Automoció

El Defensor del Poble demana explicacions al Govern pel Pla Renove

  • Francisco Fernández Marugán ha demanat al Ministeri d’Indústria que informi sobre els problemes per accedir al programa de renovació de vehicles 2020 a través de la web oficial i del servei d’atenció telefònica. 

  • El pla d’ajuda a la compra d’automòbils no ha funcionat, ja que tan sols s’han acabat consumint 37,7 milions d’euros dels 250 milions que el Govern havia pressupostat per renovar el parc de vehicles.

El Defensor del Poble demana explicacions al Govern pel Pla Renove

Zipi (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Que el Pla Renove 2020 no ha donat el resultat que s’esperava és un secret a crits. Ha sigut un fracàs. Des del sector i des dels usuaris s’ha evidenciat la mala gestió d’aquesta mesura de recolzament anunciada a so de bombo i platerets pel Govern el juliol passat. El Defensor del Poble, Francisco Fernández Marugán, ha decidit demanar al Ministeri d’Indústria informació referent al tema després dels «problemes detectats per accedir al programa de renovació de vehicles 2020 (Pla Renove 2020) a través de la web oficial i del servei d’atenció telefònica». 

El Pla Renove només va consumir 37,7 milions d’euros dels 250 milions pressupostats (26,67 van ser sol·licitats per particulars i 11,06 per autònoms o empreses), cosa que evidencia que no va comptar amb el recolzament necessari ni la facilitat d’execució, si és que en realitat es volia ajudar el sector a renovar el parc de vehicles a Espanya. Part dels problemes per esgotar aquests fons cal trobar-los, a més de la necessitat de declarar l’ajuda en la declaració de la renda, en la gestió del mateix pla.

El Defensor del Poble ha rebut nombroses denúncies sobre això, sobretot per les fallades del sistema informàtic i d’atenció telefònica. El tràmit de petició d’ajuda a la renovació del vehicle no es pot realitzar de forma presencial per culpa de la pandèmia, per això s’ha de fer a través d’una plataforma digital que no va entrar en funcionament fins a l’octubre de l’any passat i que, segons el ministeri, havia atès en gairebé un mes 19.131 sol·licituds (un 82% per part de clients particulars).

Només 13 empleats

Des d’Indústria es va habilitar un correu electrònic de consulta atès, només, per 11 operadors, mentre que també es va afegir un servei d’atenció telefònica, amb dos operadors. Aquestes propostes han sigut considerades «insuficients» per part de l’oficina del Defensor del Poble. És per això que ha demanat a la Secretaria General d’Indústria que aclareixi els criteris en què s’ha basat per destinar un personal tan escàs per a aquestes tasques d’ajuda als ciutadans.

La institució pública va rebre diverses queixes, entre les quals va figurar la d’un ciutadà que «va tardar més d’una hora a emplenar el formulari. Després de caducar la seva sessió, va intentar contactar amb el telèfon indicat a la web, on la primera vegada li van dir que tornés a trucar i la segona vegada ja no li van contestar», assenyalen en una nota.

Notícies relacionades

El ministeri va habilitar la consulta telefònica el 2 de desembre, però des de l’oficina del Defensor del Poble van realitzar comprovacions trucant al telèfon habilitat per als sol·licitants, «i el resultat és que no sempre es pot establir contacte amb un operador», expliquen.

Plans amb sentit

Des del sector fa temps que reclamen una millor gestió i implementació dels plans d’ajuda. Tant el Renove, que no ha esgotat els fons destinats, com el Moves, pensat per a vehicles elèctrics i de gestió autonòmica, que va esgotar fons en unes comunitats i en d’altres, no. Mikel Palomera, director general de Seat Espanya, ha assenyalat a EL PERIÓDICO que «hem d’aprendre del que ha passat. Si volem incrementar la demanda cal apostar per plans amb més dotació i gestió eficient, que impulsin més les infraestructures públiques de recàrrega i que incideixin en la fiscalitat dels vehicles». La necessitat de contribuir al rejoveniment del parc és total, ja que la mitjana d’edat dels vehicles que circulen per Espanya és de les més velles de tot Europa, «per tant, això afecta la seguretat i medi ambient», recalca el director de Seat.