Tornada a la rutina

Com superar la síndrome postvacacional (encara més dura amb la tornada a les oficines)

  • La síndrome postvacacional pot general falta de concentració, dificultat a l’hora de prioritzar tasques i baixa productivitat

  • El possible retorn a les oficines és un factor afegit a l’hora d’encarar la tornada de les vacances

Com superar la síndrome postvacacional (encara més dura amb la tornada a les oficines)

Pixabay

3
Es llegeix en minuts
Alicia Navarro
Alicia Navarro

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Per a la majoria dels espanyols les vacances estan a punt d’arribar a la seva fi.Toca tornar a la rutina, fer front als desafiaments del dia a dia i deixar enrere la desconnexió laboral. I amb la tornada a sobre de la taula sorgeix un terme que no para de repetir-se any rere any en aquestes dates: la síndrome postvacacional.

«Es pot definir com l’estat que es produeix en el treballador al fracassar el procés d’adaptació entre un període de vacances i d’oci amb la tornada a la vida activa, cosa que provoca molèsties que ens fan respondre a les nostres activitats rutinàries amb menys rendiment», afirma Eduardo Martín, CEO d’Alares.

Es pot destacar que l’OMS no reconeix aquesta síndrome com una malaltia, ja que la cataloga com un fenomen psicoemocional que desapareix en els primers 15 dies des que el treballador torna a la seva activitat laboral. No obstant, Martín reconeix que durant aquelles dues setmanes la síndrome pot generar en el treballador falta de concentració, dificultat a l’hora de prioritzar tasques i baixa productivitat. Segons xifres de Bizneo HR, el 2020, dos de cada cinc empleats van patir aquesta síndrome.

Factor extra: la tornada a les oficines

Factor extra: la tornada a les oficinesTot això no és nou, la síndrome postvacacional és un fenomen que es repeteix cada any en part dels treballadors. No obstant, aquest setembre se li ha de sumar un afegit: la possible tornada a les oficines. A causa del bon funcionament de la vacunació i al descens de la cinquena onada de la pandèmia són moltes les empreses que han decidit que els seus treballadors tornin al treball presencial. Un fet que no pot tenir més dividits els empleats espanyols, ja que segons Sodexo, un 51% dels professionals està d’acord amb la tornada al treball presencial i un 58% té ganes de reunir-se amb els companys; no obstant, un 71% reconeix estar preocupat pels riscos de la Covid-19. A causa d’això últim, des de Sodexo adverteixen les empreses que és vital que garanteixin la seguretat dels seus treballadors, així com consensuar la tornada a les oficines, si volen mantenir la productivitat dels seus empleats.

Notícies relacionades

Per a Martín la tornada a les oficines pot tenir una influència positiva sempre que es gestioni bé. «Coneixent les necessitats individuals i gestionant la diversitat de les plantilles, amb flexibilitat i empatia, tant per a la tornada a l’oficina, la continuació del teletreball o la implantació d’un model mixt», afirma.

En aquest sentit, Agustín López, instructor i expert en lideratge d’Udemy, dona una sèrie de consells als treballadors perquè la tornada a l’oficina, en particular, i la tornada a la feina en general, sigui el més suportable possible:

Cuidar les relacions interpersonals

Mantenir una relació viva amb la resta de companys farà que la feina es faci d’una forma fluida i natural. «Involucrar-los en les tasques diàries, aprendre a escoltar-los i mantenir el seu esperit actiu, entre altres aspectes, també són objectius primordials a l’hora de tornar a reprendre la rutina laboral i cuidar les relacions entre líders i treballadors, fent que la tornada sigui molt més fàcil i suportable», diu López.

No ‘forçar’ la tornada

Deixar algun dia de descans entre el final de les vacances i el començament de la rutina ajuda a prendre’n consciència i preparar-se per reprendre la feina. És a dir, si la nostra reincorporació cau en dilluns, intentar que la tornada de vacances sigui un divendres, per exemple. 

Establir objectius i nous reptes després de la tornada

Abans de la reincorporació, és fonamental recordar quins són els nostres propòsits a la feina i establir nous reptes. És a dir, portar a terme una activitat de reflexió personal en què tenir en compte i reconnectar amb allò que et motiva de la teva feina, què és el que et fa créixer a l’empresa, qui ajudes amb les teves tasques diàries, etc.

Generar moments de ‘no distracció’

Molt importants per afavorir una atenció plena a la feina que ens trobem fent. Per exemple, evitant l’ús del telèfon durant, almenys, períodes de 30 minuts, reservant una habitació de la casa o un espai concret i aïllat de l’oficina per fer una feina concreta, etc.