reactivació

El comerç reclama obrir tots els diumenges per remuntar la crisi

L'Ajuntament de Barcelona rebrà la proposta la setmana que ve pel sector

Alguns comerciants del centre de la capital dubten que la mesura sigui oportuna per la falta de turistes però la recolzarien a mitjà termini

53693353 601

53693353 601 / FERRAN NADEU (FERRAN NADEU)

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Corte Inglés va proposar la setmana passada al Govern i a l’Ajuntament de Barcelona l’obertura comercial dels diumenges com una via per reactivar les vendes després del daltabaix del tancament obligat pel confinament. La cadena de grans magatzems considera que la proposta, tradicionalment punt de batalla amb part del petit comerç, la recolzen ara bona part dels comerciants, en plena crisi per l’estat d’alarma pel coronavirus. Fonts del sector comercial asseguren que una proposta formal serà presentada la setmana que ve a l’Ajuntament de Barcelona. Mentre associacions de comerciants com Barcelona Oberta hi donen suport, a Foment Comerç apel·len encara a la prudència després d’haver debatut internament diferents possibilitats. Roger Gaspa, president de Foment Comerç, assegura que encara «convé analitzar i consensuar una posició en un debat tan complex».

Segons l’opinió de Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, l’obertura els diumenges és una «necessitat imperiosa» després de l’estat d’alarma. El president de l’Asociació de Comerciants del Passeig de GràciaLluís Sans, considera que la proposta «podria tenir consens a mitjà termini», l’any que ve, però matisa que per a aquest estiu «no val la pena i no es justifica per la falta de clients». Les grans superfícies tendeixen a recolzar la proposta mentre que d’altres consideren que l’estiu no és el moment adequat.

El Corte Inglés proposa que la mesura s’apliqui en zones comercials especialment afectades per la caiguda de l’afluència de turistes, com el centre de Barcelona. Per exemple, el 70% dels clients d’El Corte Inglés de plaça de Catalunya eren turistes abans de la pandèmia, per la qual cosa l’obertura diumenge podria ser un baló d’oxigen en uns moments en què s’anuncien números vermells per al comerç i també les grans superfícies.

L’accessibilitat al centre de la ciutat és un altre dels elements que preocupa els comerciants del centre de Barcelona, per la qual cosa hi ha dubtes sobre la conveniència de tancar al trànsit artèries principals de la ciutat.

El director territorial d’El Corte Inglés a Catalunya i les Balears, Fernando Ferrer. / FERRAN NADEU

La proposta transmesa al Govern i l’Ajuntament per part d’El Corte Inglés la setmana passada forma part de les iniciatives i mesures empreses per la firma de grans magatzems per afrontar l’obertura comercial de la fase 2 de l’estat d’alarma. Segons l’opinió del director territorial de Catalunya i les Balears d’El Corte Inglés, Fernando Ferrer, l’obertura comercial diumenge podria ser «un punt de consens entre tots els comerciants del centre de Barcelona al marge de la mida dels establiments».

Inversions en mesures de seguretat sanitària abundants han precedit l’obertura comercial aquesta setmana amb l’entrada en la fase 2 de l’estat d’alarma. La limitació d’aforament al 40% suposa una barrera que dificulta la rendibilitat per al comerç. La reobertura suposa més costos i ingressos molt inferiors a abans de la pandèmia. Algunes reformes, com l’ampliació de la cafeteria de l’última planta d’El Corte Inglés al Portal d’Àngel i l’eliminació de la secció de papereria exemplifiquen els esforços d’El Corte Inglés, per exemple, per adaptar-se a un nou context i que requereix més estímuls per incrementar les vendes.   

 

Notícies relacionades

El pòsit de la pandèmia per al comerç ha sigut també l’increment de les vendes ‘online’, una amenaça per al comerç tradicional, tot i que oportunitat per a la resta. En el cas d’El Corte Inglés, les vendes a internet d’alimentació a Catalunya van arribar a quintuplicar-se durant el confinament. Només a Catalunya es van arribar a entregar 5.000 comandes diàries, amb tota l’organització abocada en la gestió d’aquests enviaments procedents del comerç electrònic. En cas de treballar en l’àrea ‘online’ un centenar de persones, es van establir quatre torns 24 hores diàries ocupant unes 700 persones. La venda ‘online’ de productes de no alimentació va créixer en un percentatge de tres dígits, cosa que obre noves expectatives per al futur, després d’haver competit del tu a tu amb gegants com Amazon. 

El Corte Inglés va quintuplicar les vendes ‘online’ durant el confinament i assegura que ha fidelitzat més els seus clients

Segons l’opinió de Ferrer, l’obligat tancament de botigues físiques per la pandèmia va ser afrontat per El Corte Inglés amb la intenció de minimitzar pèrdues però sobretot centrant-se en l’objectiu de fidelitzar els clients gràcies a la venda ‘online’. Amb l’obertura de les botigues, Ferrer assegura que «el que més interessa és traslladar la imatge de seguretat de les nostres botigues molt per sobre de la rendibilitat». El comerç més tradicional afronta l’obertura amb més incerteses sobre els protocols de seguretat i menys mitjans per adaptar-se ràpidament a la competida venda ‘online’. En aquest sentit, la possibilitat d’obrir diumenge obriria un escenari encara en plena discussió i sobre el qual l’Ajuntament de Barcelona haurà de prendre una decisió. La qüestió és acceptar o no que Barcelona, com a municipi turístic, permeti l’obertura de comerços en determinades zones tots els diumenges, almenys fins a final d’any. La negociació sobre la nova ordenança comercial, que s’ha de dur a terme el 2021, haurà de definir si aquest possible canvi es prolonga en el futur.