Turisme
Les 5 claus de l’estiueig que ja arriba
El coronavirus ha canviat els hàbits dels viatgers i modificat les ofertes de les empreses per a les vacances del 2021
La crisi del coronavirus es podrà recordar com el crac del turisme després que la pandèmia va paralitzar per complet la mobilitat, amb un tancament de fronteres gairebé generalitzat i els avions encallats, que va suposar la pèrdua de 124.150 milions d’euros en activitat per al sector. L’expansió de la vacunació ha reactivat els viatges i ha provocat l’obertura de serveis turístics, però igual que en altres crisis, aquesta també ha deixat la seva empremta en els hàbits de consum i en les companyies.
Seguretat.
«Volem ser prescriptors de seguretat. No es tracta d’obrir abans, sinó de recuperar la seguretat per ser les destinacions elegides», deia la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, durant l’edició passada de Fitur. Aquesta va ser una de les paraules més escoltades durant tota la fira i també serà la que regeixi els viatges aquest estiu, des del punt de vista dels usuaris i de les empreses. «Si no venem seguretat no serem capaços de donar-li la volta a la tendència dels últims mesos», deia el conseller delegat de Meliá, Gabriel Escarrer.
Les mascaretes i els gels hidroalcohòlics formaran part de qualsevol equipatge aquesta temporada, com també ho farà el passaport Covid, si es vol viatjar per Europa, o la tinença d’un test PCR negatiu (el ‘lobby’ Exceltur reclama que aquestes proves diagnòstiques siguin gratuïtes a Espanya, com passa a França, per impulsar l’arribada de visitants estrangers). A més, restaurants, hotels, càmpings i qualsevol altre establiment hauran d’adaptar els espais per mantenir la distància de seguretat entre els clients.
Tecnologia
Aquesta obsessió per la seguretat afecta un altre canvi que s’ha implantat per força: la tecnologia. La pandèmia ha fet habitual el pagament amb targeta i amb mòbil i la lectura dels menús amb codis QR a gairebé qualsevol restaurant. Però també ha impulsat les màquines per fer la ‘facturació’ als hotels o la possibilitat de fer-ho de forma ‘online’. «Aquest any vam notar un canvi a les grans cadenes gairebé del no-res a un percentatge molt alt», afirma una de les sòcies de Roommatik, Cristina García. I també s’ha impulsat l’existència de ‘tablets’ que digitalitzen la comunicació dels hostes amb l’habitació i els empleats o d’aplicacions com la ‘consergeria virtual’ de Paradores per contractar els diferents serveis.
A més, a l’aeroport de Madrid el turista podrà facturar i embarcar amb el rostre, gràcies a un sistema de reconeixement facial d’Aena, mentre a l’Oficina de Turisme de la Comunitat de Madrid es pot trobaer amb Pichi, un robot que informa els turistes sobretot el que pot fer durant la seva estada.
Menys planificació
Potser no és un hàbit que es mantingui en el temps, però de moment, en l’usuari es nota menys planificació dels viatges a causa dels continus canvis en les normes i les diferències entre regions. Segons fonts de Ouigo, el tren que li fa la competència a Renfe a Espanya, ha canviat el patró de compra dels viatgers cap a usuaris menys previsors. «La gent sol comprar els últims dies per la incertesa», afirmaven fa uns dies.
Més flexibilitat
Una de les característiques principals dels viatges aquest estiu és que estan subjectes a una gran flexibilitat comercial que permet als usuaris poder fer cancel·lacions sense penalització. Passa amb la majoria dels hotels però també amb els bitllets d’avió, per això el sector és caut amb les previsions. «Demà les reserves poden pujar un 25% i en tres setmanes poden desaparèixer si surt una normativa autonòmica que limiti la mobilitat», deia el vicepresident d’Exceltur, José Luis Zoreda, fa unes setmanes.
En aquest sentit, les agències de viatges han transmès un crit d’auxili perquè els clients acudeixin als seus establiments a estendre la validesa dels bons de viatges que van donar durant la pandèmia i que expiren el 21 de juny, ja que moltes d’elles encara mantenen litigis amb aerolínies i creuers pels imports avançats.
Turista nacional
En els mesos de juliol i agost van arribar a Espanya 4,9 milions de turistes estrangers, dels 20 milions que ho van fer un any abans. Segons el Govern, aquest estiu s’espera l’arribada d’uns 10 milions de turistes internacionals, però el sector torna a encomanar-se als turistes nacionals per encarrilar, a la fi, la seva anhelada recuperació. Amb l’objectiu de fomentar el trànsit després de la crisi en moltes famílies, algunes comunitats han posat en marxa els denominats ‘bons turístics’ que incentiven les vacances dels seus ciutadans. És el cas de Galícia, que ha emès uns bons per import d’entre 150 i 300 euros per utilitzar a determinats allotjaments inclosos a la web de l’Agència de Turisme d’aquesta comunitat. O la Comunitat de Madrid que ha anunciat en el segon semestre de l’any emetrà uns bons turístics amb descomptes de fins al 50%.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia