Perfil

Mar Alarcón, emprendre i innovar amb impacte social

L’única espanyola del consell assessor d’EIT Urban Mobility i fundadora de SocialCar prepara nous projectes, com la plataforma ‘agrotech’ Ceres o Terap.me, per a la salut mental

4
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El pas per Grameen Bank, conegut com el banc dels pobres, del premi Nobel de la pau Muhammad Yunus, a Bangladesh, va marcar la trajectòria de Mar Alarcón (Barcelona, 1975), fundadora de la plataforma de lloguer de vehicles entre particulars SocialCar. «Va ser la meva experiència més reveladora perquè vaig veure que es pot aconseguir un gran impacte amb l’emprenedoria social», recorda. I des d’aleshores, aquesta advocada que havia començat com a fiscalista ha fet de l’emprenedoria i innovació amb impacte social el seu ‘leit motiv’. Avui, a més d’haver sigut considerada una de les 50 dones del món més influents del món en tecnologia –cosa que diu que li produeix una sensació de «gran responsabilitat»– és un referent en matèria de mobilitat. Tant és així que, des de fa poc, s’ha convertit en l’única espanyola que forma part del consell de supervisió d’EIT Urban Mobility, una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT), que va decidir ubicar la seva seu a Barcelona.

A més de crear juntament amb el seu marit Francesc SocialCar el 2011, quan el negoci de les plataformes encara estava verd a Espanya, el 2018 va constituir la consultora de polítiques públiques 19n.eu, des d’on intenta que connectin els nous negocis i els reguladors. Però no és l’únic que ocupa aquesta empresària que és vicepresidenta de Foment del Treball, consellera de Fira de Barcelona o membre de la junta directiva de Barcelona Tech City, entre moltes altres facetes, com donar classes i xerrades o participar en el desenvolupament del món ‘start-ups’ (és col·laboradora de l’acceleradora Conector, per exemple). En l’actualitat està, juntament amb el seu marit, «donant-li al ‘coco’» i desenvolupant nous projectes. Un d’aquests és Ceres (Ceresfarmer.com), una plataforma de digitalització de l’agricultura (‘agrotech’) per a la qual sondegen nous socis. L’altre està dedicat a la salut mental, Terap.me, en desenvolupament amb una altra sòcia que és psicòloga.

«Em defineixo com a emprenedora. M’agraden els negocis que aporten tecnologia i miren de fer més eficients els comportaments», afirma. I diu que se sent «còmoda» amb la idea de ‘serial entrepreneur’. «Si aconsegueixo una bona oferta per sumar no tinc problema», diu. En tot cas, el que la mou, després de l’experiència a Grameen Bank, és protagonitzar o participar en projectes amb capacitat d’impacte social, com el desenvolupat pel Nobel de la pau que tant admira i que va demostrar, afirma, que es poden fer negocis d’aquest tipus i, alhora, obtenir rendibilitat. En tot cas, al marge de Yunus, Alarcón afirma que no té altres referents gaire clars. «Fujo de fanatismes. En tot cas, agafo coses i idees fins i tot de molta gent anònima», afegeix. 

Mar Alarcón no ha defugit mai els reptes. Al seu dia va deixar Cuatrecasas per marxar amb el que després va ser el seu marit –a qui va conèixer al despatx– i soci en la majoria de projectes a Londres. Allà va fer un màster en lleis i es va especialitzar en inversions a la Xina, país l’idioma del qual domina i on van recalar durant un temps per crear Social Energy, una companyia d’energies renovables. Sempre seguint l’estela d’«aconseguir un gran impacte a través de l’emprenedoria social». Després va venir l’experiència del Grameen Bank i, després, SocialCar. En aquella etapa «no hi havia cap regulació sobre el lloguer de vehicles entre particulars», recorda. «Llavors el meu objectiu era que no ens prohibissin», afirma. Avui són presents en unes 600 poblacions, si bé el volum d’activitat més elevat el tenen a grans ciutats com Barcelona, Madrid o València.

Notícies relacionades

Aquest cabal d’experiència li va servir per constituir el 2018 la consultora de polítiques públiques 19n.eu. Segons el seu parer hi ha un debat mal orientat respecte a les plataformes digitals . «La regulació i els models laborals estan esgotats. Tothom es fixa en la plataforma i no en els milers o milions de persones que les utilitzen», diu. Aquestes companyies, destaca taxativa, «aporten tecnologia. Hi ha sectors que es queden enrere perquè no innoven».

Alarcón també es va proposar estimular la presència de les dones al món dels negocis, «animant-les que emprenguin». Tot i que pot resultar més còmode quedar-se a casa o tancar-se en la pròpia empresa o projecte, «moltes dones han pres la responsabilitat de ser més visibles», afirma. Coneix bé el que és la conciliació laboral i familiar. Mare de tres fills homes de 7, 11 i 13 anys, afirma que la seva parella «és al 50%» com en els negocis, la qual cosa és una de les claus de l’èxit. Malgrat la seva atapeïda agenda confessa que li agrada «el mar i pintar», afició aquesta última que comparteix amb el seu fill gran. I en això també té clares les prioritats: «els caps de setmana són sagrats» i, ateses les seves edats, al final el ‘hobby’ actual més gran són «els fills».