Normativa laboral
Les empreses de més de 100 treballadors han de tenir registrat des d’avui el seu pla d’igualtat davant l’Administració
Només el 27% d’empreses a tot Espanya compleixen oficialment les seves obligacions en matèria de paritat
Les companyies que no compleixin la normativa s’exposen a multes de fins a 187.000 euros
oficina /
Les empreses de més de 100 treballadors de plantilla tenen l’obligació, des d’aquest dilluns, de tenir elaborat i registrat davant el Ministeri de Treball el seu pla d’igualtat. Una assignatura que la gran majoria de companyies incompleixen, ja que als registres del Ministeri de Treball només tenen constància de 3.563 plans registrats fins ara, és a dir només el 27% d’empreses a tot Espanya han formalitzat a temps les seves obligacions en aquesta matèria. En cas de no complir correctament la normativa, les companyies estarien incorrent en una «infracció molt greu», que està sancionada amb multes d’entre 6.251 i 187.515 euros.
Un pla d’igualtat és un document elaborat i negociat conjuntament entre empresa i representants dels treballadors per agrupar totes les accions i obligacions enfocades a promoure la paritat i eliminar les bretxes injustificades de gènere al si de les companyies. Aquest ha d’incorporar un diagnòstic sobre l’estat de la qüestió i una sèrie d’objectius a revisar periòdicament per reduir les bretxes.
La normativa en matèria de paritat a les empreses va cremant etapes i el procés d’adaptació segons la mida de l’empresa va incorporant cada vegada més empreses del perímetre de les pimes. Si per aquestes dates les companyies de més de 150 treballadors tenien l’obligació d’incorporar i registrar el seu pla d’igualtat, aquest any li toca el torn a les de fins a 100 treballadors. L’any que ve ja és l’última capa i totes les firmes amb més de 50 treballadors hauran de complir aquest requisit.
No obstant, els números del registre oficial del Ministeri de Treball revelen que no totes les empreses estan complint. Treball té inscrits un total de 3.563 plans, segons confirmen fonts de l’equip de Yolanda Díaz. I a tot el país hi ha 13.094 companyies de més de 100 treballadors que haurien de tenir inscrit un pla, segons números facilitats per la UGT. És a dir, només el 27% han complert formalment les seves obligacions.
Infracció molt greu
No disposar d’un pla d’igualtat és una infracció tipificada a la Llei sobre Infraccions i Sancions en l’Ordre Social (LLISOS) com una falta molt greu. L’import concret que pot requerir un inspector de Treball, en cas d’acreditar que l’empresa de manera conscient a omès complir aquesta obligació, oscil·la entre els 6.251 i els 187.515 euros, depenent del criteri que apliqui l’inspector: com de manifest és l’incompliment, si hi ha hagut un requeriment previ d’informació que no s’ha lliurat, si ha dificultat l’acció inspectora...
Un dels problemes que fins ara ha tingut l’Administració per verificar el grau de compliment de les companyies en aquesta matèria és la falta d’obligació de les companyies d’inscriure oficialment els seus plans d’igualtat. És a dir, les companyies tenien l’obligació de tenir l’esmentat document, però si la inspecció no es personava o si els treballadors no denunciaven, l’empresa podia no complir les seves obligacions i ningú en tenia constància.
La pandèmia és un llast per al registre
Notícies relacionadesL’obligació de tenir un pla d’igualtat per a les companyies de més de 100 treballadors entra ja en territori pime. «Les empreses treballen per adaptar-se, però la pandèmia ho ha complicat tot», afirma la responsable d’Igualtat de la patronal Pimec, Itziar Ruedas. Una versió diferent ofereixen des dels sindicats. «Estem en un impàs, les empreses tenen clar que tenen unes obligacions i que les han de complir. Però s’està fent tard, a poc a poc i complint únicament els mínims. Moltes empreses no s’ho estan creient i a tot estirar tenen un document en un calaix que diu ‘Pla d’igualtat’», afirma la secretària d’igualtat i formació, Eva Gajardo.
L’elaboració de plans d’igualtat ha guanyat en complexitat amb la incorporació de noves normatives al llarg dels anys. A partir de l’abril, tot i que amb un període d’adaptació addicional d’un any, les empreses hauran de tenir també una auditoria retributiva per identificar quanta bretxa hi ha a les diferents categories laborals. I si aquesta supera el 25%, pot ser motiu de sanció. Per descarregar d’una part d’aquest esforç extra, el Departament de Treball va obrir l’any passat una línia extraordinària d’ajudes dotada de 472.605 euros, de què es van beneficiar 127 empreses, segons expliquen des de Treball.
Balanç d’Inspecció de Treball
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia