Plataformes digitals

Els repartidors pro empresa es manifesten avui contra l’aprovació de la ‘Llei Rider’

  • Els missatgers partidaris de continuar sent autònoms convoquen manifestacions a nou ciutats espanyoles contra la nova normativa, que entenen que anirà contra l’ocupació

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern preveu aprovar aquest dimarts en el Consell de Ministres la nova ‘Llei Rider’ per reforçar la protecció legal dels repartidors de les plataformes digitals, tal com va avançar EL PERIÓDICO. La norma arriba amb el consens entre el Ministeri de Treball, la patronal i els sindicats, després de sis mesos de negociacions, i més de tres anys de mobilitzacions i causes judicials d’associacions de treballadors com RidersXDerechos. La nova legislació entrarà en vigor en un termini de tres mesos, és a dir, a mitjans d’agost.

No obstant, si bé la gran patronal CEOE va acabar donant el vistiplau a la ‘Llei Rider’, aquesta és rebutjada fermament per les principals companyies del sector, com Glovo, Deliveroo o UberEats. Fins al punt que Glovo, la firma més gran del sector del ‘delivery’, va decidir trencar i sortir de la CEOE després del seu paper en les negociacions. La gran patronal espanyola es va quedar sense un dels tres unicorns (’start-ups’ valorades en més de 1.000 milions de dòlars) espanyols.

No només les empreses estan en contra d’aquesta normativa, sinó també una part dels treballadors del sector, actualment autònoms. Aquests abracen les tesis pro plataformes i sortiran aquest dimarts al carrer per manifestar-se contra la nova legislació. «L’aprovació de la Llei Rider en el Consell de Ministres és un pas més cap al precipici que suposa deixar més de 15.000 repartidors sense ocupació», afirmen els organitzadors de les protestes.

Notícies relacionades

Els ‘riders’ pro empresa han convocat per a aquest dimarts marxes de protesta a nou de les principals ciutats espanyoles: Barcelona, Madrid, València, Alacant, Las Palmas de Gran Canària, Oviedo, Gijón, Màlaga i Palma de Mallorca. Els partidaris de les tesis de les plataformes entenen que la nova normativa pot provocar que aquestes companyies utilitzin a partir d’ara menys missatgers i part d’ells es quedin sense ocupació. Segons l’últim estudi de la patronal sectorial Adigital, unes 15.300 persones exerceixen de repartidors actualment en les apps.

La nova norma obligarà les empreses a contractar com assalariats (o a subcontractar-los) la seva xarxa de repartidors. Cosa que implicarà que les companyies hagin de pagar més cotitzacions socials, doncs fins ara aquestes despeses anaven a càrrec del repartidor i era aquest el que havia de pagar-se la quota a la Seguretat Social, a més de les factures del telèfon, la reparació del vehicle, les baixes i les vacances. Més despesa per a les empreses que pot fer que aquestes acabin repercutint en menors pagaments per hora als ‘riders’.