estudi de Nielsen

La cistella de la compra tendeix a normalitzar-se després de l'efecte Covid

Els experts comencen a entreveure un canvi d'hàbits de consum i més control de la despesa per la crisi

1
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

L’anàlisi exhaustiu que es realitza de la cistella de la compra dels espanyols comença a detectar que la bombolla Covid comença a desinflar-se. Després de quatre mesos amb la cistella de la compra en creixement clar, la consultora Nielsen ha informat que «el juliol va marcar un punt d’inflexió» amb un creixement del 4,5%, més d'acord amb el que es podrien esperar-se d’una situació de crisi econòmica. La venda de productes envasats va créixer un moderat 3% en les dues últimes setmanes de juliol; mentre que els frescos van mostrar una tendència descendent i, després de créixer entorn del 5%. En l’última setmana (del 27 de juliol al 2 d’agost) va baixar fins al 4,4%. Aquesta tendència es va registrar en la gran majoria de categories de frescos, carn, verdura o peix no van superar en cap cas el 3% de pujada. Només la fruita, amb un 16%, es manté en el doble dígit acostumat des que va començar la pandèmia i indicant una tendència de mercat que es consolida.

Els experts de Nielsen consideren que la pandèmia afectarà múltiples facetes del consum, des del contingut d’aquesta cistella de la compra fins al lloc de consum i la capacitat de despesa, amb una diferència més elevada entre consumidors amb recursos i una creixent capa de població amb menys diners disponibles. 

Notícies relacionades

De moment, les dades de Nielsen mantenen en cotes altes la despesa en parafarmàcia, que inclou les mascaretes, i que és la categoria que més creix actualment amb un increment del 265% en l’última setmana de juliol. 

Els experts de Nielsen asseguren que s’està produint «un transvasament de consum de carrer a casa per raons tan dispars com són explorar noves opcions d’alimentació i cura personal i l’estalvi». Però d’altra banda, la despesa que tradicionalment es destinava a viatges és previsible que reorientin un altre tipus de despeses, però sempre amb un creixent pes dels productes de bona relació qualitat-preu. És previsible que en alimentació i begudes es produeixi un increment de l’activitat promocional, ja que en els últims mesos s’havia arribat a nivells coneguts des de fa anys, de tot just el 12% del total davant valors normals que solen situar-se en el 18% dels productes a la venda.