Impostos
Els EUA pacten amb Espanya i quatre països més la pau per la ‘taxa Google’
Hisenda retirarà l’impost digital quan s’adopti la nova fiscalitat internacional i tornarà a les multinacionals el que han pagat de més
A canvi, l’administració de Biden fa marxa enrere en la pujada d’aranzels

Els Estats Units han firmat la pau comercial amb Espanya, França, Itàlia, Àustria i el Regne Unit, països que havien adoptat una taxa digital que, segons l’administració nord-americana, carregava sobre les multinacionals del seu país. Segons l’acord anunciat dijous a la tarda, l’administració de Joe Biden decideix no aplicar la pujada d’aranzels contra productes d’aquests països a canvi de dues condicions.
La primera condició és que aquests països es comprometen a derogar les seves respectives ‘taxes Google’ en el moment en què es posi en marxa la nova fiscalitat internacional per a multinacionals per a la qual ja existeix un acord entre 136 països promogut per l’OCDE. La segona condició és que quan es posi en marxa la nova fiscalitat per a multinacionals, a cada una d’aquestes se li torni el que hagin pogut pagar de més des de l’1 de gener del 2022 per la diferència entre la nova fiscalitat (encara per dissenyar) i les actuals taxes digitals.
Està previst que la nova fiscalitat internacional es posi en marxa per al 31 de desembre del 2023 com a molt tard. L’acord estableix que es tornarà a les multinacionals el que han pagat de més en el període transitori entre l’1 de gener del 2022 i quan entri en vigor el nou impost. Per a això, a partir del 2024 s’avaluarà la diferència a partir del 2024.
«L’acord assolit demostra la voluntat d’Espanya per arribar a consensos internacionals en temes tan importants com millorar la fiscalitat internacional per fer-la més justa, però també és un exemple del lideratge del Govern per defensar els interessos del nostre país en l’àmbit tributari i comercial», va afirmar aquest dijous la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero. «A més, amb aquest acord Espanya compleix el seu compromís que adaptaria l’impost digitalal consens internacional en el marc de l’OCDE i el G-20, que han fet passos exitosos perquè les multinacionals tributin allà on generin els seus guanys», va afegir.
Tèxtil i calçat
Els productes espanyols afectats per l’amenaça aranzelària que els EUA van imposar com a represàlia per la taxa digital són calçat, barrets i gorros, cinturons i bandoleres, bolsos, articles de vidre, gambes i pops.
Notícies relacionadesSegons la ministra Montero, l’acord aconseguit amb els EUA «proporciona seguretat jurídica i certesa al nostre teixit productiu al garantir que no hi haurà barreres comercials a l’entrada de productes espanyols al mercat nord-americà». La titular d’Hisenda va afegir que «aquest risc de més aranzels per a sectors fonamentals de la nostra economia com la indústria tèxtil o del calçat, entre d’altres, desapareix gràcies al treball discret però eficaç del Govern i, també, posa en relleu la bona sintonia existent amb l’administració Biden».
La ‘taxa Google’ espanyola grava les grans tecnològiques amb un 3% dels seus ingressos obtinguts de publicitat, intermediació en línia i transmissió de dades. Hisenda havia previst una recaptació de 968 milions anual per aquesta taxa, que ha entrat en vigor el 2021. No obstant, ara preveu que només serà de 225 milions, repartits entre 2021 (155 milions) i 2022 (70 milions).
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe
- EL PARTIT DE MONTJUÏC Flick s’indigna amb LaLiga