DIVENDRES DE COMPRES
Black Friday amb cues al centre de Barcelona
Les limitacions d'aforament del 30% marquen l'inici d'una temporada comercial centrada en els descomptes
El Black Friday, iniciat per molts comerços amb anterioritat al divendres pròpiament dit, acabarà el ‘Ciberdilluns’ sense eufòries però moltes esperances per al Nadal si jutgem l’elevat volum de compradors ahir a Barcelona. Les sensacions van semblar confirmar-se en el dia assenyalat i el comerç de carrer va semblar animar-se una mica respecte a setmanes anteriors. Cues a la porta de les botigues, sobretot per les limitacions d’aforament del 30%, i més compres. El president de la patronal Pimecomerç, Àlex Goñi, definia l’inici de la campanya nadalenca d’aquest any com «la més atípica i incerta» dels últims anys i reconeixia que després de tres setmanes d’anunci de Black Friday era incapaç de preveure quin serà el balanç final de la campanya nadalenca. El fantasma dels confinaments continua planant i els més consumistes van aparèixer aquest divendres amb ganes de comprar. Hi havia un cert consens entre els professionals del comerç en assegurar que la taxa de conversió o percentatge de clients que entren a les botigues i compren és més elevada que en anys anteriors. I aquest és lògicament el factor que pot decantar l’èxit o fracàs d’una jornada amb limitacions d’aforament del 30%.
Ja feia un mes que es pronosticava que Black Friday seria més ‘online’ que mai i a jutjar pel tràfec de caixes i transports aquests dies a Barcelona bé podria confirmar-se a la pràctica el que apuntava la lògica. El divendres negre va ser menys negre aquest divendres i el centre de Barcelona es va omplir com fa temps, però amb mascaretes. Portal de l’Àngel, plaça de Catalunya, carrer de Fontanella... cues a la porta no només al Primark de la Rambla, també a El Corte Inglés, Mediamarkt i d’altres.
Els estudis de previsió d’activitat aquest Black Friday apunten especialment a una alça dels enviaments ‘online’. Paclink apunta que el creixement en el nombre d’enviaments aquest any serà un 26% superior al de l’any passat, amb un augment de les vendes a distància de productes de tecnologia del 46%. Un altre estudi fet per iGraal (Global Savings Group) apunta que les vendes ‘online’ durant aquest Black Friday creixeran el 27%. Aquests percentatges són similars al descompte mitjà en aquesta primera jornada promocional del Nadal, entorn del 30% de mitjana, tot i que en alguns comerços algunes promocions puntuals han arribat al 50%-60%.
Aquests analistes del mercat destaquen que la pressió promocional es mantindrà durant els pròxims mesos. Els comerciants han de combinar descomptes agressius parcials amb prou marges en la resta de productes a la venda.
Categories de productes com aquells relacionats amb esports experimentaran creixements de fins a un 118% segons els analistes, mentre que altres com els productes financers o relacionats amb assegurances descendiran fins al 85%.
Notícies relacionadesPer a la consultora Nielsen, la despesa es concentrarà en compres prioritàries, sobretot en moda, en què el 70% dels espanyols confirmen que gastaran diners, tot i que sense excedir dels 100 euros, segons el ‘Digital Consumer Survey 2020’. Els productes de bellesa, els perfums i les fragàncies, que són la segona partida de despesa més important en aquesta campanya, entorn del 60% dels consumidors admet que aconseguirà algun article, però sense superar els 100 euros (45%). Igualment, són elles les que més compraran aquests productes, sobretot entre els 21 i els 29 anys (el 53%). En dispositius electrònics, que solen acaparar l’interès en Black Friday per les seves ofertes, gairebé la meitat dels espanyols no mostren disposició a comprar nous dispositius aquest any, mentre que entre els que sí que ho faran (el 53% restant) només un 9% gastarà més de 300 euros.
Quant als articles esportius, que van fer furor durant la quarantena al traslladar el gimnàs a l’espai domèstic, el 52% dels espanyols pensa fer alguna compra, amb una despesa preferent de 100 euros (el 38%). En aquest cas, són els homes més joves els que més compraran en aquesta categoria (un 52% amb una edat entre 16 i 20 anys). Entre el 60 i el 70% dels espanyols no destinaran despesa a Black Friday a renovar mobiliari de la llar o decoració, electrodomèstics, viatges ni joies (64%). Això denota el moment pel qual passen els consumidors, que la pandèmia i la incipient crisi econòmica han tornat més vulnerables i previnguts a l’hora de fer les seves compres. Tant és així que un 12% afirma que només comprarà d’aquí a final d’any si és amb rebaixa, i un 10% assegura que compararà més preus que altres anys.
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Barcelona, protagonista L’ISE eleva el seu impacte a BCN a 470 milions
- TELEVISIÓ I MAS El 3cat
- Motor Barcelona vibra amb el Dakar més desafiador a l’Aràbia