Comerç electrònic

Robin Rover o com treure benefici de la cessió de les teves dades ‘online’

L’empresa emergent Robin Rover monetitza les dades que se cedeixen al realitzar una compra ‘online’ i recompensa econòmicament els usuaris per ells

Robin Rover o com treure benefici de la cessió de les teves dades ‘online’

Activos

3
Es llegeix en minuts
Alicia Navarro
Alicia Navarro

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Una de les conseqüències directes de la pandèmia ha sigut l’auge experimentat per l’‘e-commerce’. Segons el CIS, el 23% dels espanyols ha augmentat les compres ‘online’ durant 2020, mentre que un informe de la consultora Kantar assegura que, a Espanya, les compres ‘online’ han més que duplicat la seva quota respecte a l’any anterior. 

En aquest sentit, el ‘boom’ de l’‘e-commerce’ ha implicat un altre interrogant: què passa amb les dades que cedim al fer compres ‘online’. Perquè aquesta pregunta obtingui una resposta positiva va néixer Robin Rover, una ‘start-up’ que monetitza aquestes dades i et paga per elles. «Som una plataforma de dades de compra on qualsevol persona pot guanyar diners per la informació que avui regalem. Hem arribat per fer possible una distribució equitativa dels beneficis que genera la nostra informació», expliquen des de Robin.

Quant al seu model, els usuaris s’han de descarregar l’app i donar-se d’alta introduint l’edat, el sexe i el codi postal. Després han de compartir amb Robin els tiquets de les seves compres ‘online’. D’aquesta manera, en funció de la comanda, la plataforma assigna una quantitat de «robins» que es poden bescanviar per diners passat un temps. «No paguem de forma directa, has d’arribar a 20 euros, que són el resultat directe del que has anat acumulant en forma de ‘robins dins de la plataforma», explica un dels fundadors i COO, Oscar Luengo.

Un cop les dades són a la plataforma, des de Robin s’encarreguen d’anonimitzar i categoritzar la informació per deixar-la a disposició de les empreses que vulguin sol·licitar-la. «La nostra aplicació beneficia tant empreses com consumidors», assegura Luengo que després afegeix que «nosaltres no venem el contacte de l’usuari, sinó que venem l’accés a una informació. (...) Això és molt important per mantenir l’anonimat de l’usuari i gestionar la comunicació entre client i empresa. Les empreses volen entendre una tendència o fer una sèrie de preguntes a un públic objectiu i nosaltres t’ajudem a entendre qui s’adapta millor a aquests criteris», matisa.

Respectar la privacitat de les dades

Segons asseguren des de Robin, un dels seus pilars fonamentals rau a mantenir la privacitat dels seus usuaris. De manera que tota la informació que la plataforma cedeix als clients és anònima. Així és impossible que les empreses sàpiguin qui hi ha al darrere. «Tractem els usuaris com un perfil, no com un individu», assegura Luengo.

Notícies relacionades

D’altra banda, el fundador reconeix que existeixen alguns esculls amb els quals pot ensopegar Robin en un futur. El principal és la decisió que estan prenent algunes grans companyies com Amazon de deixar d’enviar el tiquet digital al correu del client després de la compra. «Com que no t’envien la informació de l’article al correu, això fa que en comptes de reexpedir el correu a Robin, has de descarregar-te el fitxer PDF a la seva ‘app’, que és un procés més pesat per a l’usuari», explica, i assegura que a partir d’aquell moment hi haurà usuaris que per mandra abandonaran el procés i d’altres que seran més conscients de l’estalvi i faran un parell de passos més que els valgui la pena.

No obstant, a Robin volen que el seu projecte vagi més enllà de la simple monetització de les dades. Per això els seus plans de futur són transformar Robin en una xarxa social basada en el producte on els usuaris puguin connectar de manera natural amb les seves marques preferides, intercanviar opinions amb altres usuaris i accedir a promocions amb les quals estalviar de forma real. «Nosaltres permetrem als nostres usuaris que recomanin el que compren; amb això volem crear petits nínxols en què aquestes compres verificades estiguin organitzades de manera segura i poder preguntar a l’usuari què opina sobre el producte», comenta Luengo.