Entrevista

L’alcalde de Càceres: «Si aparegués un jaciment de liti al costat de la Sagrada Família, ¿l’explotaríem?»

Luis Salaya ha guanyat protagonisme després de dir que el liti de les mines pròximes a la ciutat extremenya no s’aprofitaran per fer una factoria a Martorell

7
Es llegeix en minuts

En el focus mediàtic nacional després d’haver assegurat que el liti de Càceres no s’aprofitarà per fer una fàbrica a Martorell, l’alcalde socialista de Càceres, Luis Salaya (1998), defensa el seu ‘no’ a la mina i assegura que cap ciutat europea permetria la perforació d’un jaciment al costat d’un edifici insigne o sagrat com la Sagrada Família.

-¿Pot exposar breument les raons per les quals Càceres s’ha de posicionar en contra de la mina? La primordial és que no es pot plantejar una mina a cel obert d’aquestes característiques i d’aquesta mida a 800 metres del nucli urbà. Posaria seriosament en risc la forma de vida a la ciutat i, sobretot, tindria un cost altíssim de llocs de treball al sector turístic.

-¿Hi ha alguna raó per acceptar el projecte? No n’hi ha. La importància estratègica del liti per a la transició ecològica és òbvia. Per això insisteixo que se segueixi la via del liti de l’altra possible mina, la de Cañaveral, també a la província de Càceres, que no té els problemes que es plantegen a la ciutat. Els contres són immensament superiors als pros, sobretot quan parlem d’un projecte que només generaria 195 llocs de treball.

-L’empresa minera que vol explotar-la, Infinity Lithium, no diu el mateix. Parla de 1.000 llocs de treball. És que això no és cert. Barreja els 195 llocs que crearia l’explotació (que ni tan sols tindria jo tan clar) amb uns presumptes 805 llocs de treball indirectes. Això significaria, entre altres coses, que cada lloc directe en crearia quatre d’indirectes, una cosa que no és en absolut realista. És una estimació molt generosa d’una empresa que està pensant a vendre el seu producte i fer creure que és viable per cotitzar millor a la borsa.

-Hi ha un discurs estès des de la Moncloa entorn de la importància del sector automobilístic a Espanya i que el seu sosteniment passaria, en gran manera, pel liti d’Extremadura. ¿Creu que hem de ser solidaris amb l’Estat? Crec que Extremadura farà una aportació al sector automobilístic amb el liti de Cañaveral. En qualsevol cas, comparteixo que aquesta indústria és important. També me n’alegro quan s’anuncien projectes que poden mantenir molts llocs de treball a Catalunya. I ho faig, entre altres coses, perquè a Catalunya hi ha molts extremenys, i molts fills i nets d’extremenys. El que passa és que s’està plantejant un debat viciat quan barregem els problemes d’industrialització d’Extremadura amb el problema de la mina de liti de Càceres. El problema d’aquesta explotació és que generaria un dany irreparable per a l’economia local, entre altres coses per la seva proximitat al nucli urbà. 

-La setmana passada vostè va mantenir que no permetria que se sacrifiqui el futur de Càceres pel desenvolupament industrial d’altres zones del país. A Extremadura hi ha hagut històricament aquest discurs (llegiu-vos els desacords entre Ibarra i Pujol). ¿Tem que després d’aquestes declaracions el titllin d’anticatalanista? No soc anticatalanista. Crec en Extremadura i crec en Espanya com a projecte comú. No soc ni anticatalanista ni anti cap territori. Ibarra trencava vidres perquè la gent hi veiés, i aquests dies hem aconseguit una cosa important, i és que almenys Espanya sàpiga que tenim un problema molt greu amb un projecte molt nociu. Hem aconseguit fer soroll, i això està bé. I sens dubte si algú a Catalunya s’ha sentit ofès per les meves declaracions, no vaig tenir aquesta intenció ni de bon tros. Però hem de defensar la necessitat d’un desenvolupament industrial de la nostra regió, i que no se sacrifiqui el futur de la nostra ciutat per cap altre interès. Amb un desenvolupament territorial equilibrat hi guanyem tots. El problema que té Extremadura és que no s’ha apostat per nosaltres, no que s’hagi apostat per altres territoris.

-¿Creu que amb la força de Seat, d’Iberdrola, d’Infinity Lithium serà possible no instal·lar la mina? Sí. Els projectes miners troben dos obstacles: l’oposició ciutadana i el dany ambiental. Aquesta mina té els dos ingredients i posa en risc la salut. Si l’oposició ciutadana segueix ferma, el projecte no tirarà endavant, entre altres coses perquè ara mateix té totes les de perdre: es vol implantar en un terreny on segons el pla d’urbanisme no és legal que s’implanti.

