RETENCIONS AL CENTRE DE BCN
Un miler de vehicles participen en la marxa lenta contra el tancament de les plantes de Nissan
Han avançat lentament per la Gran Via i fins a la Diagonal, on han protestat davant el despatx d'advocats Garrigues
El comitè d'empresa demana la implicació de tots els actors i producció per a les plantes
Els treballadors de Nissan han provocat retencions als accessos de Barcelona aquest dijous al matí amb una marxa lenta fins a l’avinguda Diagonal contra el tancament de les fàbriques, que ha comptat amb un miler de vehicles, segons la Guàrdia Urbana.
El grup més nombrós ha iniciat el trajecte des del carrer 3 de la Zona Franca i ha conduït molt lentament per la Gran Via i la Ronda del Mig. En la marxa, també hi han participat taxistes d’Élite Taxi. Dues columnes de cotxes provinents de les plantes del fabricant a Montcada i Reixac i a Sant Andreu s’han trobat amb els manifestants a l’altura de la seu del despatx Garrigues, que assessora l’automobilística. En aquest punt, els concentrats han fet un acte de protesta amb unes 700 persones.
Des que fa una setmana la direcció europea de Nissan va anunciar el tancament de les plantes a Catalunya per la seva baixa producció i com a fruit de repartiment dels mercats entre les altres marques de l’Aliança –Renault i Mitsubishi– els treballadors de la Zona Franca, Montcada i Sant Andreu han portat a terme diverses protestes.
La decisió implicarà deixar sense feina uns 3.000 treballadors directes i més de 20.000 d’empreses auxiliars i proveïdors, segons els sindicats.
El gruix de manifestants s’han concentrat a les 10 del matí a les portes de la planta de pintura de la multinacional a la Zona Franca per iniciar una protesta que volia col·lapsar l’avinguda Diagonal a l’altura del consolat general del Japó.
Capós tunejats
Molts dels empleats han aprofitat per afegir samarretes i pancartes de protesta als capós, a les finestres o a les portes dels cotxes amb missatges com ara «25 .000 famílies. Nissan no es tanca» i en contra de la cúpula de la multinacional i de Renault.
L’objectiu de la mobilització és que els barcelonins «vegin el problema i la quantitat de persones implicades» que «no es poden quedar al carrer «pel que suposaria per al teixit industrial català», ha explicat a l’agència ACN Juan Carlos Vicente, president del comitè d’empresa, que ha valorat «positivament» el debat sobre mesures de suport als treballadors d’aquest dimecres al Parlament.
«Nissan té una obligació social i laboral amb els treballadors, i també amb Catalunya i amb l’Estat, perquè ha rebut ajuts», ha recordat Vicente, que ha dit que el comitè d’empresa treballa amb la tessitura que Nissan es quedi i que continuïn sent «constructors». «Si s’ha de revertir aquesta fàbrica cap a una altra tecnologia que ho diguin», ha afegit.
Protesta davant els advocats de Nissan
La marxa ha arribat al seu punt àlgid a l’avinguda Diagonal al migdia. Uns 700 treballadors han deixat els cotxes a la calçada i s’han concentrat a les portes del despatx d’advocats Garrigues, que assessora la direcció de Nissan Motor Ibérica i que ha acceptat ajudar l’empresa a tancar la planta, segons els treballadors.
La concentració tenia la intenció de visibilitzar que el conflicte «té noms propis» a part de les direccions de l’aliança i d’advertir els que col·laborin amb l’empresa japonesa que «aniran contra ells».
«Si algun d’aquests pocavergonyes es pensaven que deixarien 20.000 famílies al carrer i no passaria res, estan molt equivocats. Això és només el principi», ha dit el representant de CCOO al comitè d’empresa, Miguel Ángel Boiz, davant les portes del despatx. «No podran dormir a la nit, els bufarem al clatell perquè vegin que això no serà fàcil. No pararem», ha afegit, una arenga a què els concentrats han respost amb crits de «la pròxima visita serà amb dinamita».
Aposta per vehicles elèctrics
Notícies relacionadesEntre els treballadors que s’han mobilitzat hi havia el Cristian, de 36 anys, i el Jordi, de 41, que treballen a la planta de pintura. «Si no s’intenta, mai se sabrà si el tancament és reversible. Ara mateix estem molt units», ha assegurat el primer. «El nostre propòsit és que cap família es quedi al carrer. L’únic que demanem és poder treballar», ha dit el segon, que creu que la millor sortida per a la fàbrica seria apostar per la producció de vehicles elèctrics amb una companyia que acceptés donar feina a tots els treballadors directes i indirectes.
La plantilla, que es va assabentar fa una setmana que la multinacional tancava les instal·lacions que té a Catalunya, ha iniciat un cicle de protestes, tallant vies com la Gran Via i la C-17 i mobilitzant-se davant concessionaris de Nissan i Renault. «Som molt competitius, ho hem complert tot i sempre hem estat a l’altura, fa uns anys ens felicitàvem i ara mira on som. Anirem fins al final i farem el que faci falta per defensar els llocs de treball», ha exclamat la Vanesa, de 37 anys i que en fa 16 que és treballadora de Nissan.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A CATALUNYA La grip entra en fase epidèmica amb 743 casos per 100.000 habitants
- Valentí Fuster: "Soc cardiòleg, però em costa entendre la perfecció del cor"
- Tradicions i gènere Les dones carreguen encara amb el pes de les festes de Nadal
- CIÈNCIA Trobat el cadàver d’una cria de mamut en un estat sense precedents
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Els protagonistes de l’esport el 2024 Jorge Martín, contra tots i contra tot
- Un titular vingut a menys El trist Nadal de Frenkie de Jong
- No queden gaires dies. Laia Sanz: "No em preparo mentalment: no ho he fet mai"
- Barcelona, protagonista Qui hi ha darrere de l’èxit nadalenc ‘Els llums de Sant Pau’