Transformació digital
Així innoven set sectors tradicionals per operar en la nova economia
El panell solar més eficient del món té segell espanyol: el desenvolupament d’Abora Solar multiplica per cinc la producció d’energia
Digitalitzar la gestió d’aforaments a la botiga física i reforçar la seguretat és possible gràcies a la solució tecnològica de l’empresa emergent Beabloo
En paral·lel al’aturada forçosa d’hotels, restaurants o aerolínies, altres sectors han experimentat un veloç avenç impulsats per l’evolució del model productiu i delshàbits de consumdels espanyols. Alimentació, comerç o indústria s’han vist arrossegades a un procés de transformació més intens del que s’esperava. I per adaptar-se als actuals desafiaments econòmics, sanitaris i socials han posat tota la innovació a la graella.
Peter F. Drucker, considerat el filòsof més gran delmanagementmodern, deia que la innovació consisteix en la recerca conscient de canvis i en l’anàlisi d’oportunitats. I tot i que aquesta innovació pot entendre’s com una aposta per nous mercats,nous models de negocio nous processos de treball, és indubtable que la digitalització s’ha imposat el 2020 com a principal eina per al canvi.
Laintel·ligència artificial (IA), la realitat estesa (virtual, augmentada o mixta), la impressió 3D, el ‘big data’ o el 5Gdoten de flexibilitat les organitzacions, ofereixen sistemes alternatius i milloren l’experiència omnicanal. En aquestes tecnologies es recolzen diversos projectes i iniciatives desenvolupats a Espanya i que despunten no només en l’àmbit local, sinó també internacionalment.
En el cas delcomerç, un dels grans reptes és el de redefinir el rol de la botiga física tenint en compte elsparàmetres d’higiene, neteja i aforament. És l’objectiu deBeabloo, una companyia deretail tech catalana amb presència a 20 països que utilitza sensors de vídeo, càmeres tèrmiques, dispositius IoT i anàlisi de dades per saber l’ocupació de la botiga en temps real, localitzar les concentracions de clients i elaborar un mapa de calor del seu trànsit.
«Des de l’abril fins al juliol vam tenir una gran acollida i un 70% de les oportunitats de negoci generades estaven relacionades amb Interaction Care», explica el CEO de Beabloo, Jaume Portell,que assegura que la seva solució deretail intelligences’està tenint en compte no només en termes de seguretat. «Pot reutilitzar-se, posteriorment a la pandèmia, per generar i analitzar dades sobre el comportament del consumidor», indica.
L’anàlisi de dades també té un paper essencial a la plataformaCitizenLab, desenvolupada per Grant Thornton. Aquest projecte utilitza analítica avançada, ‘big data’ i IA per avaluar imesurar els patrons de comportament ciutadài, a partir d’aquesta informació, detectar les necessitats. ¿Com? Millorant els serveis públics i inspirant nous models de negoci i empreses emergents de base tecnològica.
El projecte estàassentat per ara a la Comunitat de Madrid, però aspira a expandir-se i ajudar que centres urbans de tot el món es converteixin ensmart cities. Els seus algoritmes permetran estimar la demanda de serveis de mobilitat compartida o l’impacte de normatives de trànsit, analitzar infraestructures crítiques com túnels i ponts per al seu manteniment i, fins i tot, predir la demanda de vacunes per a la Covid-19.
Perquè si alguna cosa ha fet la pandèmia és elevar la salutal primer lloc de la llista de preocupacions de la societat, tal com reflecteix el primer baròmetre del CIS dedicat a les conseqüències del coronavirus. En el camp sanitari fa anys que treballaRegemat3D, companyia pionera en bioimpressió 3D i medicina regenerativa, perquè la idea d’imprimir teixits humans vius per regenerar lesions o crear òrgans funcionals sigui una realitat. Aquesta empresa emergent granadina està especialitzada en el disseny i fabricació de dispositius mèdics (bioimpressores 3D, bioreactors, pròtesi, implants, biomodels...) i en el desenvolupament de sistemes de bioimpressió que agiliten la investigació als laboratoris. Fundada el 2015 per José Manuel Baena, compta amb més de 60 projectes actius a nivell internacional.
La brancaassistencialtambé ha agafat protagonisme, sobretot amb persones grans. La necessitat de tenir un seguiment a prova de distància social va fer que el cuidador virtualTucuViatengués, en només quatre mesos, més de 13.000 usuaris. Aquest assistent virtual basat en IA, reconeixement de veu i processament del llenguatge naturalrevisa medicació, símptomes o hàbits en una simple trucada. I tot supervisat per les empreses col·laboradores, que ja presten serveis assistencials: hospitals, empreses de teleassistència i assistència domiciliària, companyies d’assegurances de salut o associacions de pacients. La farmacèutica Janssen, de Johnson & Johnson, Ribera Salut o l’Hospital de la Princesa són alguns dels contractes que ja han tancat.
Per contribuir al procés detransformació 4.0en el qual laindústriaestà immersa, destaca l’empresa vitorianaAlias Robotics, que encapçala les llistes de quatre estudis independents sobre elsreferents en ciberseguretat robòtica. ¿La seva fita? Detectar que el creixent ús de robots industrials no va de la mà de la protecció davant vulnerabilitats, per la qual cosa han desenvolupat un ‘software’ únic al món que els protegeix d’atacs cibernètics. El Sistema Immunològic de Robots (RIS, per les seves sigles en anglès) s’instal·la al robot i desenvolupa proteccions de forma progressiva, adaptant la seguretat a les funcions que exerceix.
L’energia és fonamental per a un teixit industrial competitiu isostenible, tendència cap a la qual, a més, Europa està marcant el pas.Abora-Solar lidera des del 2017 les vendes a nivell nacional en panells solars híbrids i aspira a ser número u internacional el 2021. «Hem exportat a més de vuit països, ens hem centrat en el mercat europeu i llatinoamericà», explica Roberto Pac, director de màrqueting de la companyia saragossana.
El secret éshaver creat el panell solar més eficient del món, amb un 89% de rendiment, per sobre del fotovoltaic (17%). És a dir, un sol dels seus panells híbrids genera la mateixa energia que cinc de fotovoltaics. Per això els sectors als quals s’enfoquen són aquells amb alts consums d’aigua calenta i electricitat, «com són els hotels, residències d’avis, hospitals, indústries, poliesportius i el sector agroalimentari», enumera.
Notícies relacionadesEnl’alimentació acaba aquest viatge per la innovació tecnològica amb elnode 5G que Orange ha habilitat a Mercamadrid. Es tracta del primer desenvolupament complet de tot el país, amb capacitat de donar servei a les més de 800 empreses instal·lades perquè implementin al seu torn solucions innovadores.
Ángel Niño, president de Mercamadrid, confia a aconseguir la transformació del sector implementant «totes les oportunitats que la tecnologia ens permet». Planificar l’activitat de manera més eficient, millorar l’anàlisi predictiva, optimitzar l’ús de recursos o millorar la traçabilitat de la cadena, així com els serveis als consumidors, són algunes de les aplicacions que esperen posar en pràctica.
- Tomé tensa la selecció
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Reis del boca a boca Restaurants de culte de BCN fora del radar dels ‘influencers’
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- DE COPES Còctels de qualitat sense necessitat d’efectes especials
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- BAGES Construir amb llistons de fusta solidaris
- ANOIA Jorba celebra un mercat de productes de proximitat
- Ruta per la DO EMPORDÀ Perelada, temple del vi
- AGENDA DE BARCELONA Barcelona contra la violència masclista