-Diuen els experts que Espanya pot ser un referent en la mobilitat elèctrica tenint a la ciutat de Càceres la segona mina de liti més gran d’Europa. És la versió de l’empresa, que és l’única que assegura que hi ha aquest liti en aquestes quantitats. Però, en qualsevol cas: ¿Si aparegués un jaciment de liti al costat del parc del Retiro o de la Sagrada Família, l’explotaríem? Quan plantegem una mina d’aquestes característiques i d’aquesta immensa mida a 800 metres d’un nucli urbà estem parlant d’una cosa que fa moltes dècades que no permet cap ciutat europea.

-Una altra polèmica es discerneix al voltant de la construcció d’una fàbrica de bateries que s’aixecarà a Badajoz amb el liti de Càceres. Aquí prefereixo no ficar-m’hi gaire. Càceres està oberta a tots els projectes empresarials i a donar facilitats a qualsevol que desitgi implantar-s’hi. Ara bé, quan parlem de la fàbrica de bateries i de la mina de liti cal tenir en compte que en cap cas seria beneficiós per a la ciutat. I això caldria parlar-ho amb l’alcalde de Cañaveral, que és el que té el liti que es pot extreure. Perquè, a tots els efectes, a Càceres és com si no en tinguéssim perquè la seva explotació faria la ciutat gairebé inhabitable.

-¿I si la fàbrica de bateries per a vehicles elèctrics de Seat-Volkswagen i Iberdrola es posés aquí, vostè acceptaria la mina? Això és ciència-ficció. Perquè mai, ni una sola vegada, s’ha plantejat instal·lar aquesta planta a Càceres. No va estar mai a les travesses. Tot i que es plantegi ara des d’alguns sectors aquesta dicotomia per fer creure que el problema és que no s’implanta la fàbrica aquí. No és així: el problema que tenim a Càceres és que es vol instal·lar una immensa mina que provocaria explosions amb pols tòxica durant molt temps. És un debat trampós.

-¿I què diu als qui li atribueixen manca de capacitat negociadora per instal·lar aquí la Seat? Que no, que no, que no. Que no s’ha plantejat mai. I per aquesta via es va preguntar. El de Càceres és un projecte extractiu que no comportaria mai una indústria automobilística.

-¿Per què no fer la mina en un altre lloc fora de Càceres? Perquè és on hi ha el liti. Tant de bo hagués aparegut 30 quilòmetres més lluny i estaríem parlant en altres termes.

-¿S’ha sentit alguna vegada coaccionat per Infinity Lithium? No.

-¿I per membres del seu govern, que li hagin dit: «Luis, mira a veure si tenim alguna possibilitat»? En absolut.

-¿La Junta d’Extremadura recolza la mina? La Junta recolza la decisió que prengui Càceres, que està més que presa.

-Sí, però com que la Junta ha concedit els permisos de recerca (bé és cert que només del 35% del terreny) es genera aquí un dubte entre la ciutadania. Sí. Per intentar simplificar-ho: amb el permís de recerca concedit el projecte no és viable perquè prohibeix la perforació en més d’un 60% del terreny i la zona on no es permet perforar és la part central. La Junta ha dit: «Investiguin el que vulguin, però no toquin el terra». Amb aquest criteri no hi haurà mina.

-¿I ara, què? Ara es posarà el focus en la declaració d’impacte ambiental, però el projecte no té possibilitat de tirar endavant. Estem vivint més una campanya publicitària d’una empresa que cotitza a la borsa i que no vol que es desplomin les seves accions que una iniciativa viable, tot i que no s’ha de baixar la guàrdia en cap cas. Vostè ha confessat que l’espanta la pressió d’Europa.

Notícies relacionades

-¿Existeixen mecanismes legals perquè el projecte tiri endavant? Crec que no existeixen. Existeix un projecte difícil que sens dubte està parlant d’un material que té un interès estratègic per a Espanya i Europa, però confio que això acabi sent només un malson.

-Per acabar, ¿creu jocós aquest plantejament de fer que els de Càceres semblin uns beats, incapaços de posar-se d’acord en tres assumptes com la mina, el centre budista i la creu dels Caiguts? Aquest és el plantejament que intenten difondre l’empresa i les consultores de comunicació que treballen per a ella. Però qualsevol que visqui a Càceres sap que són tres projectes diferents; que no hi ha hagut cap iniciativa per retirar la creu i que el centre de Buda no troba resistència ciutadana. Per això, vincular aquestes tres qüestions és una falta de respecte a Càceres i de fer-nos veure com una ciutat de broma.