automoció
La reorientació estratègica fa perillar la continuïtat de Nissan a Espanya
A l'anunci de les seves futures activitats no revelen el pla per a la fàbrica de Nissan a Barcelona, un assumpte que comunicaran demà a la conferència de resultats
Les marques de l'aliança es reparteixen els segments i les zones geogràfiques d'influència, així com el desenvolupament de tecnologia elèctrica sense abandonar els motors de combustió
dominique-senard /
El grup automobilístic Nissan ultima el tancament de les plantes que té a Barcelona –a la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca–, en les quals treballen prop de 3.000 persones. S’espera que la comunicació oficial tingui lloc aquest dijous a primera hora: a les 08.30 hores la companyia ha citat els sindicats per anunciar-los la seva decisió, mentre que a les 10.00 hores el conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, presentarà en roda de premsa els resultats financers i el pla a mitjà termini de la companyia.
Renault Nissan i Mitsubishi reformularan la seva estratègia comercial i de producte per aprofitar millor les sinergies en el futur. L’aliança automobilística ha establert un nou paper per a cadascun dels seus socis que passa per la redistribució de segments i treu així el millor partit de cada marca als escenaris en els quals són líders de producte. D’aquesta manera cada un d’ells serà el referent a les seves regions dominants.
En la conferència telemàtica oferta per tota la cúpula de l’Aliança, amb Dominique Senard (president), Clotilde Delbos (CEO de Renault), Makoto Uchida (CEO de Nissan) i Osamu Masuko (CEO de Mitsubishi), es van revelar els plans comercials i de desenvolupament de producte. Sense entrar a valorar en profunditat el nou escenari post-Covid, l’Aliança es va centrar a mostrar el seu mapa estratègic amb horitzó 2025. Del tema industrial no es van pronunciar en profunditat.
Plataformes comunes
Les marques de l’Aliança mantindran i potenciaran el desenvolupament de plataformes comunes, buscant millorar la competitivitat i la rendibilitat dels tres socis. Determinen que hi haurà el que anomenen un ‘vehicle líder’ sobre el qual es desenvoluparan altres models ‘seguidors’ o ‘followers’. D’aquesta manera podran mantenir el treball centrat en el desenvolupament de vehicles particulars. Amb aquest sistema es podrà reduir el 40% de les inversions necessàries per al desenvolupament i llançament de nous models.
Conferència de l’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi. /
En aquest sentit Nissan encapçalarà la renovació del segment estratègic C i C-SUV, un dels referents a Europa, entre els quals destaca el Qashqai. Aquest lideratge es durà a terme a partir del 2025. Renault s’ocuparà del segment B, tant en berlines com en SUVs de mida compacta.
L’aliança també prioritzarà una oferta més homogènia en zones com l’Amèrica Llatina, on es reorganitzaran les plataformes. Avui al Brasil, per exemple, hi ha 4 plataformes diferents i sis models, i amb la nova fórmula es farà una única plataforma per donar vida a set nous models. Aquest treball el lideraran Nissan i Renault (amb una fàbrica cada un a la regió). Tots aquests nous desenvolupaments permetran agrupar la gamma de l’aliança, i de cara al 2025 s’espera que el 50% dels models de Renault-Nissan-Mitsubishi seguiran aquesta estratègia.
Distribució geogràfica i tecnològica
L’aposta per la localització d’esforços a escala geogràfica no implicarà la desaparició de cap marca dels seus escenaris actuals, però sí que modificarà el seu pes. En aquest repartiment geogràfic, Nissan serà la marca de referència a la Xina, Amèrica del Nord i el Japó, Renault liderarà a Europa, Sud-amèrica, Rússia i Nord de l’Àfrica, mentre que Mitsubishi es queda com a marca prioritària a Oceania i el Sud-est Asiàtic.
Referent a la tecnologia i desenvolupament de motors, Dominque Senard, va assenyalar en el seu desplegament estratègic que el lideratge en sistemes de conducció autònoma recaurà en mans de Nissan (on ja estan molt avançats els programes propilot), mentre que Renault s’encarregarà de desenvolupar l’arquitectura dels vehicles electrificats. Per això, els motors electrificats seran per a Renault (per a segments A i B, o sigui, petits i compactes), mentre que el desenvolupament de motors elèctrics purs seran per a Nissan.
Fàbrica de Renault a França. /
No s’abandonaran els motors de combustió. En aquest sentit, el mapa de l’Aliança oferirà el desenvolupament de motors gasolina i dièsel a Renault, Nissan s’encarregarà dels motors de gasolina de més cilindrada i els ‘kei car’ japonesos (cotxes molt petits). Per a Mitsubishi queda l’aposta de la hibridació endollable (PHEV).
¿I el futur de Nissan a Espanya? Sense notícies ara per ara. La marca es reserva el final del serial per demà, quan Makoto Uchida i Ashwani Gupta (responsable industrial de producció) revelaran els seus plans de futur. Sobre Renault i tota la decisió sobre les seves plantes (n’hi ha algunes d’amenaçades de tancament), tot es coneixerà divendres.