les empreses contra la pandèmia

Reconversió industrial per frenar el coronavirus

Renault i Seat estan treballant per fabricar mascaretes i peces per a respiradors artificials

Naturgy oferirà energia gratuïta per donar servei a tots els hotels medicalitzats

centro-prototipos-desarrollo-seat

centro-prototipos-desarrollo-seat

5
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

La ràpida expansió del Covid-19 i les mesures de protecció adoptades pel Govern han portat al confinament de la població i una escalada d’ertos i tancaments empresarials d’enorme magnitud. Tots els sectors industrials s’han vist superats per la crisi, però com si d’un ressort es tractés, les mostres de solidaritat i col·laboració no han fet més que aflorar. Els empresaris espanyols, empesos moltes vegades des de les seves pròpies plantilles, han començat a prendre iniciatives per oferir especialment material sanitari i serveis de logística.

Les mascaretes protectores, les bates i els respiradors automàtics són els principals elements que s’estan produint ja en moltes empreses, entregades a la lluita contra el coronavirus. La necessitat d’obtenir material sanitari pot trobar en aquesta indústria reinventada un punt de recolzament crucial. Moltes de les iniciatives no permetran elements per a les ucis per temes de protocol sanitari, però sí per a material de protecció indispensable.

Carregament de mascaretes donat per Inditex / TONI GALÁN (efe)

Algunes de les primeres empreses en reaccionar van ser Inditex, Mango i Huawei, oferint material ja produït per enviar als hospitals. L’empresa d’Amancio Ortega  va iniciar la producció de bates estèrils i va organitzar l’enviament des de les seves fàbriques en xinesa d’un avió amb 300.000 mascaretes quirúrgiques i 75.000 equips individuals de protecció, a més de posar-se a disposició del Govern per a funcions de transport i logística. El mateix va fer Huawei, que va donar un milió de mascaretes  per posar-les a disposició de les autoritats espanyoles. Mango va donar dos milions de mascaretes més. Les donacions es van multiplicant ja sigui des de clústers industrials com per part de petits empresaris.

Canvi de sector productiu

Però el gran boom de la indústria solidària ha sorgit especialment aquesta setmana. El sector de l’automòbil ha canviat i diversos fabricants de cotxes i components han iniciat la producció de material sanitari, tant a Espanya com en altres països com els Estats Units, on les grans marques com General Motors, Ford i FCA han començat a produir ventiladors per als respiradors medicalitzats i màscares de protecció. De fet Ford ja va produir 165.000 respiradors per a la crisi a la Xina.

Mascaretes de protecció / el periodico

Renault Espanya va posar en marxa la iniciativa ‘Renault al rescat’, engegant totes les impressores de 3D per començar a fabricar mascaretes de protecció. De moment ja n’han repartit més de dues mil unitats (totes produïdes pels empleats) entre diversos hospitals de Valladolid, Palència, Màlaga i Jerez.

Molts empleats estan imprimint models de mascaretes  a les impressores 3D dels seus domicilis. D’altres han posat en marxa un ‘crowfunding’ i ja han recaptat 25.000 euros per comprar bobines de PLA i les làmines d’acetat necessàries per a la fabricació de mascaretes. La marca espera fabricar dues mil mascaretes al dia. El projecte dels empleats espanyols ja ha rebut peticions dels plans d’altres treballadors del grup de països com el Brasil, Xile, Túnez, Turquia i França.

L’esforç de Seat

Seat també es va posar les piles, tot i que encara no han presentat cap projecte a l’espera de fer-ho en les pròximes hores conjuntament amb tot el Grup Volkswagen. Mentrestant, els treballadors del Centre de Desenvolupament de Prototips fa diversos dies que treballen en els projectes de mascaretes i elements mecànics per a respiradors. Els protocols sanitaris que cal seguir són molt estrictes i quan l’empresa hagi rebut el vistiplau de les autoritats podran començar la producció immediata. Estan elaborant mascaretes en impressores 3D a les quals s’incorporen parts dels filtres d’aire condicionat.

Respirador automàtic en mode prototip. / TWITTER

En recanvis van localitzar 7.300 filtres, de cada un surten sis mascaretes, per la qual cosa afirmen tenir un potencial de 44.000 mascaretes. Des de Seat ja han contactat amb els seus proveïdors de seients perquè col·laborin per cosir els elements que vagin fabricant. També han treballat en elements per a respiradors amb motors d’eixugaparabrises.

Un grup d’empreses i institucions liderades per l’aliança entre Consorci de la Zona Franca (CZFB) i el centre tecnològic Leitat va arrencar la producció de bifurcadors impresos en 3D per donar accessibilitat a més d’un pacient amb coronavirus.

Bifurcador per a respiradors automàtics / EL PERIÓDICO

El disseny ha sigut desenvolupat per l’equip de R+D de Leitat, per a la seva impressió 3D en poliamida 12 (PA12) amb la tecnologia Multijet Fusion (MJF) d’HP, la capacitat industrial del qual permet produir 17 peces per cada impressió, de forma ininterrompuda. Les unitats de cures intensives de l’Hospital de la Vall d’Hebron i del Consorci Sanitari de Terrassa formen part del grup de treball per a la seva efectiva protocol·lització i implementació.  Les empreses implicades són 3DSix, Avinent-Corus, Barel, Eurecat, Fundació CIM-UPC, Hipra, HP, Ineo, Pantur i Prometal3D.

De la col·laboració també ha sorgit el primer respirador de campanya industrialitzable preparat per donar recolzament als hospitals i ucis. El projecte ha sigut impulsat pel Consorci de la Zona Franca (CZFB) i el centre tecnològic Leitat, i en la seva producció participen les empreses HPNavantia i Airbus a partir de la tecnologia d’impressió 3D i també ha comptat amb el recolzament del CatSalut, a través del Consorci Sanitari de Terrassa (CST) i l’Hospital Parc Taulí de Sabadell. El prototip es diu Leitat 1 i la seva producció s’ha iniciat immediatament, tot i que s’ajustaran els requeriments que puguin quedar pendents segons l’Agència Estatal del Medicament per al model millorat (Leitat2) sobre el qual ja s’està treballant. 

També des del Clúster d’Automoció de Catalunya (CIAC) també han aportat el seu coneixement industrial i algunes de les seves empreses associades treballen a la plataforma 3DCovid19.tech per centralitzar les peticions de peces de recanvi per als respiradors. Es tracta de les empreses associades al clúster Ames, AsorCAD, Avinent, Emes3D, CIM UPC i HP. La plataforma està coordinada per l’Institut d’Investigació i Innovació I3PT del Parc Taulí i el Col·legi de Metges de Barcelona.

També els proveïdors

Notícies relacionades

Tota l’ajuda és poca. Altres proveïdors del sector, com el grup Antolín, ha iniciat la producció de bates protectores per al personal sanitari. Prop de 50 treballadors voluntaris fabricaran gairebé 4.000 bates al dia fent servir com a material revestiments utilitzats a la producció de sostres per a automòbils.

Marques de cotxes com  Land Rover, Ford i FCA Espanya, Hyundai han posat a disposició de la Creu Roja i dels estaments sanitaris les seves flotes de vehicles per atendre els desplaçaments dels sanitaris que precisin transport. Naturgy també ha recorregut al seu negociat i oferirà energia gratuïta a tots els hotels medicalitzats que s’han ofert voluntaris per acollir malalts.