DESPRÉS DE L'ESTAT D'ALARMA

L'AVE 'low cost' de Renfe «no té data» per al seu llançament, segons Ábalos

El llançament previst per a l'abril va quedar en suspens pel confinament

avlook

avlook

3
Es llegeix en minuts

AVLO, l’AVE ‘low cost’ de Renfe, «no té data» per a la seva posada en marxa, ja que «les seves característiques i condicions», centrades en «optimització d’espais, no són el més recomanables en l’actual conjuntura de crisi sanitària». Així ho va indicar el ministre de Transport i Mobilitat, José Luis Ábalos, sobre el nou tren de baix cost de l’operadora ferroviària pública, el llançament del qual va quedar en suspens el 6 d’abril per la crisi i l’estat d’alarma.

«L’AVLO no té data, com tampoc la té la conclusió de la crisi sanitària», va assegurar el ministre durant la seva intervenció en un fòrum telemàtic organitzat per ‘Thinkig Heads’. «Està condicionat al fet que el virus es combati», va afegir.

L’estat d’alarma ha afectat el calendari de la liberalització del transport ferroviari. Les adjudicatàries de la liberalització del transport ferroviari no arribaran a temps d’operar a Espanya el 14 de desembre com estava previst, segons ha confirmat Ábalos, que ha dit que no té «tan clar» que l’ajornament de la francesa SNCF «sigui estrictament a causa de la Covid-19». «És evident que es retarden pels mateixos problemes de les operadores privades», ha confirmat Ábalos aquest dijous en una trobada digital, després que la companyia francesa SNCF anunciés fa uns dies que fins a la primavera del 2021 no està en condicions d’operar i que la italiana Ilsa, que ja va advertir que no arribaria fins al gener, no hagi comunicat encara res sobre les seves noves possibilitats.

Adif va firmar l’11 de maig els acords marc que permetien a Renfe, Ilsa (Air Nostrum i Trenitalia) i Rielsfera (SNCF) operar en les principals línies de l’AVE a partir del 14 de desembre, una vegada que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) donés quatre dies abans llum verda al pla i aprovés la pròrroga del termini de vigència de l’acord des dels cinc anys que fixa la Llei del Sector Ferroviari als deu.

Des del Mitma recalquen que el calendari de la liberalització «no ha canviat» i que «tot continua igual», tot i que les adjudicatàries comencin a operar més tard. El ministre també ha assenyalat que un altre dels projectes ferroviaris que ha quedat paralitzat per la pandèmia, el de l’AVLO o l’AVE ‘low cost’, l’entrada del qual en funcionament estava prevista per al 4 d’abril, no es reprendrà fins que existeixi un tractament o una vacuna efectius contra el coronavirus.

«La possibilitat de fer un AVE ‘low cost’ rau a optimitzar els espais, en alliberar espais, en definitiva implica una massificació en el transport», ha recordat, per la qual cosa ha admès que la seva entrada en funcionament «no té data».

S’ha mostrat també partidari que les companyies aèries rebin ajuts per pal·liar els seus problemes de liquiditat i ha apuntat que el Ministeri d’Economia hi està preparant un paquet d’ajuts de caràcter estratègic, ja que la seva incorporació a la línia general de l’ICO ha sigut «insuficient».

No obstant, ha recalcat que aquestes companyies han de «complir la legalitat» quant a la devolució dels imports dels viatges i ha assenyalat que hi ha «milers i milers de reclamacions per tramitar». Convençut que la paralització de l’activitat i la mobilitat durant la Setmana Santa va ser «fonamental per impedir la propagació del virus», Ábalos ha reconegut que «el sistema sanitari va estar a punt de rebentar en alguns espais» durant aquells dies i ha cridat a rellançar l’activitat econòmica amb responsabilitat i prudència.

Notícies relacionades

En aquesta línia ha criticat que «alguns hagin passat de demanar que no hi hagi estat d’alarma a què tanquem Barajas» i que facin l’efecte que l’aeroport madrileny és un «colador», quan la realitat és que «si vas allà i mires el quadro de vols et pot entrar una depressió». Ha remarcat també que en el protocol de Barajas el seguiment dels casos els han de fer les comunitats autònomes per seguir la traçabilitat dels possibles infectats.

Després d’explicar que en les reunions que té amb empresaris el que aquests li traslladen són «ganes de treballar, que surtin oportunitats i projectes i de fer coses noves», ha destacat que el seu departament té un pla de rehabilitació de vivenda «molt ambiciós que pot encaixar en els fons de la Unió Europea».

Temes:

AVLO