Experimentació
Experimentació de producte o com fer créixer el teu negoci sense gastar molt
Luis Díaz, CEO i fundador de Product Hackers: «Som un laboratori extern del departament de R+D de les companyies»
Aconseguir més per menys és un dels principals objectius d’un negoci i més encara quan es tracta d’una empresa emergent que està començant. La tecnologia torna a estar de la seva part, aquesta vegada a través d’una tendència que està agafant força al nostre país. Es tracta del denominat Growth Hacking.
Segons la «Guia completa 2021 de Growth Hacking», elaborada per l’escola de negocis The Power MBA, aquesta metodologia busca fer créixer els productes digitals de manera ràpida i sostenible i, per tant, també els ingressos amb una despesa mínima de recursos.
En aquest sentit, Luis Díaz, CEO i fundador de Product Hackers, l’empresa especialitzada en ‘Growth’ i experimentació sobre productes digitals, explica en una entrevista que «són formes creatives de fer que la gent que arriba a un producte digital compri més».
I ¿com ho fan des d’aquesta empresa emergent? A través de l’experimentació científica, és a dir, analitzant quina és la raó per la qual un producte digital no arriba a tanta gent i introduint diferents canvis en forma d’experiments per veure què està fallant.
Un laboratori digital
Un exemple que posa Díaz és el d’un ‘e-commerce’ al qual entren 1.000 persones però només hi compra un 10%. «Nosaltres som experts a detectar què és el que no està funcionant i per què l’altre 90% no compra. Posem per cas que detectem que el motiu és la falta de confiança».
És en aquest moment quan entra en joc l’experimentació de producte. Per a això, realitzen un experiment per transmetre més confiança al client a través de diferents accions com 15 dies de prova o la devolució dels diners en el cas que hi hagi algun problema.
«Al 50% dels usuaris els mostrarem l’experiment i a l’altre 50% no. Veiem quant compren els del grup d’exposició, que estan dins de l’experiment, i el grup de control, és a dir, els que veuen el producte tal com el té l’‘e-commerce’». Això pot duplicar els ingressos d’aquest negoci, segons assegura el fundador de Product Hackers.
A més de duplicar les vendes, aquest mètode també serveix perquè el client no abandoni la web o es mantingui més temps al nostre lloc.
«En resum, el que fem és analitzar tot el que ocorre durant l’etapa de contractació del servei i d’ús del servei perquè els clients el contractin el màxim temps possible. La finalitat és aconseguir que la gent compri el teu producte i el continuï utilitzant al llarg del temps», assenyala Díaz.
Una de les empreses amb les quals treballa Product Hackers és amb CornerJob. L’objectiu del portal de recerca d’ocupació és que hi hagi molta gent aplicant a les ofertes i que siguin el més pròximes possible al perfil del treballador que s’està buscant.
«En una situació normal n’apliquen 100 i n’acaben contractant a un. Nosaltres el que faríem és aplicar els 100 i aconseguir que un gran número dels aplicants tinguin el màxim ‘feed’ amb l’empresa, per això vam fer un canvi al cercador».
Normalment en aquesta mena d’eines es busquen ofertes d’ocupació a través de llocs de treball específics. En aquest sentit, «ens vam adonar que hi ha molta gent que els és igual el lloc, el que volen és una feina», assenyala Díaz.
Per això van crear un cercador independent amb la possibilitat de buscar feina per zona geogràfica, no per càrrec. A aquest cerca hi accedia el 50% dels usuaris i l’altra meitat a l’original de CornerJob.
«Només amb això vam multiplicar per 6 el nombre de persones que accedien a buscar feina. Ens vam adonar que la gent el que busca és un treball en una zona concreta, que és on viuen».
Notícies relacionadesA més de CornerJob, aquesta empresa emergent que va néixer al ‘hall’ d’una universitat tenint com a fundadors un alumne i un professor, ja té clients com ‘La Razón’, Miele i Leroy Merlin.
«Som un laboratori extern del departament de R+D de les companyies, una cosa que ens dona molta llibertat a l’hora d’experimentar.»