Fiscalitat
Així has de declarar els teus ingressos a Espanya si ets ‘influencer’
La professió té les seves obligacions fiscals
Fins i tot els regals o el pagament en espècie estan subjectes a tributació
Dulceida, María Pombo, Laura Escanes... Són algunes de les ‘influencers’ més conegudes del nostre país. Entre les tres reuneixen més de 4,5 milions de seguidors. Tot i que per formar part d’aquesta emergent professió, no s’han de tenir tants adeptes. Els ‘microinfluencers’ (entre 1.000 i 10.000 seguidors) ja són un dels perfils més buscats entre les marques per portar a terme campanyes publicitàries. Però hi ha una cosa que tots tenen en comú: han de tributar els seus ingressos. T’expliquem com.
Cada vegada més persones comencen a introduir-se en aquest món de la promoció. En canvi, la majoria desconeixen com començar. «La gent no està preparada. És una cosa que està en auge, un mercat molt nou», explica Helena García, consellera delegada de l’agència d’‘influencer’ màrqueting en moda, bellesa i estil de vida Madaish. Precisament per arribar a una professionalització més gran del sector, la companyia llançarà el 2019 el projecte Influniversity, una universitat online per a ‘influencers’.
¿Què has de saber?
Per començar en aquesta professió, el primer pas és «tenir molt clar què et farà diferent i per què la gent et seguirà. A més, hauràs de ser conscient que això és un negoci i que tu en seràs la cara visible», explica García. Precisament per això, és fonamental conèixer com has de declarar els teus ingressos. I és que al tractar-se d’una professió emergent que avança fins i tot més ràpid que la legislació actual, Hisenda no passa per alt aquests perfils.
El comú és seguir els passos de qualsevol autònom: donar-se d’alta a Hisenda, en l’IAE (impost sobre activitats econòmiques) per poder emetre factures, i també en el règim d’autònoms de la Tresoreria General de la Seguretat Social. No obstant, si demostres que és una activitat puntual i perceps un import inferior al salari mínim interprofessional vigent al llarg de l’any, podràs continuar treballant legalment sense necessitat de donar-te d’alta com a autònom.
Això sí, estiguis donat d’alta o no, hauràs de declarar els rendiments obtinguts en l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), a més de l’IVA i presentar les declaracions trimestrals i el resum anual. Així mateix, serà necessari que emetis factures amb IVA al tipus general del 21%, i incloure la corresponent retenció a l’IRPF. Si, per contra, «no compleixes qualsevol d’aquestes obligacions tributàries, podries trobar-te amb recàrrecs, sancions o interessos de demora» expliquen Ignacio Gridilla i Rodrigo Calvo, de l’àrea Fiscal del despatx d’advocats BDO.
Durant molt temps es va posar de moda l’opció de facturar a través de cooperatives ‘online’ de facturació. En aquestes, el freelance podia fer-se soci a canvi d’una quota d’entrada i la cooperativa s’encarregava de donar-lo d’alta en la Seguretat Social i emetre la factura. No obstant, tal com expliquen des de la Unió d’Autònoms UATAE, «finalment la Inspecció de Treball va determinar que aquesta manera de treballar no era legal i que els socis d’aquestes cooperatives havien de ser autònoms». Ara, aquests han de pagar totes les quotes de la Seguretat Social que haurien d’haver abonat com autònoms. Per la qual cosa és una opció que des d’organitzacions com UATAE desaconsellen per complet.
El més complicat de valorar: el pagament en espècie
Notícies relacionadesUna vegada superada la qüestió de com declarar els diners, queda la de com resoldre els pagaments en espècie, és a dir, els regals atorgats a canvi d’un servei com a ‘influencer’. En aquest sentit, Gridilla i Calvo recorden que «si la compensació percebuda és únicament en forma de regals, la seva entrega es considera renda en espècie, i estaria subjecta a tributació, i es valoraria segons el valor de mercat del producte». Això sí, si aquests articles són per testar o resulten imprescindibles per a la col·laboració i, una vegada utilitzats es tornen a la companyia, «no constituirien una renda subjecta a tributació», matisen des de BDO.
Una altra de les recomanacions és firmar un contracte amb la marca, una cosa que no és obligatòria per llei, però que des d’agències com Madaish recomanen, a més d’acudir a professionals que els puguin orientar sobre aquests passos. I és que els dubtes són molts, sobretot pel que fa a «quins són els límits que fa falta facturar o no», conclou García. Precisament, per no rebre una multa per desconeixement i donar una imatge professionalitzada és fonamental assessorar-se bé.