COMERÇ

El Black Friday serà més 'online' que mai

Un estudi de Privalia apunta que la pandèmia farà que el 89% de les compres es facin per internet

El sector logístic prepara contractacions per cobrir l'alça de la demanda de transport

black

black

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Black Friday serà aquest any més ‘online’ que mai. La pandèmia i el canvi d’hàbits de consum amb l’auge del comerç electrònic s’han conjurat perquè la jornada de descomptes típicament nord-americana es desenvolupi principalment lluny de les botigues físiques aquest any a Espanya. La jornada de descomptes s’organitza mundialment l’últim divendres de novembre. En anys anteriors es va constatar la importància que els compradors s’assegurin que el preu és un descompte real respecte al preu fa uns mesos, tot i que la majoria de les grans plataformes, com Amazon i Aliexpress, fa diversos mesos que estan preparant la data i disposen de productes especialment destinats per a aquesta etapa de descomptes de la recta final de l’any. 

Segons l’estudi ‘Black Friday 2020 de Privalia’, el 51% dels espanyols assegura que aquest any realitzarà més compres a través d’internet que l’any passat a causa del virus. Segons aquestes previsions, el canal ‘online’ representarà el 89% de les compres, mentre que la botiga física només l’11%.

Sense pontificar sobre la previsió d’estudis de tendències encara per confirmar, el cert és que l’era de les mascaretes no convida a la despesa per més ofertes que hi hagi, tret que arribin a casa com si es tractés d’un regal. El 69% dels espanyols accedirà a les ofertes de Black Friday a través del mòbil o terminals mòbils i, principalment, mitjançant grans plataformes de comerç electrònic com Amazon. En èpoques d’al·lèrgia a les aglomeracions, aquesta previsió és creïble, tot i que encara és aviat per aventurar si els últims brots aniran a més o menys i la influència que tindrà en l’evolució de la despesa de les famílies, que segons molts experts tendeix a retallar-se dràsticament.

Segons l’enquesta apadrinada per Privalia, la meitat de la població espanyola confia que hi haurà descomptes més alts que els de l’any passat a causa de l’acumulació d’estoc i la necessitat de reactivar el consum. Un terç afirma que comprarà més que l’any passat i l’import serà més gran. Si el 2019, un 62% de la població tenia pensat gastar-se entre 100 euros i 300 euros i només el 10% preveia comprar per més de 300 euros, aquest any la previsió de gastar-se més de 300 euros augmenta fins al 19%.

Destinació de la despesa

Els viatges estan fora de la llista de la compra d’aquest any. El mateix que els sopars en restaurants i les sortides de bars. En conseqüència, els experts en consum consideren que hi ha una possibilitat creïble que els consumidors amb capacitat per consumir gastin més en productes. ¿En quins? Els estudis de Privalia apunten la moda, tot i que a jutjar per la falta d’afluència als comerços físics de les principals cadenes de moda a Espanya en les últimes setmanes la idea que el 71% de les despeses es destinaran a aquest capítol és difícil d’acceptar sense dubtes raonables. Si es produeixen nous períodes de confinament, les necessitats de roba i calçat es redueixen dràsticament. En canvi, l’equipament esportiu va bé. I la venda de tecnologia té bones perspectives. Algunes empreses del sector com Logitech ja van reconèixer públicament l’impacte positiu de la pandèmia en les seves vendes. 

Sector logístic

Un altre indicador de la previsió de vendes de Black Friday aquest any l’ofereixen les empreses logístiques, que ja han hagut de dissenyar els seus plans empresarials per transportar l’allau de productes comprats per internet. XPO, una firma molt vinculada al transport de grans empreses, però també sensible a la demanda de comerç electrònic, assegura que contractarà 4.000 persones per a la campanya de Black Friday i Nadal a Espanya: la plantilla de la companyia augmenta un 66% respecte a la resta del 2020 (10.000 treballadors en total pels 6.000 la resta de l’any) i un 60% més en comparació amb el Black Friday de l’any passat (dels 2.500 nous del 2019 a 4.000 el 2020).

Notícies relacionades

Els llocs de treball que crearà aquesta empresa se centraran a Castella-la Manxa, principalment Guadalajara i Toledo, on es concentren els cinc magatzems de XPO Logistics destinats a la preparació de comandes d’‘e-commerce’ de grans marques, que ja s’estan preparant per a «la campanya més gran de Black Friday i Nadal dels últims anys», asseguren. Els llocs requerits són de mossos de magatzem i gestió de productes de comerç electrònic. Els empleats, que s’encarregaran de la preparació de comandes i de la ubicació i gestió de l’estoc entre altres funcions, rebran formació prèvia vinculada al seu nou lloc de treball.

En el cas de Seur, la firma ha anunciat que després d’haver incorporat ja 2.000 treballadors des de la declaració de l’estat d’alarma, reforçarà la plantilla amb 2.100 professionals més per fer front a una campanya que es preveu que arribi fins a un 50% més de volum que l’any passat, una xifra que suposa un repte sense precedents per al sector.