BALANÇ TRIMESTRAL

Inditex va perdre 409 milions en el primer trimestre pel coronavirus

La multinacional tèxtil anuncia 2.700 milions en inversions en el model de venda 'online' integrat amb les botigues

El gegant gallec preveu el tancament de 1.200 botigues en dos anys, 300 a Espanya

inditex / periodico

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

El gegant tèxtil Inditex va aconseguir en el primer trimestre de l’any trampejar la tempesta perfecta oberta per la pandèmia del coronavirus amb pèrdues milionàries de 409 milions d’euros i amb la renovada determinació d’accelerar la implementació del seu model comercial, que ha d’integrar la venda a internet amb la seva xarxa de botigues. 

Com a conseqüència d’una situació excepcional de botigues tancades per l’estat d’alarma, el grup gallec va anotar pèrdues trimestrals per primera vegada en la seva història: aquests 409 milions d’euros. Després de proveir 308 milions, el benefici brut es va situar en un saldo negatiu de 508 milions. La comunicació de resultats trimestrals va ser rebuda a la borsa amb pujades per sobre de l’1,6% tota la jornada i interpretada com dins del que és assumible. 

Inditex va reduir el 44% les vendes en el primer trimestre de l’any amb fins al 88% de les botigues tancades i sense recórrer a cap erto. La facturació va arribar als 3.303 milions d’euros, gràcies fonamentalment a un increment de les vendes ‘online’, que van créixer el 50% durant el trimestre i fins al 95% a l’abril. El marge brut es va mantenir en el 58,4% de la venda, mentre que l’inventari es va reduir durant el confinament entorn del 10%.

El president d’Inditex, Pablo Isla, ha dissenyat un pla per als pròxims dos anys per reactivar els comptes de la multinacional i que preveu unes inversions de 2.700 milions d’euros.  Aquestes inversions es destinaran fonamentalment a assumir els costos de reestructuració (tancament de botigues) i implementació de les infraestructures per reforçar els canals de comerç electrònic. Inditex preveu obrir en dos anys 450 botigues amb l’última tecnologia d’integració comercial, mentre que tancarà entre 1.000 i 1.200 botigues més petites, que representen entre un 5% i un 6% de les vendes totals, i que tenen menys capacitat per prestar els nous serveis al client. Aquestes unitats es corresponen fonamentalment amb establiments més antics. 

En el cas d’Espanya es preveu el tancament d’entre 250 i 300 botigues, en línia amb l’anunciat abans de la pandèmia. Segons Inditex, el balanç d’aquestes obertures i tancaments en termes de plantilla serà «estable».  

Inditex preveu una inversió de 1.000 milions per reforçar l’aposta per ‘online’ i 1.700 milions per a les botigues tecnològicament integrades. Aquestes inversions permetran «culminar» la creació d’una plataforma tecnològica pròpia que el gegant gallec ha batejat com a Inditex Open Platform, plenament adaptada a les necessitats de flexibilitat del model de negoci. El pla preveu que les vendes per internet arribaran a més del 25% del total el 2022, des del 14% del 2019,

Notícies relacionades

En paraules de Pablo Isla, aquest pla «suposa culminar el projecte amb unes bases que s’han anat establint progressivament amb importants inversions des del 2012, que transformarà significativament el perfil de la companyia. L’objectiu d’aquí al 2022 és avançar la implantació total del nostre concepte de botiga integrada, el futur del qual estarà vinculat al servei permanent al client allà on es trobi, a qualsevol dispositiu, i en tot moment».

Nova botiga aquesta tardor al passeig de Gràcia

La tardor vinent, Zara obrirà les portes d’un espai de tres plantes i 800 metres quadrats dedicat íntegrament a la col·lecció de Zara Man en un edifici històric, adjacent a l’actual botiga de la marca al passeig de Gràcia, l’última ampliació del qual i actualització va obrir les seves portes el mes de novembre passat. Aquesta botiga exemplifica el model comercial que pretén estendre la multinacionalDesprés de la incorporació d’aquest nou espai de tres plantes destinat a Zara Man a l’edifici Casa Rocamora, Zara Passeig de Gràcia arriba als 5.500 metres quadrats d’espai plenament integrat amb ‘online’ en un dels principals emplaçaments comercials del món.

Inditex celebrarà la seva junta general d’accionistes corresponent a l’exercici 2019 de manera preferentment telemàtica el 14 de juliol. El consell d’administració proposarà un dividend ordinari de 0,35 euros per acció, que seran desemborsats el 2 de novembre. La política de dividends de la companyia es manté intacta, amb un ‘payout’ del 60%, així com el complement d’un dividend extraordinari total de 0,78 euros per acció, la distribució del qual estava prevista per als anys 2020 i 2021, i que passaran a repartir-se el 2021 i el 2022.

Temes:

Inditex