La venda durant la pandèmia

El comerç s'aferra al Black Friday per salvar la temporada

Les perspectives del sector són moderades però la majoria dels comerços ressalten que el tiquet mitjà ha augmentat

L'obertura de botigues amb aforament al 30% apunta a cues aquest cap de setmana menys als centres comercials, que continuen tancats

black-1

black-1

6
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Black Friday ha suposat el tret de sortida de la campanya nadalenca i el sector comercial s’hi ha abocat per salvar la temporada. Aquest Black Friday és atípic, per haver-se situat en any de pandèmia i tancament comercial parcial durant el mes de novembre, amb perspectives de negoci menors que l’any passat i descomptes no generalitzats del 20% o 25%. Però al sector comercial s’ha detectat ja una primera tendència nova a les botigues físiques respecte de l’any passat; hi ha menys compradors però compren més. El tiquet mitjà de compra ha augmentat aproximadament un 15% segons càlculs del petit i mitjà comerç, que confirmen també a les grans cadenes. La idea és que els consumidors que no han estat afectats per acomiadaments o ertos han estalviat durant aquest any i disposen de més renda disponible per gastar. En el marc d’elevades contractacions al sector logístic i auge de les vendes ‘online’, l’alcaldessa de Barcelona ha reclamat als veïns de la ciutat que comprin a les botigues de barri i no a Amazon. 

Rebaixes difuses

El comerç aposta per qualsevol oportunitat d’augmentar les vendes tot i que reconeix també que la proliferació de descomptes en la recta final de l’any tendeix a confondre els consumidors i les expectatives són moderades. Joan Carles Calbet, president de l’associació de comerciants Comertia, assegura que la situació comercial és un «guirigall en el qual la gent es perd, per la qual cosa els efectes es difuminen i les perspectives d’activitat es redueixen».

Malgrat aquest factor, reconeix que aquesta setmana «s’ha notat la desescalada, l’increment de la mobilitat i l’obertura de bars i restaurants, per la qual cosa han millorat les perspectives de venda de cara al cap de setmana». 

Tiquet mitjà

«Hi ha menys gent a les botigues però compren més i el tiquet mitjà de compra ha augmentat el 15%. Els que estan treballant tenen més diners», afegeix. Fonts de centres comercials del centre de Barcelona coincideixen amb aquesta percepció i admeten que aquests dies s’està «punxant en afluència però amb bon nivell de vendes». El desangelat centre de Barcelona de les últimes setmanes s’aferra al Black Friday per canviar la tendència i atraure clients, últimament més compradors als barris. Segons una consulta de la patronal Pimecomerç, entre els seus associats el 37% dels comerciants preveuen que aquesta campanya els «afectarà negativament», davant el 9% que ho pensava fa un any.

Descomptes mitjans

Els centres comercials com El Corte Inglés, considerats botiga departamental, ja estan oberts (amb límit del 30% d’aforament). En el seu cas amb descomptes per a clients amb targeta durant tota la setmana i promoció Black Friday el cap de setmana en la majoria de departaments. Anuncien ofertes en 1.000 marques, de tots els segments del mercat, amb pes també de la moda i complements, amb descomptes d’entre el 20% i el 25%. La campanya de Black Friday s’aborda habitualment com uns dies de descomptes en productes i serveis concrets, un ganxo per atraure clients i no concentrar les vendes de Nadal en pocs dies, cosa que porta tradicionalment problemes logístics i de ruptura d’estocs.

‘Online’

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va causar enrenou la setmana passada a l’instar els consumidors a no comprar a Amazon i recolzar el comerç de proximitat. Amazon sembla consolidar la seva imatge de gran enemic del comerç, en uns moments en què les vendes ‘online’ atrauran bona part de la despesa, en un percentatge encara difícil d’avaluar. El creixement de les vendes a internet aquest any és del 50% en cadenes ‘online’ de tecnologia com PcComponentes, per exemple. Però les botigues de barri s’han vist beneficiades també per l’auge del teletreball i això malgrat aquesta alça del comerç ‘online’ en el seu conjunt.

Gestió més que web

El creixet omnicanal (venda ‘online’ i botiga física simultàniament) de la majoria de comerços convida a pensar que l’auge de les vendes a internet no fagocita les vendes del seu comerç físic. Però tenir oferta a internet és actualment una exigència per a qualsevol comerç, segons els experts. Per Roger Gaspa, soci director @RBD Consultoria Group, que fa estudis de mercat per al departament de comerç del Govern, amb la pandèmia es fa imprescindible la presència a la xarxa però adverteix que «és millor tenir una web menys desenvolupada i un millor sistema de gestió de les comandes».

Aquest expert assegura que el 84% dels consumidors compren en comerços de proximitat i per elevar les vendes durant aquesta pandèmia i en el futur serà crucial la recomanació directa dels clients. Habilitar el WhatsApp per als clients i oferir canals directes de comunicació amb ells és la millor manera d’incrementar els ingressos. «No es tracta de fer promocions generals, els millors clients són els que atrauen altres clients i les experiències positives es divulguen més que les negatives, per això és el moment d’arriscar al sector comercial», afirma Gaspa. 

Campanyes de solidaritat

Una altra de les tendències perceptibles aquest any durant la setmana Black Friday és que ha augmentat l’apel·lació a la solidaritat dels consumidors i a la consciència mediambiental. No només es tracta d’apel·lar a la compra de proximitat com a primera solidaritat amb l’entorn comercial, les mateixes cadenes de botigues conviden a la compra i a redireccionar els descomptes a finalitats altruistes. La cadena d’electrodomèstics Calbet en un Black Friday «solidari» anuncia que farà una donació a la investigació contra la Covid en un valor equivalent a tots els descomptes aplicats. La cadena sueca Ikea ha rebatejat divendres com a ‘Green’ impulsant l’economia circular amb la recompra de mobles (pagant el doble de la taxació als socis fins al 29 de novembre). Fins i tot Correus ha apel·lat a l’ús responsable de la paqueteria urgent. 

Malestar dels centres comercials

Notícies relacionades

La decisió del Govern de no permetre l’obertura dels grans centres comercials fins al 21 de desembre ha causat protestes i un profund malestar entre els afectats que veuen perillar la campanya de Nadal. Segons l’Associació Espanyola de Centres i Parcs Comercials (AECC) a Catalunya hi ha 3.700 locals en centres comercials, dels quals més de 3.000 han tancat les portes a causa de les restriccions, i d’aquests el 85% són petit comerç, de menys de 300 metres quadrats. Aquestes botigues ocupen més de més de 70.000 treballadors. Els afectats alerten que «les mesures anunciades generen una gran inseguretat als ciutadans que optaran per fer les seves compres a través d’internet, fet que afectarà negativament el comerç local i generarà un greuge comparatiu amb els grans ‘players’ de l’‘e-commerce’, així com una discriminació amb els negocis ubicats en aquests centres comercials davant els quals són a peu de carrer».

Contractacions

El fet que els centres comercials es mantinguin tancats ha causat també una retallada de les contractacions respecte a altres anys. El sector del comerç tradicionalment reforça entre novembre i gener les seves plantilles, però això serà més complicat aquest any i més tenint en compte les mesures restrictives existents, tant en termes d’aforament com de tancament complet en centres comercials. Els propietaris de centres i parcs comercials recorden que han invertit més de 30 milions d’euros en mesures higienicosanitàries i de seguretat per a la reobertura al maig i juny, que se sumen als 600 milions d’euros que han invertit en equips de protecció.