Mercat laboral
Autoconeixement i marca personal contra l’estigma de l’atur
Neix la campanya ‘Recolza’t a LinkedIn’, amb el qual la xarxa social orientada a professionals vol ajudar individus i pimes a impulsar la seva carrera o activitat
Les dades d’atur publicades avui incideixen en la vulnerabilitat del mercat laboral, accentuada per la pandèmia. El gener va tancar amb 218.953 afiliats a la Seguretat Social menys dels que tenia el desembre del 2020, mentre que el nombre d’aturats va créixer en 76.216 persones i ja ronda els 4 milions d’aturats.
A l’espera que de la mà de les vacunes o dels fàrmacs arribin avanços mèdics sòlids que permetin recuperar progressivament la normalitat, la realitat és que el 2020 ha retallat més de 600.000 llocs de treball. Són centenars de milers de professionals exposats a la incertesa de saber quan es tornarà a crear ocupació a un ritme sostingut i prou robust com per tornar al punt de partida previ a l’aparició de la Covid-19.
Per a tots els que es trobin en recerca activa d’ocupació i, en general, per a tots els treballadors, Pilar Llácer, directora del Centre de Treball del Futur a EAE Business School, recomana començar a treballar «des de ja» en la marca personal. «És el que em permet tenir una ‘ocupabilitat sostenible’: són totes aquelles funcions, competències, valors i manera d’expressar les coses que em mantenen atractiu per a les empreses», ha definit durant el ‘workshop’ gratuït organitzat per LinkedIn aquest dilluns.
Aquest taller, juntament amb un altre programat per al 8 de febrer, formen part de la campanya ‘Recolza’t en LinkedIn’, amb la qual la xarxa social orientada a professionals vol ajudar individus i pimes a impulsar la seva carrera o activitat.
El poder de la informació
Construir una marca personal és una acció que «exigeix molt temps» i que s’ha de posar en pràctica sempre, no només quan s’està en situació d’atur, indica Llácer. I és un dels factors que pot empènyer l’interès de les empreses davant la sol·licitud d’un candidat. «No val per a res lamentar-se després d’un acomiadament, cal preparar-se a fons i ara mateix la preparació va més enllà d’un currículum», afirma la directora del Centre de Treball del Futur a EAE Business School, per a qui és fonamental cuidar la imatge i el missatge que es transmet a través de xarxes socials, a més de ser actius amb publicacions freqüents.
En aquest sentit, per a Ana Miguélez, directora de màrqueting i professora de màrqueting digital, la clau és triar bé el mitjà o canal que fem servir com a altaveu. Per a això, recomana tenir clares tres qüestions: «Coneix-te molt bé a tu mateix, coneix molt bé la teva competència i coneix molt bé el mercat en què et trobes».
Partint d’aquests aspectes tindrem més present, d’una banda, les qualitats que ens fan destacar i les nostres àrees de millora, i per una altra banda, el tipus de tasques o d’organitzacions en les quals ens agradaria ser. Informació prèvia que aquestes expertes en recursos humans consideren bàsica perquè les preguntes que es plantegi un professional, ja sigui per començar a buscar una nova feina o una promoció a la seva empresa, siguin més precises i abordin els objectius a assolir de forma eficient.
«No totes les empreses són per a tothom. Abans de començar a plantejar la marca personal i quina estratègia vols portar a terme, has de tenir clar què és el que vols comunicar i què vols que altres persones vegin de tu», assenyala Miguélez. I, segons afegeix, ajudarà a afinar el tret comptar amb informació sobre l’empresa i el lloc pel qual s’està interessat.
Inseguretat i estigma
El 36% de les persones que s’han enfrontat a una situació d’atur abans o durant la pandèmia a Espanya van decidir no sol·licitar una feina perquè sentien que els faltava d’una a cinc habilitats, revela un estudi elaborat per LinkedIn. D’aquest percentatge, el 22% de les dones afirmen sentir-se incòmodes a l’hora de sol·licitar una ocupació en la qual no disposen de sis a 10 competències requerides per al lloc, davant el 14% d’homes que experimenten aquesta sensació.
No obstant, segons Ana Miguélez la inseguretat no hauria de condicionar el possible candidat, ja que «moltes vegades la descripció del treball és una carta als Reis Mags; és la persona ideal que els encantaria trobar, però cal tenir en compte que no existeix la persona 100% perfecta».
Una altra de les conclusions de l’informe és que el 46% dels professionals es consideren en desavantatge a l’hora d’optar a una nova feina respecte a aquells que conserven la seva ocupació, cosa que demostra que encara hi ha un estigma associat a l’atur. De fet, el 48% dels enquestats han ocultat en alguna ocasió la seva situació d’atur al seu entorn més pròxim. La raó més destacada per a això, per a quatre de cada 10 participants en l’estudi (41%), és la vergonya, seguits per un 36% que assegura haver-ho fet perquè no se sentien còmodes.
No obstant, l’estudi mostra que aquesta percepció s’està reduint en la societat espanyola a causa de l’entorn actual: set de cada 10 enquestats consideren que la vinculació d’una etiqueta negativa a l’atur s’ha reduït a causa de la Covid-19. A més, la meitat dels participants en l’enquesta declara que té més empatia pels aturats des que han experimentat aquesta situació per ells mateixos.
Notícies relacionadesAixí les coses, ¿és aconsellable indicar en els perfils professionals públics que s’està en recerca activa d’ocupació? Segons l’opinió de Pilar Llácer, no és recomanable, ja que és un procés temporal, no l’estat d’una persona. Al seu torn, Toni Gimeno, consultor i formador d’Inbound Recruiting, Employer Branding i atracció de talent, aconsella destacar al seu lloc l’aportació de valor i les habilitats de la persona.
Consells per tenir un bon perfil professional
Altres consells per elaborar un perfil complet i atractiu són:
Ha de contestar dues preguntes clau: a qui ajudes i com ho fas.
Foto que cridi l’atenció i, a poder ser, que transmeti professionalitat «però també que mostri com som», destaca Ana Miguélez.
Titulo del lloc o perfil professional: «Que s’entengui, res de sigles o coses estranyes», recorda Pilar Llácer, que recorda que en el cas dels reclutadors busquen els candidats per ‘keywords’ o paraules clau, per la qual cosa «com més en contingui el perfil, més fàcil serà que us trobin».
El sumari és imprescindible: el text inicial que acompanya la imatge ens fa «diferencials», d’acord amb Llácer, així que és convenient utilitzar aquest espai per mirar d’«atrapar l’atenció amb un missatge original i atractiu».
Recomanacions: és útil acompanyar el perfil amb comentaris de companys o caps amb qui s’hagi compartit vida laboral.
Ser actius: publicar de forma freqüent sempre. ¿Quin tipus de publicacions? Imatges i textos amb idees i consells relacionats amb la teva professió o amb interessos i passions alternatives; articles interessants, o fins i tot «explicar experiències personals; com he resolt diferents situacions», proposa Ana Miguélez. «Qualsevol trava al camí no deixa de ser una oportunitat per reinventar-nos, i el nostre perfil de LinkedIn pot incloure mencions a això també, compartint com vam saber aprofitar aquestes oportunitats», afegeix.
- CATA MAYOR Cuina d’altura al Baix Empordà
- Còctels de qualitat sense necessitat d’efectes especials
- Reis del boca a boca Restaurants de culte de BCN fora del radar dels ‘influencers’
- Una dupla especial "L’ego s’ha de deixar de costat"
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge