polèmica aeronàutica

Les aerolínies eludeixen aplicar la distància de seguretat

Les aerolínies adverteixen que amb els actuals preus no serà possible separar els viatgers

La polèmica en un vol entre Madrid i les Canàries evidencia els riscos de contagi a les aeronaus

avin

avin

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les aerolínies han elevat les mesures de seguretat però consideren que serà impossible distanciar els passatgers i reduir el nombre de passatgers dels avions  en un terç. La polèmica desencadenada aquest cap de setmana en un vol d’Iberia entre Madrid i Gran Canària ha evidenciat que les companyies aèries són reticents a reduir l’ocupació dels avions, tot i que s’han elevat les mesures de neteja. A la pràctica, que hi hagi un seient de distància entre passatgers només s’està fent en vols amb pocs viatgers, com abans de la pandèmia. 

El director executiu de l’aerolínia australiana Qantas, Alan Joyce, va apostar aquest dilluns per una excepció en les mesures de distància de seguretat en trajectes domèstics, a causa de la inviabilitat econòmica de les rutes i la falta d’evidència de contagis en els vols. «Fins i tot si es deixa buit el seient del mig es té 60 centímetres de distància. Les regles indiquen que el distanciament físic ha de ser d’1,5 metres. Si s’aplica això tindrem menys persones als avions i els preus seran molt alts», va remarcar Joyce en una entrevista emesa aquest dilluns per la cadena pública australiana de televisió ABC. L’aerolínia KLM ha advertit que la mesura de deixar espai entre passatgers a partir d’aquest dilluns s’aplicarà només sempre que el grau d’ocupació dels avions ho permeti. 

Notícies relacionades

L’opinió de Joyce reflecteix fidelment la posició de les aerolínies mundials, que dubten de la rendibilitat dels vols si el passatge es redueix en una tercera part. Els passatgers del vol entre Madrid i Gran Canària, tots ells de viatge per motius justificats o laborals, es van queixar aquest cap de setmana que la cabina anava gairebé per complet, sense deixar una butaca de separació entre viatgers. En el mateix vol, el comandant de l’avió va assegurar que la normativa es complia i que qualsevol passatger podia abandonar l’aeronau abans de l’enlairament. La idea de les aerolínies és que els riscos de contagi en un avió serien els mateixos amb separació entre passatgers o sense, i que influeixen més les mesures de neteja i autocontrol dels passatgers que qualsevol altre factor.

D’acord amb l’Ordre del Ministeri de Transport (TMA/384/2020), l’ús de mascaretes que cobreixin nas i boca és obligatori per a tots els mitjans de transport, incloent els avions. Els passatgers han d’anar amb la seva pròpia mascareta però serà gairebé impossible que no tinguin algun contacte físic amb altres persones durant el viatge. En termes generals, les aerolínies han reforçat la neteja i desinfecció de totes les instal·lacions, avions i equips. Aquestes mesures de seguretat són molt evidents abans d’embarcar en els avions, al reordenar les files de facturació, embarcament i de tots els punts d’atenció al client en aeroports, amb mampares als taulells de facturació i atenció al client i l’ús de passarel·les per a l’embarcament. Als avions s’ha reforçat la neteja «tant en freqüència com amb l’ús de productes específics indicats contra la Covid-19, i amb un tractament especial en superfícies, lavabos i espais de les tripulacions», expliquen a Iberia. A les cabines dels vols d’Iberia l’aire es renova cada tres minuts. Els avions de l’aerolínia estan equipats amb filtres HEPA que eliminen virus i bacteris de l’aire recirculat amb una eficiència el 99,99%, asseguren. Paral·lelament, per reduir el contacte entre persones s’ha simplificat el servei a bord, i s’ha suprimit la venda a bord, revistes i catàlegs. En vols de menys de quatre hores, s’ha eliminat el servei de menjars i s’han retirat mantes i coixins.