Així mateix, destaca l’auge de les compres ‘online’ entre el 9 i el 15 de març, en comparació amb la mateixa setmana de l’any anterior, ja que les vendes en aquest format van augmentar un 59,1%, seguint la línia de les dues setmanes prèvies quan també va créixer a doble dígit.