Recuperació econòmica

Els dubtes de Brussel·les sobre ajudes directes amenacen els ‘megaprojectes’ d’Espanya amb fons europeus

  • Espanya pressiona la Comissió Europea perquè aclareixi el marc d’ajudes públiques del PERTE de l’automoció per reproduir el model en els altres plans estratègics en estudi.

Els dubtes de Brussel·les sobre ajudes directes amenacen els ‘megaprojectes’ d’Espanya amb fons europeus
5
Es llegeix en minuts
David Page
David Page

Periodista

ver +
Araceli Muñoz

El Govern va aprovar l’estiu passat el primer dels megaprojectes estratègics clau per impulsar àrees clau i transformadores de la nostra economia amb els fons europeus com a empenta mil milionària. Va ser a mitjans de juliol quan el Consell de Ministres va aprovar el projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica (PERTE) del sector de l’automoció i quan el president Pedro Sánchez el va presentar en societat en un gran acte amb representants de la indústria automobilística, de l’energètica i de les noves tecnologies.

El Govern ha utilitzat com a intermediaris per pressionar Brussel·les altres institucions i reguladors

El PERTE del vehicle elèctric i connectat aspira a mobilitzar 24.000 milions d’euros en inversions i comptarà amb gairebé 4.300 milions d’ajudes públiques procedents de la injecció europea canalitzada a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. L’objectiu és crear un hub europeu de l’electromobilitat amb ajudes i inversions en tota la cadena de valor (recerca, fabricació, acoblament, producció de bateries per als cotxes elèctrics, desenvolupament de la xarxa d’enxufes de recàrrega...) lligant-ho a l’empenta de connectivitat del 5G i de la intel·ligència artificial. I tot i que el projecte no està en marxa, de manera sorprenent es va anticipar la participació protagònica de Seat i una altra quinzena d’empreses com Iberdrola, Telefónica o CaixaBank.

Conegudes i publicitades ja les aclaparadores xifres i quatre mesos després d’aprovar-se el naixement del projecte, formalment no s’han fet més passos per executar-lo. El Govern insisteix que aprovaran i publicaran l’ordre de bases i la convocatòria de les ajudes a què poden optar les companyies abans de final d’any. Però per fer-ho primer ha de comptar amb el plàcet de la Comissió Europea, que de moment continua sense avalar la formulació del PERTE pel risc que les mil milionàries ajudes públiques que comprèn puguin ser contràries a la normativa comunitària d’ajudes il·lícites d’Estat.

Apressar la CE

El Govern mira de pressionar la Comissió Europea perquè aclareixi d’una vegada el marc d’ajudes públiques que es podrà utilitzar en els mastodòntics projectes dels PERTE i que fixi els límits per als quals es podran repartir les subvencions sense necessitat de passar pel filtre de Brussel·les i sense haver de comptar amb la seva aprovació formal.

«Hi ha una forta discussió oberta amb Europa sobre el concepte i l’abast dels PERTE. La pretensió del Govern és aconseguir per als PERTE un règim d’ajudes tan lax com el que tenen els projectes importants d’interès comú europeu (IPCEI), però no està aconseguint de moment que Brussel·les li iguali les condicions», apunten des d’una de les grans companyies de l’Ibex al corrent de les converses. «El Govern va fer molt soroll quan va aprovar el PERTE d’automoció. Però ara s’ha trobat que la Comissió Europea vol que les ajudes passin pel seu filtre. I això pot ser una barrera molt important per als grans projectes».

Els nervis a l’Executiu són evidents i s’apressa Brussel·les per poder tirar endavant la resta de PERTE que pretén impulsar Espanya i esquivar el coll d’ampolla que suposaria haver de demanar permís per a cada subvenció. Segons confirmen fonts governamentals, s’espera el vistiplau de la Comissió a les ajudes del PERTE d’automoció per utilitzar-lo de model per a la resta de projectes estratègics en cartera. «Estem intentant accelerar el PERTE de l’automoció per aprovar-ne més de cara a final d’any», va reconèixer aquesta setmana la vicepresidenta econòmica, Nadia Calviño, durant la seva intervenció al congrés de la Confederació Espanyola de Directius i Executius (CEDE), celebrat aquesta setmana a Còrdova.

Els altres PERTE

El Govern ha confirmat la seva intenció de tirar endavant diversos PERTE. A més del programa del vehicle connectat, Espanya ha anunciat un PERTE entorn de la nova economia de la llengua per impulsar l’espanyol en la ciència, en la intel·ligència artificial i en les indústries culturals, entre altres àmbits. L’Executiu també té en estudi el PERTE aeroespacial, el d’una agroalimentació intel·ligent i sostenible, i el de l’embranzida d’una salut d’avantguarda. I també ha mostrat interès a impulsar un PERTE de la intel·ligència artificial i de l’hidrogen verd.

Però tots aquests megaprojectes, cada un amb diferent grau de maduresa en el seu disseny i formulació, esperen que la Comissió Europea doni el sí al PERTE d’automoció perquè serveixi de guia per establir les ajudes públiques per a tots els altres. D’aquí les presses de l’Executiu espanyol i les pressions per aconseguir certa laxitud en el repartiment de les ajudes. Pressions exercides pels ministeris implicats en l’aprovació dels PERTE pendents, i que també està encarregant el Govern a altres institucions i reguladors espanyols en cada trobada que mantenen amb representants de la Comissió Europea.

«El Govern va crear inicialment els PERTE per poder donar subvencions directes, però el model va haver de modificar-se perquè Europa no permetria que les ajudes es donessin sense convocar licitacions. Ara el Govern s’està adonant que tirar endavant projectes grans és molt difícil i per això negocia noves condicions», expliquen fonts d’un dels grans grups de consultoria, que estan assessorant directament les companyies per poder accedir als fons europeus. «La realitat és que la Comissió Europea no delegarà a Espanya la potestat de donar ajudes d’Estat. ¿Què passarà amb el PERTE de l’automòbil? Doncs és probable que no arribi a existir».

«¿Què passarà amb el PERTE de l’automòbil? Doncs és probable que no arribi a existir», alerta una de les grans consultores

Les dificultats per posar en marxa els projectes es troba paradoxalment en les mateixes regles europees, perquè el Marc d’Ajudes d’Estat limita la quantitat de recursos públics que es poden dedicar a recolzar inversions empresarials sense comptar amb el vistiplau previ de Brussel·les. El Govern espanyol negocia amb Brussel·les precisament elevar el sostre d’aquest marc per facilitar les convocatòries grans, segons fonts coneixedores d’aquestes converses.

Notícies relacionades

«Al topar el volum d’inversió, el marc està generant incentius per als projectes de beneficiaris individuals, en detriment d’iniciatives més potents per part d’agrupacions d’empreses», explica Paloma Baena, directora de la unitat Next Generation UE a LLyC. «Les pimes depenen moltes vegades de l’impuls de les companyies més grans, així que és important afavorir les actuacions conjuntes».

Tant el Govern com la Comissió Europea confirmen contactes permanents per afinar les característiques del PERTE del vehicle connectat, però sense donar més detalls sobre els dissensos encara existents sobre els límits de les subvencions per no xocar amb la legislació europea. El calendari que estudia el Ministeri d’Indústria passa per aprovar la convocatòria d’ajudes al desembre, donar de termini fins al febrer del 2022 perquè les companyies presentin les seves sol·licituds i al juliol procedir a la resolució de la concessió de les ajudes. Al juliol, just un any després de la seva aprovació pel Consell de Ministres. Però el calendari només pot complir-se amb el vistiplau de Brussel·les. I sense, la resta de PERTE segueixen encallats.