L’opinió de KPMG

Autoconsum i fons europeus: una oportunitat per a les empreses

  • L’autoconsum representa una important oportunitat per millorar la competitivitat i el compromís mediambiental de les empreses

Autoconsum i fons europeus: una oportunitat per a les empreses
3
Es llegeix en minuts
Alberto Martín Rivals
Alberto Martín Rivals

Soci responsable d'Energia de KPMG a Espanya.

ver +

El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència presentat recentment pel Govern concedeix un protagonisme molt especial a un component de la transició energètica que fins fa poc es considerava secundari al nostre país: l’autoconsum. De fet, l’Estratègia Nacional d’Autoconsum s’inclou com una de les quatre reformes clau al capítol de desplegament i integració d’energies renovables.

El Ministeri de Transició Ecològica ja havia anunciat al gener un pla d’ajudes a l’autoconsum de 200 milions d’euros (ampliables a 400) que serà administrat per les comunitats autònomes, per a la promoció d’autoconsum elèctric als sectors industrial i dels serveis, així com a les instal·lacions públiques d’àmbit autonòmic i local.

Tot això s’uneix a les reformes regulatòries dels últims anys, que van eliminar el denominat ‘impost al sol’ i han facilitat la venda d’excedents a la xarxa i l’autoconsum compartit. S’espera, a més, que el detall normatiu de la regulació de les comunitats energètiques faciliti encara més el desplegament als sectors industrial i de serveis.

Impuls a l’autoconsum

Aquest nou impuls a l’autoconsum representa una oportunitat molt important per a nombroses empreses al nostre país, que suporten un dels preus de l’electricitat més elevats de la Unió Europea (UE) (el vuitè més car per a consums entre 500 i 2.000 MWh a l’any segons les dades més recents d’Eurostat).

Alhora, Espanya té un dels recursos solars més grans de la UE en un moment en què l’evolució tecnològica ha reduït enormement el cost mitjà de l’energia fotovoltaica, situant-la clarament per sota del preu a l’engròs de l’electricitat, fins i tot per a instal·lacions de petita escala. Si afegim a això l’estalvi en els recàrrecs regulats variables sobre aquest preu a l’engròs, el potencial d’estalvi que l’autoconsum representa per a les empreses pot arribar en molts casos al 20% de la factura.

A aquest avantatge econòmic s’uneixen a més altres beneficis indirectes: transmetre el compromís de responsabilitat mediambiental de la companyia (molt més tangible que la mera compra d’energia certificada com a ‘verda’), atraure inversió i ocupació a l’entorn local en el qual s’espavila l’empresa i obrir interessants opcions tecnològiques a futur com l’emmagatzemament, la producció d’hidrogen a nivell local o el desenvolupament de comunitats energètiques locals i microxarxes.

Per tot això, el potencial de desenvolupament de l’autoconsum a l’entorn industrial i comercial a Espanya és enorme. El nostre país només tenia instal·lat a finals del 2019 al voltant de 1.000 megawatts d’autoconsum davant els 17.000 d’Itàlia o els 35.000 d’Alemanya, però el seu creixement s’està disparant.

Només el 2020 es van instal·lar gairebé 600 megawatts malgrat la situació de pandèmia, cosa que significa que la potència instal·lada s’ha estat duplicant cada any des del 2014. Les principals companyies elèctriques ja han integrat l’autoconsum dins de la seva oferta comercial a les empreses, tot i que canibalitzi el seu negoci tradicional, i estan sorgint nous proveïdors especialistes que contribueixen a la dinamització del sector.

El llast del finançament

No obstant, encara queda un element clau que està llastant el desenvolupament de l’autoconsum en el segment comercial i industrial: el finançament de la inversió inicial, que representa la major part del cost d’aquesta tecnologia.

Les empreses són reticents a dedicar els seus fons propis a actius de producció d’electricitat que no formen part del seu negoci principal, les companyies elèctriques tradicionals tenen l’alternativa de dedicar els seus fons a grans plantes connectades a la xarxa i els nous entrants manquen sovint de prou balanç per finançar la instal·lació dels seus clients a 10 o 15 anys vista.

Notícies relacionades

Per part seva, aquest és també un negoci nou per als bancs, que tendeixen encara a analitzar aquestes inversions de manera individual per empresa sense tenir en compte els efectes de diversificació de riscos que s’aconsegueixen agrupant carteres d’autoconsum. Això no obstant està començant a canviar gràcies a la creació d’unitats especialitzades en aquest model de negoci a algunes entitats financeres.

En síntesi, l’autoconsum representa una important oportunitat per millorar la competitivitat i el compromís mediambiental de les nostres empreses. Després de la caiguda de les barreres regulatòries, el principal repte està en l’accés al finançament, però el creixent interès de les entitats financeres, unit als fons NextGen de la Unió Europea, poden jugar un rol clau de catalitzador i dinamitzar aquest nou negoci emergent al món de la transició energètica. 

Temes:

Energia