A partir de l’1 de setembre

La N-II es ‘pacifica’ amb el final de peatges a la C-32

El Govern preveu instal·lar a la carretera del Maresme rotondes, carrils bici, ampliar voreres i aplicar límits estrictes de velocitat

Premia de Mar 31/1/2021 Corte de la N-II para reclamar menos trafico de coches y prioridad para el uso de las personas y bicicle

Premia de Mar 31/1/2021 Corte de la N-II para reclamar menos trafico de coches y prioridad para el uso de las personas y bicicle / JULIO CARBO (Delegaciones)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La gratuïtat de la C-32 entre Barcelona i Lloret de Mar a partir de l’1 de setembre obre una nova etapa per a la mobilitat a Catalunya. L’N- II es transformarà en una via pacificada, gairebé un carrer més, un nexe viari intermunicipal que connectarà les poblacions de la costa. El Govern ha presentat el seu pla després de l’entrada en vigor de la gratuïtat de la C-32 entre Barcelona i Lloret de Mar i que suposarà una inversió de 120 milions d’euros entre el 2022 i el 2026. La meitat d’aquesta inversió es destinarà a les millores de connectivitat de la C-32 i l’altra meitat, a aquesta «pacificació» de l’N- II. 

Aquesta transformació, apadrinada pel vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, s’iniciarà en una primera etapa amb la incorporació d’un carril bici continu sobre la plataforma viària, reduint la secció en un carril per sentit i la reducció de la velocitat màxima permesa i millora dels accessos dels vianants. Segons el pla final presentat, elaborat després d’una vintena de reunions amb ens locals del Maresme, es preveu la construcció de sis rotondes, la millora i ampliació de les voreres, i una integració millor del transport públic. Ben aviat es licitarà el projecte de construcció.

En el cas de l’Alt Maresme, zona on el transvasament de trànsit a l’autopista es preveu més baix, el pla no descarta que l’N- II es transformi en una via de trànsit més local, de connectivitat no comarcal. Les actuacions en aquest tram, de Mataró a Blanes, s’afrontaran de manera més específica amb ajustos més estudiats de la capacitat de trànsit, la instal·lació de 10 possibles rotondes i allà on sigui possible instal·lar una via ciclista a l’N-II, o si no és possible per passejos marítims o altres vies urbanes. 

Segons el secretari general de la vicepresidència del Govern, Ricard Font, «no es preveuen problemes significatius de trànsit a la xarxa viària del Maresme provocats per l’alliberament de peatges, i es produirà una reconfiguració de la mobilitat, amb un increment del trànsit de l’autopista i reduint-se el de l’N- II». A partir de l’1 de setembre, l’autopista canalitzarà el 85% del trànsit interurbà fins a Calella. Segons Font, en el cas de les autopistes el procés d’adaptació començarà amb l’obertura de barreres i la reducció de velocitat a 30 quilòmetres per hora, i en una segona etapa es demoliran les cabines. Aquests treballs de demolició es prolongaran durant unes sis setmanes a les autopistes catalanes en general. 

Notícies relacionades

Les anàlisis inicials del trànsit estipulen que l’autopista C-32 actualment canalitza entorn de les dues terceres parts del trànsit total de vehicles del corredor del Maresme, excepte a l’Alt Maresme. L’N- II ha mantingut una alta ocupació perquè en molts trams la capacitat està limitada a un carril per sentit, però amb la gratuïtat la C-32 assumirà la majoria del trànsit a tot el Maresme. Aquestes pèrdues de trànsit seran variables, amb una reducció d’entre el 25% i el 40% fins a Mataró, però amb reduccions mitjanes superiors al 50% entre Mataró i Llavaneres, per exemple. A l’Alt Maresme la reducció del trànsit serà molt més baixa, d’entre el 15% i el 30%, segons el tram. 

Els enllaços amb més impacte sobre la mobilitat seran els de Premià oest i Cabrils-Vilassar. Els que tindran menys impacte seran els de Canet i l’enllaç de Sant Andreu de Llavaneres. Les actuacions es prioritzaran segons l’impacte positiu en la mobilitat d’aquests nous accessos a l’autopista.