Adeu a les barreres

Les obres després de suprimir els peatges aquest 1 de setembre duraran sis mesos

El desmantellament de les senyalitzacions i barreres costarà 7,5 milions d’euros

La mesura suposarà un estalvi per als conductors d’uns 750 milions d’euros anuals

A1-123160944.jpg

A1-123160944.jpg / Manu Mitru (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els peatges de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 nord i C-33 queden anul·lats a partir de les 00.00 hores d’aquest dimecres 1 de setembre. Acaben les concessions d’Acesa i Invicat, les dues empreses del grup Abertis, en un procés que suposarà la pèrdua d’uns 800 llocs de treball. La supressió de senyalitzacions comportarà unes obres que es prolongaran entorn de sis mesos i que costaran uns 7,5 milions d’euros a l’erari català. Durant el procés de desmantellament de les barreres, la velocitat de pas serà de 30 quilòmetres per hora. El manteniment de les autopistes rescatades s’assignarà als pressupostos i suposaran uns sis milions d’euros anuals.

L’alliberament dels peatges de les autopistes AP-7 Tarragona-la Jonquera i AP-2 Saragossa-el Vendrell suposarà un estalvi per als usuaris que arribarà als 515 milions d’euros anuals amb els més de 13 milions de desplaçaments actuals. Si bé, amb l’augment del trànsit previst, l’estalvi arribarà fins als 752 milions d’euros anuals, segons fonts del Ministeri de Transports. 

Un efecte col·lateral de l’eliminació de peatges serà la pacificació de l’N-2 del Maresme com a conseqüència del traspàs de trànsit a l’autopista i actuacions urbanístiques que pretenen transformar la carretera actual en un carrer interurbà, amb semàfors, rotondes i carrils bici. El Govern preveu destinar 120 milions d’euros a aquestes actuacions. Un altre efecte indirecte serà la revalorització d’immobles a la franja costanera del nord de Barcelona. La proposta del Govern que l’Estat rescati en dos anys totes les vies de pagament catalanes (l’autopista de Sitges, la de Manresa o els túnels de Vallvidrera i el Cadí) tindria també un efecte immobiliari dràstic a les zones limítrofes si es portés a terme.   

Amb l’anul·lació de peatges d’aquest 1 de setembre s’alliberen en total 477 quilòmetres d’autopista de peatge: 262 quilòmetres de l’AP-7 i 215 quilòmetres de l’AP-2. Passaran a ser gratuïtes, després de concessions d’entre 47 i 55 anys que van arribar a tenir successives pròrrogues de fins a 26 anys. En el cas de Catalunya, els alliberaments suposen l’eliminació total dels peatges de la xarxa de carreteres de l’Estat a Catalunya, tenint en compte que el 2018 era la comunitat amb més percentatge de quilòmetres de pagament, amb el 52%. A Catalunya els alliberaments suposen la total eliminació dels peatges de la Xarxa de Carreteres de l’Estat. Juntament amb les mesures preses en altres comunitats autònomes, el Govern central calcula que circular per la Xarxa de Carreteres de l’Estat serà un 73% més barat des d’aquest dimecres que el 2017; i 4 de cada 10 quilòmetres d’autopista de peatge passaran a ser gratuïts.

Per a Joan Antón Pérez, responsable d’Autopistes a UGT Catalunya, l’ajust de personal en les concessionàries d’autopistes «era una mort anunciada». Acesa, Autopistas de España i Invicat van firmar l’ero a finals d’agost. El procés és similar a l’afrontat a l’autopista d’Aumar, a l’AP-7 sud l’any passat. Des d’un punt de vista laboral. Els treballadors afectats han sigut 270 d’Acesa i 70 d’Invicat. Se sumen als expedients afrontats al març, per la qual cosa, en total, són prop de 800 treballadors els afectats pel final de les concessions.

Recol·locació preferencial

Notícies relacionades

Hi ha la promesa de preferència en la recol·locació per a tots els treballadors d’Abertis i Acesa afectats pels ertos en el cas que les concessionàries tornin a subscriure contractes amb l’Administració. Queda per veure què passarà d’aquí dos anys quan es defineixi el model de finançament de les infraestructures i si es torna a utilitzar un sistema de peatges. Entre els afectats pels expedients «hi ha de tot», tot i que predominen les vides laborals molt llargues, amb contractes d’entre 20 i 30 anys. Com estableix la llei, als més grans de 55 anys se’ls aplica el conveni especial fins a la jubilació als 63 anys (es paguen les quotes a la Seguretat Social fins a la jubilació). També s’oferirà una ajuda a la recol·locació durant els pròxims nou mesos.  

Les condicions de l’ero van ser una indemnització màxima per acomiadament improcedent (mínima de 45.000 euros); compensació lineal de 7.500 euros per a aquells empleats amb una antiguitat mínima de 12 anys i assegurança mèdica durant un any a càrrec de l’empresa.