Ampliacions complicades
Aeroports amb les ales tallades
L’expansió dels grans aeroports europeus ha topat amb una enorme resistència social i política
Els tribunals nacionals han desbloquejat alguns projectes; d’altres van ser abandonats pels seus governs
Pasajeros en la terminal internacional del aeropuerto de Heathrow, cerca de Londres. /
Abans que la pandèmia deixés seriosament tocat el sector aeroportuari, tot eren projeccions grandiloqüents. La Unió Europea va estimar el 2019 que el nombre de vols cridats a solcar el continent augmentaria un 42% entre el 2017 i el 2040. En aquell moment, diversos aeroports operaven ja al límit de la seva capacitat, i això ha fet que proliferin en l’última dècada tota classe de projectes d’ampliació. Aquestes necessitats han xocat, no obstant, amb la creixent conscienciació cap al medi ambient i els enormes desafiaments que planteja l’emergència climàtica. Com ha succeït amb el Prat, nombrosos aeroports europeus han vist com els seus projectes d’expansió s’enfrontaven a una enorme resistència social i política. No des de Brussel·les, sinó des de les seves pròpies esferes nacionals.
Heathrow: tercera pista empantanegada als tribunals
La construcció de la tercera pista del més gran dels aeroports britànics va ser aprovada el 2009, però ha passat més d’una dècada empantanegada als tribunals. El projecte implicaria redirigir diversos rius, demolir més de 700 vivendes, traslladar carreteres i construir un túnel sota la tercera pista per canalitzar el trànsit de l’M25 que circumval·la l’àrea metropolitana. La Cort d’Apel·lacions britànica va paralitzar a principis del 2020 l’expansió, al considerar que vulnerava la llei per no prendre en consideració els compromisos amb el canvi climàtic. Mesos després, al desembre, el Suprem britànic va anul·lar la decisió al·legant que el projecte es va pactar quan els objectius climàtics eren menys exigents. La resolució dona legalment via lliure a la construcció, tot i que al projecte li queden encara esculls per superar.
Fiumicino: el Govern italià abandona l’ampliació
El Govern italià va suspendre el 2019 els plans per a una quarta pista a l’aeroport romà de Fiumicino després que una comissió mediambiental determinés que són incompatibles amb la preservació de la Reserva Natural de la Costa Romana, l’espai més gran protegit de tot el litoral mediterrani. El projecte havia sigut promogut per l’agència d’aviació civil italiana (ENAC) i Aeroports de Roma, una subsidiària del grup Atlantia, dominat per la família de Luciano Benetton. «Hauria sigut l’enèsima operació especulativa amb ciment en un territori ja molt torturat. Per a mi és una victòria», va dir el ministre de Medi Ambient, Sergio Costa, per celebrar la decisió del seu Govern.
Charles de Gaulle: quarta pista, incompatible amb la reducció d’emissions
El Govern francès va tombar al febrer els plans per construir una quarta pista a l’aeroport de París-Roissy, que aspirava a afegir 40 milions de passatgers anuals als 76 milions que van utilitzar la instal·lació el 2019 amb una inversió pròxima als 9.000 milions d’euros. La ministra de Transició Ecològica, Barbara Pompili, va afirmar que el projecte ha quedat «obsolet» al ser incompatible amb les obligacions adquirides per França per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. I això que l’Estat gal té la majoria del capital en el grup ADP, encarregat de desenvolupar el projecte. L’Executiu de Macron ha demanat ara que es reformulin els plans per fer un ús més eficient de l’espai aeri i adaptar la futura instal·lació a les noves tecnologies que aspiren a reduir les emissions.
Viena-Schwechat: els tribunals en desbloquegen l’expansió
L’ampliació de l’aeroport de la capital austríaca ha tingut una resolució semblant al de Heathrow. Després que diverses oenagés i grups veïnals portessin el projecte fins a la justícia, un tribunal va determinar que la protecció del clima és més important que els 30.000 llocs de treball promesos pel projecte. Aquesta decisió, no obstant, no va durar gaire. El 2017 la màxima autoritat judicial del país va revocar la sentència, argumentant errors de procediment, així com un pes excessiu de les consideracions mediambientals en la sentència que, segons el seu parer, van soscavar l’interès públic. La sentència del Constitucional va donar via lliure a la construcció de la tercera pista.
Viena-Schwechat, Viena, tercera pista
Notícies relacionadesL’ampliació de l’aeroport de la capital austríaca ha tingut una resolució semblant al de Heathrow. Després que diverses oenagés i grups veïnals portessin el projecte fins a la justícia, un tribunal va determinar que la protecció del clima és més important que els 30.000 llocs de treball promesos pel projecte. Aquesta decisió, no obstant, no va durar gaire. El 2017 la màxima autoritat judicial del país va revocar la sentència, argumentant errors de procediment, així com un pes excessiu de les consideracions mediambientals en la sentència que, segons el seu parer, van soscavar l’interès públic. La sentència del Constitucional va donar via lliure a la construcció de la tercera pista.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia