Sector carni

Campofrío i El Pozo lideren un projecte de 3.500 milions per atraure fons europeus

  • Amb 21 empreses tractores i assessorat per LLYC, el projecte inclou tota la cadena de valor del sector des del camp fins al supermercat amb l’objectiu de modernitzar la seva estructura 

5
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Fins a 21 empreses, entre les quals, Vall Companys, Grup Fuertes (El Pozo), Campofrío, Grup Jorge i altres de menys conegudes, com Incarlopsa (un dels principals proveïdors de Mercadona) o Uvesa (principal productor de pollastre en àmbit nacional), lideren un gran projecte d’inversió del sector carni que, amb ajuda dels fons europeus, aspira a mobilitzar 3.500 milions d’euros, la meitat públics i la meitat privats. Un macroprojecte que compta amb l’assessorament de LLYC i que té per objectiu la modernització estructural del sector amb la implicació de socis tecnològics com Hispasat i Telefónica. 

A l’incloure tota la cadena, des de les granges de bestiar fins a les plantes de transformació, passant pels escorxadors, les sales d’especejament o la indústria de fred, té una gran capitalitat i especial incidència en la denominada Espanya Buidada. «La majoria són activitats que es desenvolupen en localitats petites i mitjanes que afecten totes les comunitats autònomes. És un projecte amb un poder tractor molt gran», explica a EL PERIÓDICO el director de Supply Chain Southern Europe de Campofrío, Juan Carlos Arce. 

L’aportació econòmica de la producció agrària ascendeix a 15.172,6 milions d’euros, mentre que la facturació de la indústria càrnia és de 26.822 milions d’euros, el 22,6% del sector alimentari espanyol. En total, es calcula que uns dos milions de persones viuen de la cadena carnioramadera a Espanya. «És un sector líder que el que pretén amb la reforma estructural de la cadena és continuar sent líder a l’avançar-se a la seva digitalització i sostenibilitat», explica el coordinador general del projecte i consultor sènior en l’àmbit agrícola a LLYC, Fernando Moraleda.

Presentat a cinc manifestacions d’interès (despoblació, Indústria, economia circular, renovables i digitalització de la pime), el projecte està ara obert a la participació de noves empreses, sobretot petites i mitjanes companyies. «L’objectiu és que entrin totes les empreses, des d’un ramader petit que vol entrar amb una inversió de 8.000 euros al més gran. L’èxit d’aquest projecte dependrà que arribi a tots», afegeix el president executiu del projecte, Manuel García, de Valls Companys. Després d’això es realitzarà la concreció definitiva del projecte per ser presentat al Govern d’Espanya a l’abril amb l’objectiu de ser convertit en un gran projecte tractor, cosa que es coneix en l’argot dels fons com ‘PERTE’. 

Sistema de traçabilitat d’última generació

La traçabilitat (procediments que permeten seguir l’evolució d’un producte en cada una de les seves etapes) al sector de la carn és fonamental per fer confiança al consumidor. El projecte es marca com a objectiu transversalitzar la gestió de les dades en el conjunt de la cadena i crear un blockchain per donar-li més valor afegit, sobretot a l’exterior. «Al món analògic es requereixen papers, certificats i firmes que cal esperar a rebre, però que poden ser digitalitzats amb la tecnologia blockcain perquè siguin més àgils, segurs i eficients», explica Juan Carlos Arce. 

Accelerar la innovació en el conjunt de la cadena

D’una banda, per reforçar la connectivitat d’aquelles zones a les quals no arriba la fibra, es produeix l’aliança amb Hispasat perquè arribi el satèl·lit i, així, puguin sorgir noves eines. Per exemple, en els ramats en extensiu o en zones de muntanya on el ramader no va diàriament es podria conèixer a través de sensors l’estat de salut dels animals i la seva localització o el moviment d’animals salvatges. D’altra banda, per a la innovació en la indústria a partir del 5G s’ha arribat a un acord amb Telefónica per desenvolupar nous usos relacionats amb la Intel·ligència Artificial i la robotització. 

Incrementar la competitivitat

Es preveu una inversió més gran per garantir el benestar animal, per sobre dels estàndards europeus, una disminució de les emissions tant en la indústria com en la ramaderia amb productes més ecològics, un impuls més gran per les energies renovables i l’economia circular (per a la qual cosa estan en negociacions amb un altre gran soci). A més de la disminució dels plàstics d’un sol ús i la reutilització d’una nova estratègia d’ecodisseny o el tractament de purins i l’eliminació dels residus de forma més eficient. «En digitalització i sostenibilitat el que pretén el projecte és avançar-se estratègicament al que serà gairebé una obligació per norma europea dins de 5 o 10 anys», explica Fernando Moraleda.

Efecte arrossegament en la cadena

A través de les empreses tractores, líders del mercat, el projecte preveu generar un impacte d’arrossegament en tota la cadena de valor a l’arribar a moltes petites i mitjanes companyies, però també establint canvis en la cadena. Ja més d’un centenar d’empreses han sol·licitat entrar en el projecte, la majoria elaboradors, és a dir, encarregades dels embotits que veiem als supermercats, pimes que han començat a posar-se als mercats internacionals de manera recent, i que amb aquestes millores podrien suposar un increment de les seves exportacions. 

Nous models de negoci digital

Es crearan nous llocs de treball vinculats al sector serveis, al sector ramader i a la mateixa indústria per la tracció dels socis tecnològics. Així, a mesura que sorgeixin les noves eines digitals, les empreses més petites hauran de crear aquests serveis, donant forma a nous models de negoci. 

Millorar la inversió en ciència i innovació

Les noves tecnologies seran clau per al sector carni del futur. Un exemple seria robotitzar punts crítics de la cadena de valor per a, per exemple, evitar situacions de risc en la indústria com ha ocorregut amb el coronavirus en algunes granges d’Alemanya. 

Seguretat alimentària i benestar animal

Notícies relacionades

Millorar el negoci i les instal·lacions perquè el benestar animal s’adapti a les polítiques europees de la ‘granja a la taula’. «La seguretat alimentària amb què avui estem còmodes, potser demà competidors com els Estats Units, el Canadà o el Brasil treballaran en aquesta direcció i arribarà un moment en què haurem de millorar aquests estàndards de qualitat», explica Manuel García, de Vall Companys.

Impacte en l’ocupació jove i femenina

El projecte busca un impacte positiu de l’ocupació en zones amb especial problema de despoblació com és l’Espanya Buidada, prioritzant per part de la cadena en l’ocupació jove i l’ocupació jove i l’ocupació femenina. «Creiem que els joves tenen una predisposició molt més gran per involucrar-se en tasques ramaderes amb noves tècniques de digitalització i sostenibilitat i la dona és determinant per al manteniment de l’activitat a les zones rurals», explica Moraleda. 

Empreses tractores