EFECTES DEL CORONAVIRUS

Sector turístic: Un any perdut

Les pèrdues del sector turístic pel coronavirus arribaran almenys als 55.000 milions a Espanya, segons Exceltur

Els viatges interiors seran una de les poques alternatives aquest estiu. La incertesa angoixa el sector pels futurs protocols de sanitat després del confinament

zentauroepp52769606 sarada200313115706

zentauroepp52769606 sarada200313115706 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso / Sara Ledo

El sector turístic dona per perduda la campanya d’estiu i només li queda mirar al 2021 i no precisament amb optimisme. El tancament d’establiments i el confinament de la població pel coronavirus a Espanya ha massacrat la temporada de Setmana Santa. Però més enllà d’aquest horitzó pròxim, s’és conscient que la pandèmia és internacional i no queden refugis al món per al coronavirus, ni aquí ni a l’estranger.

La Setmana Santa suposa el tret de sortida de la temporada alta per al turisme a Espanya, el segon país amb més turistes del món. Però aquest any el comptador computarà zero turistes, tant aquesta setmana festiva com el que queda dels mesos d’abril i maig, remarca el vicepresident d’Exceltur, José Luis Zoreda. Segons l’associació, que agrupa les 28 firmes més rellevants del sector turístic espanyol (incloses empreses de transport, hotels, centrals de compra i turoperadors), el turisme no es reactivarà, fins com a mínim, a mitjans del mes de juny, quan es mobilitzi la demanda interior i, sobretot, en àrees de proximitat, davant de la «por del contagi». Segons Zoreda, els estrangers no arribaran fins a l’agost. És a dir, «el 50% de l’estiu ja s’ha perdut».

Les pèrdues de facturació del sector ascendiran a 55.000 milions d’euros sobre el total de l’any, encara que «pot ser una mica més» quan es torni a actualitzar l’estimació. El turisme aporta uns 150.000 milions anuals al PIB, segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE). S’inclouen aquí els ingressos directes d’activitats com les aerolínies i els parcs temàtics, però també indirectes com el tèxtil que fabrica la roba de llit dels hotels i els agricultors que cullen el menjar dels restaurants. «És el sector que més efectes multiplicadors genera», adverteix Zoreda.

Incertesa

«Actualment, no és possible establir una estratègia», va admetre ahir la consellera d’Empresa (i de Turisme també), Àngels Chacón. Va reconèixer que en una reunió celebrada a la tarda amb el sector va ressaltar la incertesa existent davant dels protocols de seguretat sanitària que hi haurà aquest estiu i com estaran els mercats emissors de turistes. Ningú hi té respostes. Chacón va confirmar una campanya per promocionar el turisme de proximitat aquest estiu, tot i que el Govern català és conscient que no compensarà la pèrdua de turistes estrangers a Catalunya, que l’any passat van ser 19,3 milions i van aportar 21.000 milions.

La falta d’estratègies per les incerteses es palpa també a escala estatal. Exceltur admet que l’única mesura concreta per al sector turístic ha sigut una línia de crèdits tous de l’ICO per valor de 400 milions d’euros. «Encara no hi ha a sobre de la taula un pla tangible, útil i ràpid per al sector turístic espanyol», diu Zoreda.

La sortida de l’abisme en què està ficat el sector dependrà de la corba sanitària, però també de «quina sigui la por psicològica a viatjar» quan comenci a remetre el brot. Ni agències de viatges emissores ni receptores troben motius per pensar en una recuperació ràpida.

Notícies relacionades

«Costarà remuntar», reconeix el president de la patronal d’agències de viatge Acave, Martín Serrate. Les empreses turístiques ja estan pensant en el malson dels protocols de seguretat, l’exigència de separació entre persones, el llast de l’amenaça de la quarantena davant de qualsevol cas positiu per contagi. Serrate admet els riscos que assumiran tant els viatgers com les empreses davant de nous brots. ¿Què passarà amb un creuer en el qual apareguin encomanats? ¿I en un avió? ¿Pot algú viatjar a una destinació davant del risc que les seves vacances acabin en quarantena?

No hi ha cap lloc del món on escapar del coronavirus, remarca Serrate, que recorda que actualment la pandèmia s’ha reconegut a 202 països. L’únic punt d’esperança per a Espanya és que es revitalitzi el turisme interior. Serrate preveu que el turisme familiar a la Península i a les Balears i les Canàries serà l’única alternativa amb alguna possibilitat d’èxit per al sector turístic. Es necessitaran moltes campanyes institucionals per activar la recuperació.