Fita per al comerç mundial

El trànsit marítim es reprèn al canal de Suez

Més de 400 barcos esperaven per travessar la via marítima, per la qual cosa la situació de normalitat no es restablirà fins a d’aquí alguns dies

3
Es llegeix en minuts
Andrea López-Tomàs
Andrea López-Tomàs

Periodista i politòloga. Corresponsal a l'Orient Proper des de Beirut.

ver +

Crits d’«Al·là és gran» van ressonar aquest dilluns a l’estret canal de Suez. Després de sis dies encallat a la via marítima, el barco ‘Ever Given’ ha sigut «alliberat» aquest dilluns i s’ha restablert el trànsit al canal. Una flota de remolcadors ha aconseguit arrencar la proa del barco que ha generat un embús històric sense precedents i ha provocat pèrdues milionàries sobre el comerç mundial. Gràcies a la marea alta, s’ha alliberat el vaixell, de la mida d’un gratacel, i així s’ha resolt una crisi global.

Egipte ha triomfat en una carrera contrarellotge per desencallar l’‘Ever Given’, de 400 metres d’eslora i 59 metres de mànega, que transporta 224.000 tones de mercaderia. «Avui, els egipcis hem aconseguit posar fi a la crisi malgrat l’enorme complexitat tècnica que va envoltar el procés», ha anunciat el president egipci, Abdel Fattah al-Sisi. El barco està sent mogut cap al Gran Llac Amarg, una àmplia franja d’aigua a mig camí entre l’extrem nord i sud del canal, per sotmetre’s a una inspecció tècnica. Però encara hi ha 367 vaixells a l’espera de reprendre la seva marxa.

«Les tasques que vam potar a terme [divendres] van ser bastant exitoses», va assenyalar Rabie. Els tímids avenços de la setmana passada han permès aquesta fita en l’operació. Des de l’inici del bloqueig, un equip egipci que treballava amb consultors japonesos i holandesos dragava, cavava i tirava les 24 hores del dia. Junt amb una marea favorable, la lluna plena es convertia en la clau per construir les circumstàncies que poguessin moure el vaixell. Segons ha afirmat Rabie, «el canal funcionarà les 24 hores després de reflotar el vaixell».

A primera hora de dilluns al matí el fons del barco continuava tocant el llit marí, tot i que la proa s’havia mogut lleument, segons un funcionari anònim de Shoei Kisen Kaisha Ltd., la companyia propietària de l’‘Ever Given’. Els tècnics es van esforçar a desencallar la proa amb raigs d’aigua a alta pressió per treure el barco de l’argila. 

Notícies relacionades

Rabei va destacar els esforços «heroics» dels treballadors de la SCA pel «gran treball» i per haver complert amb el seu «deure nacional». Amb l’accident, Egipte ha perdut més de 80 milions d’euros en ingressos, segons la companyia de dades Refinitiv. La naviliera Maersk, la principal que opera al canal de Suez, va assenyalar diumenge que, una vegada alliberat el pas, es requeriran entre tres i sis dies per desfer el gran embús que s’ha generat en aquesta via, que suposa la ruta marítima més curta entre l’Àsia i Europa i per la qual transita el 12% del comerç marítim mundial i el 25% dels contenidors de mercaderies. La gestora del canal va reduir aquesta estimació a uns tres dies.

L’‘Ever Given’ es va embussar de forma lateral al canal de Suez dimarts passat, bloquejant el comerç marítim sense precedents. Tot i que s’ha apuntat als forts vents a la zona com la causa principal que el vaixell de càrrega s’encallés, ara Rabie assenyala «altres factors», entre els quals hi podria haver un error humà. Cada dia, el bloqueig ha retingut nou mil milions i mig d’euros al comerç mundial i ha afectat unes cadenes de subministrament ja debilitades per la pandèmia del coronavirus. Pel canal de Suez passa gran part del petroli procedent del golf Pèrsic rumb a Europa i altres països del Mediterrani, i en menor mesura, als Estats Units i altres parts del món. Així mateix és la porta d’entrada a Europa de moltes mercaderies des de l’Àsia, com components electrònics i per a automòbils. Cansades d’esperar, desenes d’embarcacions han decidit agafar la ruta alternativa al voltant del cap de Bona Esperança a l’extrem sud de l’Àfrica. Amb dues setmanes més de viatge, a aquesta travessia s’hi sumen els centenars de milers d’euros en combustible que necessiten aquest tipus de vaixells.