mesures de recolzament a un sector estratègic
El Govern anuncia un pla d'ajuts a l'automòbil amb 3.750 milions
La proposta injectarà 250 milions estatals i 250 més de les marques per canviar el cotxe, incloent que sigui dièsel, híbrid o de gasolina
El Moves II (cotxes elèctrics) s'afegeix al pla general i es veurà ampliat fins a 100 milions d'euros, a més d'ampliar la infraestructura de recàrrega
El president del Govern, Pedro Sánchez, ha anunciat que aquest dilluns es presentarà el pla integral d’ajuda al sector de l’automoció, dotat amb 3.750 milions d’euros per a la renovació del parc de vehicles i avançar en la transició ecològica. El pla mobilitzarà uns 1.535 milions d’euros des d’aquest exercici i prop de 2.210 milions a partir de l’any que ve. El Consell de Ministres de dimarts hauria d’aprovar la proposta.
El nou pla se n’articularà en cinc blocs amb mesures tant a curt com llarg termini, incloent la renovació del parc de vehicles (que té una mitjana superior als 12 anys), les inversions i les reformes normatives per impulsar la competitivitat, l’R+D+I, una nova fiscalitat i accions en el marc de la formació i la qualificació professional dels treballadors del sector.
El pla es dirigirà «especialment» per a la compra de vehicles elèctrics i amb ajuts perquè les famílies amb menys recursos no es quedin «enrere», segons va assegurar Sánchez. Els espanyols que es vulguin acollir a aquest pla disposaran d’una bossa de 450 milions en ajuts, que s’executaran a partir d’aquest juny. D’aquesta xifra 100 milions es destinaran per completar el Pla Moves (cotxes elèctrics), 250 per a la compra directa de tota mena de vehicles, independentment si són dièsel, de gasolina, de gas o híbrids, i uns altres 100 per renovar el parc de l’Administració i adquirir models sense emissions. La resta (2.690 milions) es destinarà a mesures estructurals.
Els fabricants també hi posen diners
Per afrontar la renovació del parc, els fabricants del sector encapçalats per Anfac (Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions), també aportaran el seu gra de sorra (econòmic), tal com ja van fer en anteriors plans (Pive i Prever) d’ajuda directa a la compra. El pacte a què han arribat amb l’Executiu apunta que oferiran el mateix import que aporti el Govern, és a dir, 250 milions, per la qual cosa es comptarà amb 500 milions d’euros per substituir cotxes antics per models nous, sigui quin sigui el seu motor de propulsió.
Per poder accedir als ajuts d’aquest nou pla de demanda, els turismes adquirits no podran tenir un preu de més de 35.000 euros i de 45.000 en el cas de persones amb mobilitat reduïda o de vehicles amb etiqueta ‘Zero’ emissions de la DGT. Els ajuts es distribuiran de forma diferent en funció de les emissions del vehicle adquirit i s’aplicarà un recolzament extra al desballestament de vehicles amb una antiguitat de més de 20 anys, així com a les persones amb mobilitat reduïda i les llars amb uns ingressos mensuals de menys de 1.500 euros.
A més, els fabricants es comprometen a una producció de fins a 800.000 vehicles electrificats (elèctrics purs i híbrids) a Espanya per al 2030, a treballar per a l’adjudicació de nous models electrificats a les plantes espanyoles, així com a impulsar la infraestructura de recàrrega dels vehicles elèctrics, amb la intenció d’arribar als 340.000 punts de recàrrega a Espanya el 2030 i 830.000 de cara al 2040.
Investigació, desenvolupament i formació
Un total de 415 milions es destinaran a R+D+I que augmenti la competitivitat i la flexibilitat del sector. Aquests 415 milions d’euros es reparteixen en 25 milions d’euros per a innovació en el camp de l’hidrogen, uns altres 30 per a projectes d’innovació industrial en mobilitat sostenible (Moves Singulares), així com 260 milions per a la millora de la connectivitat i uns altres 100 per a la compra d’infraestructures de mobilitat.
La part més important del pla seran els 2.690 milions d’euros que es destinaran a inversions orientades a impulsar la competitivitat del sector de manera que la indústria s’adapti a les noves demandes per part dels mercats i els clients. Segons apunten des d’Europa Press, 390 milions d’euros s’injectaran en la flexibilització temporal dels préstecs del Pla Reindus, impulsat pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, mentre que 500 milions recauran en la Línia ICO per finançar vehicles comercials i industrials professionals.
L’última de les potes del nou pla té previst aportar 90 milions d’euros en l’àmbit de la formació, amb 25 milions per a un pla d’actualització de les qualificacions professionals del sector i uns altres 15 per a una campanya d’acreditació de competències professionals. També es destinaran 5 milions d’euros a partir de l’any que ve per fomentar la formació en noves tecnologies i 45 milions fins al 2024 en un pla integral de formació en diferents habilitats vinculades amb el sector.
Dos milions de treballadors
El cap de l’Executiu va recordar que l’automoció representa una desena part del PIB nacional i també una gran proporció de les exportacions, a més, dona ocupació a 650.000 persones de forma directa i a uns dos milions de persones de manera indirecta.
Sánchez va remarcar, alhora, la importància de la transició ecològica i va destacar que l’emergència climàtica és un dels reptes principals a què ens enfrontem, per la qual cosa va indicar que aquest programa, en què ha treballat juntament amb el sector, hi donarà resposta.
«Els vehicles del futur»
Segons el president del Govern, l’objectiu d’aquest pla d’impuls a l’automòbil és acompanyar l’automòbil en la transició a una «mobilitat sostenible i connectada» dirigit a tota la cadena de valor industrial perquè mantingui la seva competitivitat, en línia amb els compromisos mediambientals adquirits en l’entorn nacional i en el comunitari.
«Els vehicles del futur s’assemblaran molt poc als del passat pel que fa a la incidència en el medi ambient», va afirmar Sánchez, i va afegir que aquest programa compta amb inversions, alhora que estimularà la recerca, es reformarà la fiscalitat per augmentar la competitivitat i es recolzaran la formació i la qualificació en la indústria.
Zero emissions el 2050
Notícies relacionadesAquest programa, que es donarà a conèixer aquest dilluns al sector al palau de la Moncloa, no neix, segons Sánchez, amb la meta de retrocedir a temps passats, sinó que facilitarà la renovació del parc automobilístic nacional de cara a l’objectiu d’arribar a un parc ‘zero emissions’ el 2050. «Estem treballant perquè en el futur tinguem millors vehicles, més sostenibles, ciutats més netes, amb una ocupació de més qualitat i amb un sector molt més competitiu», va assenyalar el president del Govern.
Paral·lelament, i per contribuir a una millor informació mediambiental amb impacte directe sobre aquest nou pla d’ajuts, des de la Direcció General de Trànsit (DGT) es procedirà a valorar una actualització de les etiquetes mediambientals, a través d’un acord amb el sector i els altres agents, per tenir a punt una proposta en aquest sentit abans de final d’any. Des de l’organisme de trànsit fa temps que tenen molt clara l’evolució tecnològica que han experimentat els vehicles i amb això buscarà catalogar d’una forma més adequada les innovacions experimentades en el marc actual, tot i que hi hagi la possibilitat d’afegir nous distintius. Una cosa també reclamada des del sector per ser considerada en el nou pla del Govern.