‘Llei rider’

Glovo contractarà directament 2.000 ‘riders’ i complementarà la seva flota amb autònoms

  • La plataforma digital revoluciona el seu model laboral per adaptar-se a la ‘llei rider’, renuncia a utilitzar subcontractes per al repartiment i mira d’evitar així litigis

barcelona/imagenesnoreste Fotos 1-114265886.jpg

barcelona/imagenesnoreste Fotos 1-114265886.jpg / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Glovo contractarà directament 2.000 repartidors per formar una flota pròpia i adaptar-se així a les noves exigències de la ‘llei rider’, que entra en vigor el pròxim 12 d’agost. La plataforma digital fa així un gir dràstic en el seu model laboral, ja que fins ara s’havia mostrat totalment en contra d’incorporar en plantilla els seus ‘riders’, i és la primera del sector que transita d’un model d’autònoms a un amb una flota d’assalariats; tal com expliquen fonts de la companyia a EL PERIÓDICO. 

«Amb els ‘riders’ contractats seríem rendibles, però no cobriríem tota la demanda», afirmava el fundador i conseller delegat de Glovo, Óscar Pierre; en una entrevista amb EL PERIÓDICO el desembre del 2020; poc abans que es tanqués la nova ‘llei rider’. Als quarters generals de la companyia de les motxilles grogues creuen haver trobat la fórmula per unir aquestes dues ambicions. Flotes mixtes, amb una base d’assalariats i un nombre indeterminat i fluctuant d’autònoms que vagin entrant i sortint. De fet, Glovo ja ha començat a contactar amb els repartidors per preguntar-los si els interessa una opció o una altra. «Ben aviat ens posarem en contacte amb tu en funció d’una opció o l’altra, per revisar la disponibilitat, així com les condicions de contractació», diu el missatge que han rebut els ‘riders’ recentment.

¿Quines seran les condicions d’aquests repartidors contractats directament per Glovo? L’empresa declina explicar-les. No aclareix si es regiran pel conveni del sector d’hostaleria, si aplicaran un conveni d’empresa o quines condicions oferiran. Tampoc si aquests 2.000 repartidors estaran a jornada completa o parcial, tot i que sí que afirmen que «la majoria» seran a 40 hores setmanals. Un dels problemes fins ara és la falta d’hores, que deixa ingressos molt pobres als repartidors; en molts casos 400 o 500 euros per 15 o 20 hores a la setmana.  

¿Com treballaran els autònoms?

No desapareixeran els treballadors per compte propi de les flotes de Glovo, i és que per atendre els pics de demanda que tingui la companyia, aquesta derivarà part de les seves comandes a repartidors per compte propi. És a dir, aposta per un model mixt, en el qual el dia a dia l’assumiran aquests 2.000 repartidors assalariats i en nòmina de Glovo i aquests es veuran reforçats durant els caps de setmana o les hores de més feina amb repartidors autònoms, que obriran l’aplicació de Glovo i acceptaran o no les comandes que l’aplicació els vagi oferint. Fins ara Glovo operava amb uns 10.000 repartidors autònoms.

La direcció de l’empresa fundada per Óscar Pierre ha introduït canvis per mirar d’evitar allargar els litigis legals que ha protagonitzat la companyia –igual com els gegants del sector– entorn del seu model laboral. Amb severs i múltiples correctius, del Tribunal Suprem inclosos. Els assessors legals de Glovo s’han assegut i han eliminat de la relació entre ‘riders’ autònoms i empresa tota relació de laboralitat. 

És a dir, ja no hi haurà tarifes fixes, ja que fins ara era Glovo qui deia com cobrava el repartidor per viatge. Quan normalment un autònom té capacitat per negociar el preu del seu servei. Ara hi haurà una licitació per comandes i cada ‘rider’ oferirà per quant està disposat a entregar aquesta hamburguesa, pizza o ram de flors. El que pot acabar desembocant en una guerra de preus que deixi paupèrrimes remuneracions. També desapareixen les franges d’hores, és a dir, el repartidor podrà connectar-se a l’aplicació en tot moment i esperar que li caigui una comanda; així com el sistema de puntuació. Ja no seran els més veterans o els que tinguin millors puntuacions els que rebin primer les comandes.  

¿Compleix aquest model la nova normativa? L’empresa ha contactat amb Oleart Abogados per certificar que el seu esquema s’ajusta a la legalitat vigent. El temps i els jutges diran si els litigis continuen per a Glovo o, cinc anys després de la seva fundació, pacifica el seu model de relacions laborals.

Res de subcontractes

Notícies relacionades

Durant aquests últims tres mesos de transició entre l’aprovació de la ‘llei rider’ i la seva entrada en vigor, les principals empreses del sector havien anat testejant nous models laborals. L’experiment més comú ha sigut recórrer a empreses subcontractades. Glovo, Deliveroo o UberEats pagaven a un tercer perquè assumís aquest el procés de l’entrega de comandes, amb els seus propis repartidors i, en molts casos, el seu propi algoritme. 

Finalment Glovo, que també va provar aquesta via, ha declinat consolidar el seu model així i construirà el seu operatiu mitjançant aquest model mixt d’assalariats i autònoms. «En aquesta primera fase no utilitzarem subcontractes», afirmen des de la companyia. El fantasma que els litigis continuïn si les aplicacions opten per subcontractes sobrevola el model. Els sindicats ja han avançat que presentaran denúncies i firmes com Cabify ja han sigut censurades per Inspecció de Treball a Catalunya per utilitzar models similars.

Temes:

Ocupació Glovo