El Govern central suspèn el projecte

El Govern central i Aena descarten reprendre l’ampliació de l’aeroport fins «d’aquí cinc anys»

  • «Es podrà tornar a debatre el tema d’aquí 5 anys, si les circumstàncies a Catalunya han canviat», afirma Lucena

  • Assegura que totes les parts sabien que el projecte de la tercera pista tindria afectació ambiental a la Ricarda

Aeropuerto de El Prat

Aeropuerto de El Prat / Manu Mitru (EPC)

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Govern central i Aena donen per tancat el tema de l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat fins d’aquí 5 anys i si les circumstàncies llavors són més propícies que ara. Així ho han manifestat aquest dijous en diverses entrevistes tant la ministra de Transports, Raquel Sánchez, com el president d’Aena, Maurici Lucena.

En declaracions a Catalunya Ràdio, Lucena ha assenyalat que el projecte d’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat es podrà tornar a analitzar i debatre «d’aquí cinc anys, si les circumstàncies a Catalunya han canviat i hi ha un substrat polític que veu més adequada aquesta inversió». En la mateixa línia, i a la SER, la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha descartat que el projecte es porti a terme en aquesta legislatura i ha plantejat tornar a parlar-ne d’aquí cinc anys, que és quan venç el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) que s’aprovarà a finals d’aquest mateix mes.

«La inversió proposada per a Barcelona queda en suspens fins que s’obri una nova finestra d’oportunitat regulatòria, que és d’aquí cinc anys», ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio, després que aquest dimecres la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, anunciés que el Govern espanyol suspenia la inversió acordada amb la Generalitat de 1.700 milions d’euros destinada a l’ampliació de l’aeroport per la falta de suport del Govern.

«Oportunitat perduda»

Per la seva banda, la ministra Sánchez ha lamentat que «és una oportunitat perduda» i ha remarcat que «en aquestes condicions» no pot portar el projecte al Consell de Ministres del 28 de setembre, data límit segons la ministra, per aprovar el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) que inclou les inversions per al període 2022‑2026. Segons aquests terminis, l’obra d’ampliació culminaria el 2031. «Perdem l’oportunitat d’incloure’l en aquest document de previsions», ha assegurat. «Evidentment no hi ha marge per fer-ho en aquesta legislatura; és una oportunitat que perdem», ha recalcat la ministra, que considera que, amb la cancel·lació, hi «sortim perdent» i que totes les administracions i grups polítics haurien d’estar «centrats» en la recuperació econòmica, ja que a Catalunya ho han passat «molt malament» durant la pandèmia i han perdut «moltes oportunitats».

Acusacions contra Aragonès

La ministra ha responsabilitzat de la paralització de la inversió el canvi de criteri del Govern de la Generalitat després d’haver segellat un acord amb el vicepresident Jordi Puigneró (Junts), presentat el 2 d’agost passat. «Una inversió com aquesta requereix un consens ferm i l’actuació conjunta de les dues administracions, una cosa que no es dona pel canvi de criteri del Govern», ha indicat. Així, ha assenyalat que la cancel·lació va estar motivada per les manifestacions del president de la Generalitat, Pere Aragonès (ERC), i de part del Govern, en què han vist que la posició no era «madura» i no hi havia un «consens nítid», ja que s’han trencat els termes de l’acord. A més, ha apuntat que el fet que membres de l’Executiu català diguessin que assistirien a la manifestació contra el projecte demostra que «no té cap sentit» afirmar que «és el moment de dur-lo a terme».

Lucena també ha acusat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, de rebutjar i anar «deformant» a través de declaracions públiques el mateix projecte d’ampliació de l’aeroport de Barcelona que el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, va acceptar a principis d’agost en una reunió amb el Govern central. «El dia 2 d’agost estàvem tots molt contents. Sabíem que quedava molt feina a fer, però havíem arribat a un acord», després de les anàlisis que ha assegurat que van fer de manera conjunta amb la Generalitat, el Govern central i els agents locals.

Segons ha afirmat, en la reunió sabien «des del principi» que allargar la pista del mar cap a l’est tindria afectació ambiental sobre l’espai natural protegit de la Ricarda, cosa que van mirar de minimitzar i van buscar compensar segons els mecanismes previstos en la legislació espanyola.

«Una de les parts que va arribar a aquest acord n’ha sortit. No vull crear polèmica, però només cal repassar l’hemeroteca dels últims cinc dies sobre les opinions que el mateix Govern ha anat emetent a l’opinió pública sobre el pacte que havia acordat, dient que aquest pacte no generava consens al si del Govern, una cosa estranya», ha dit.

Preguntat per la possibilitat que alguns consellers acudissin a la manifestació de protesta per l’ampliació, ha dit: «El que ens agafa a tots per sorpresa és la reacció del Govern de Catalunya i el seu màxim representant», després de l’acceptació en nom de l’Executiu català per part de Puigneró.

«Una llàstima»

Notícies relacionades

Per Lucena, la suspensió del projecte és «una llàstima per a Barcelona, per a Catalunya i, evidentment, per a Aena, que és qui proposava la inversió i qui la pagava», i ha avançat que aquest dijous la companyia penjarà a la seva web tota la informació sobre el projecte d’ampliació que va proposar, a petició de la ministra Sánchez.

Preguntat per divergències sobre l’ampliació entre el PSOE i Podem dins de l’Executiu central, Lucena ha assegurat que «l’opinió del Govern d’Espanya» era favorable. També ha destacat que la vicepresidenta segona i ministra d’Unides Podem, Yolanda Díaz –que va alertar de l’impacte mediambiental–, no té «competències» en aquest assumpte, i que el president Pedro Sánchez en cap moment s’hi ha manifestat en contra.