Fraus
Avís d’estafa a antics clients de Bankia a CaixaBank
Ciberdelinqüents aprofiten la integració per ‘pescar’ dades personals
Els ciberdelinqüents estan atents a qualsevol possibilitat d’estafar. Els últims passos en l’absorció de Bankia per part de CaixaBank ha provocat un augment d’intents d’estafa a través de correus electrònics en els quals es requereix actualitzar certa informació. I això es converteix en la cessió de dades personals .
L’Institut Nacional de Ciberseguretat (Incibe) fa uns mesos que està detectant diversos intents de ‘phishing’ (un mètode que els ciberdelinqüents utilitzen per enganyar i aconseguir que es reveli informació personal, com contrasenyes, dades de targetes de crèdit o de la seguretat social i números de comptes bancaris, entre altres) a través de CaixaBank.
L’estafa aprofita el desconeixement de molts clients nouvinguts de Bankia, així com el dels més veterans però que encara no saben si la fusió té alguna conseqüència en els seus serveis. Tot això es produeix quan s’està completant la integració tecnològica dels clients de la ja extinta Bankia. El pròxim 12 de novembre deixarà de funcionar l’app de la que fos Caja Madrid així com les seves targetes i serveis com Bizum. I és enmig d’aquest procés que CaixaBank està avisant els seus nous clients perquè revisin la seva informació, així com el seu número de telèfon, perquè el traspàs es pugui fer a la perfecció i sense ocasionar molèsties. Els ciberdelinqüents se n’aprofiten.
Notícies relacionadesL’Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris ha llançat un avís en aquest sentit. Com en altres ocasions, aquests intents de frau busquen aconseguir dades personals i bancàries dels clients, a través d’enllaços a pàgines web en les quals se’ls indica que han d’introduir o facilitar les esmentades dades per a, per exemple, poder continuar accedint als seus comptes, utilitzar les seves targetes, realitzar pagaments per Bizum...
Aquest entitat dona una sèrie de consells per evitar el frau:
Cal fixar-se bé en qui envia el correu. Els comptes des dels quals es reben aquest tipus de correus solen incloure el nom de l’empresa que intenten suplantar amb alguna petita modificació (incorporant majúscules o minúscules, canviant l’extensió...)
Observi bé què indica l’assumpte del missatge. Solen incloure conceptes com «urgent», que el compte ha sigut suspès, que és necessari actualitzar o activar alguna dada... En ocasions, poden incloure caràcters, lletres i números sense sentit o rars.
També cal fixar-se a qui es dirigeix el correu. No solen ser personalitzats i s’encapçalen amb «Estimat client», «Apreciat usuari»...
Observi com està escrit el correu. A l’inici, quan van començar a aparèixer aquests correus, l’ortografia i redacció era bastant dolenta, cosa que els delatava fàcilment, en els últims temps han millorat. Amb tot, sol tractar-se d’una redacció molt bàsica, amb frases molt curtes i directes que, al passar per motors de traducció, no fan servir correctament paraules, girs o frases.
També cal veure què apareix al cos del correu. Inclouen un enllaç que ens porta a una pàgina no oficial de la companyia o entitat. Si cal fer alguna gestió amb l’entitat real hem d’accedir sempre a través de la zona de client de la web oficial, i revisar allà si hi hagués algun problema amb alguna factura.
En cas de dubte, abans de fer clic o realitzar qualsevol moviment és millor contactar directament amb l’entitat.