Mobilitat flexible
Subscriure’s a un cotxe per 200 euros al mes
L’Eugenio, enginyer madrileny resident en València, condueix un Fiat 500 des del maig. El cotxe no és seu i no té intenció de comprar-lo. Tampoc ha hagut de pagar una entrada ni s’ha ‘casat’ amb una d’automobilística o un banc. El que ha fet és contractar una subscripció, que li dona dret a utilitzar el vehicle durant un temps determinat pagant un preu fix al mes, i deixar d’utilitzar-lo quan no el necessiti.
«Als 6 mesos el pots canviar per un altre. Si s’espatlla te l’arreglen... Després hi ha el tema dels diners. Si hi sumes assegurança, manteniment, impostos i el que es devalua el teu cotxe, surt més o menys igual. Així t’estalvies un gran desemborsament i, sobretot, maldecaps, que això no es valora amb diners», afirma.
Tot i que sí que hi ha un preu. En el seu cas, 3.000 euros a l’any (250 euros al mes), perquè es va acollir a una oferta del seu banc. Si hagués anat directament a la web de l’empresa amb què té el contracte, Bipi, subscriure’s al mateix cotxe li hauria costat una mica més: 269 euros al mes. Això sí, les condicions i les prestacions són les mateixes. Sense entrada, sense obligatorietat de comprar el cotxe, sense variació en els costos, sense penalització per cancel·lació... «Els cotxes són còmodes i, en una ciutat com València, necessaris. Però no és una cosa que m’agradi tenir en propietat», declara aquest enginyer.
‘Baixar’ sense multes
La permanència és a priori la gran diferència d’aquesta modalitat respecte a altres sistemes de no propietat més estesos. En l’opció de rènting, per exemple, l’usuari firma un termini mínim que sol partir d’un o dos anys, mentre que a la major part de les fórmules de subscripció que existeixen a Espanya aquest termini es limita al final del mes en curs, que ja s’haurà pagat.
En un món de ‘netflixs’, ‘amazons’ i ‘spotifys’, l’alternativa de subscripció en processos 100% digitals està en auge. «Segons la consultora McKinsey, ha experimentat un creixement anual de més del 100% en els últims cinc anys, i Frost & Sullivan preveu que els models de subscripció representaran al voltant del 10% de totes les vendes d’automòbils per al 2025», diu Hans Christ, CEO de Bipi.
Fundada el 2018 a Espanya, aquesta empresa va ser una de les primeres a implantar-se. Opera també a França i Itàlia i a l’agost va ser adquirida per RCI Bank, financera de l’aliança Renault-Nissan. Compta amb més de 10.000 subscriptors des del seu llançament i pujant. «Des del maig del 2020 que creixem a un ritme del 200% mensual», afirma Christ. Bipi ofereix una flota de més de 50 models que van des del Fiat esmentat fins a un Tesla (999 euros/mes), tot i que el tiquet mitjà se situa en els 350 euros. A canvi, aporta una assegurança a tot risc (amb franquícia) i es fa càrrec del manteniment o els impostos.
RCI Bank no és l’única entitat financera posicionada al sector. Santander Consumer, la divisió especialitzada en finançament al consum del grup bancari, va apostar el juliol del 2020 per aquest model amb Wabi, basat en un concepte de «col·laboració braç a braç amb el concessionari», expliquen fonts de la companyia. Aquesta plataforma compta amb una gamma de més de 1.300 cotxes, que els mateixos concessionaris posen a disposició de l’usuari com a manera de «rendibilitzar el seu estoc». L’usuari lloga mensualment i, de mitjana, es gasta entre 400 i 450 euros, i els compactes i els SUV són els segments més contractats.
La ‘newsletter’ d’Actius
Gemma Martínez dona veu als protagonistes de la nova economia que s’atreveixen a dir coses diferents.
Des de Wabi ssseguren que «hi ha una demanda real de clients que busquen disfrutar d’un cotxe mes a mes i amb la flexibilitat de cancel·lar si les seves circumstàncies canvien». Un interès que coexisteix amb el desconeixement, per tractar-se d’un servei relativament nou, i que combaten amb «una tasca de descobriment».
En els últims mesos han sorgit altres ‘marketplaces’ multimarca com l’empresa emergent Revel, fundada el 2020; Subscar, recolzada pel grup Invicta Motor; Cardive, impulsada per B4 Motion (‘venture lab’ de Bergé Auto); o Leasys Carcloud, de Crédit Agricole Group i Stellantis. A més, gegants de la mobilitat de lloguer com Sixt o automobilístiques com Volvo i Hyundai s’estan posicionant en aquest mercat per adaptar-se als nous hàbits dels consumidors i, de passada, donar sortida als seus vehicles.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia