El Fòrum Mallorca Turisme Plus va acordar que el 2022 la recuperació del sector serà un fet
Set experts van parlar de les perspectives del turisme per a les Illes Balears l’any vinent en un debat impulsat per ‘Diario de Mallorca’.
El fòrum turístic que anualment organitza ‘Diario de Mallorca’ en el seu Club d’Opinió, celebrat la setmana passada, va posar el focus en com seria el 2022 i si ja estarien superats els problemes que van deixar el 2020 i 2021 amb un sector turístic en crisi.
A la cita van tenir la paraula, entre altres, per part d’empreses del sector, Ian Livesey, director d’operacions de TUI Espanya i Portugal, Calum Laming Chief Customer Officer de Vueling, Andreu Serra, president de la Fundació Mallorca Turisme dependent del Consell, María Frontera, presidenta de la federació hotelera de Mallorca, i vam tenir el contrapunt financer i assessor de Maria Cruz Rivera, directora territorial a les Balears de CaixaBank i, per part de Deloitte, van intervenir Arturo Gayoso, soci Financial Advisory, i Tamara Rodríguez, directora Financial Advisory.
Van ser fonamentals les dades aportades tant per Deloitte com per CaixaBank que apunten en la mateixa direcció. Hi ha una clara tendència de recuperació a partir del maig del 2021, molt marcada en el cas de les Balears –amb xifres en general molt per sobre de la mitjana nacional– i que es consolidarà el 2022. La vacunació ha tingut un paper molt important en la recuperació del negoci turístic i cada vegada més s’anirà notant; no obstant, també hi va haver coincidència a fixar per al 2023 la recuperació 100% del sector, sent el 2022 un bon any però sense arribar a les xifres del 2019.
La planta hotelera de les illes ha d’innovar i renovar-se, només els hotels que es modernitzin –les principals cadenes ja ho han fet i el retard sol estar en les més petites– tenen garantit tornar a les xifres prepandèmia. Es va posar èmfasi que les ajudes dels fons next generation han de fer-se servir adequadament i que la recuperació es consolidarà amb mesures de recolzament tant fiscals com econòmiques.
Ian Livesey va destacar la necessitat de recuperar el mercat britànic com a objectiu principal; Calum Laming, de Vueling, va exposar la forta aposta de la companyia per les Balears, mantenint 24 rutes durant els mesos d’hivern; María Frontera, per la seva banda, va recalcar la necessitat d’avançar en l’aixecament de restriccions i adequació de la normativa per aconseguir ser atractius per al turista.
Andreu Serra, el conseller de Turisme de Mallorca, va incidir en la col·laboració públic-privada com a eix per aconseguir un turisme de qualitat, i va posar com a exemple l’últim any. «La qualitat, la sostenibilitat, la seguretat i la innovació són el full de ruta a seguir», per recordar als presents que a partir de l’any vinent la majoria de les competències estaran en mans dels Consells –entre elles, la inspecció turística–, cosa que redundarà en una millora per a tots els segments.
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia