El futur del turisme a Espanya

Chris Lehane, directiu d’Airbnb: «Per a nosaltres és essencial una regulació europea del lloguer a curt termini»

Amb una llarga trajectòria professional com a advocat i portaveu a la Casa Blanca, ara el seu repte és defensar l’impuls positiu a l’economia real que genera aquesta plataforma

Chris Lehane, directiu d’Airbnb: «Per a nosaltres és essencial una regulació europea del lloguer a curt termini»
8
Es llegeix en minuts

Chris Lehane és un dels directius més influents d’Airbnb, la mundialment coneguda plataforma de lloguer, on ocupa el càrrec de vicepresident de Polítiques Públiques Globals i Comunicació. Amb una llarga trajectòria professional com a advocat i portaveu a la Casa Blanca (a les campanyes presidencials de Bill Clinton i Al Gore), ara el seu repte és defensar l’impuls positiu a l’economia real que genera aquesta plataforma als més de 220 països on opera. A través d’una videoconferència, Lehane comenta amb ‘El Periódico de España’ la seva visió sobre el sector del turisme al país, els preus del lloguer i la regulació europea.  

El benefici d’Airbnb s’ha disparat el 280% en l’últim trimestre de l’any (834 milions de dòlars). ¿Quin paper juga Espanya en aquestes xifres?

La setmana passada vam reportar els nostres resultats financers corresponents al tercer trimestre de l’exercici i, malgrat la pandèmia, ha sigut el més exitós, però el més important és el que estem creant: hi ha més de 100.000 milions d’amfitrions d’Airbnb arreu del món. Espanya ha estat històricament al top 5 de mercats mundials, crec que amb els més de 160.000 amfitrions que tenim al país superem les dades d’abans de la pandèmia. El coronavirus va accelerar un gran canvi en la indústria del turisme i va revolucionar els viatges. Ara estem veient com aquests canvis mundials s’estan traslladant a Espanya. En primer lloc, s’està ampliant el percentatge d’usuaris que aposta per les estades de llarga durada (28 dies o més), entorn del 20%. Això significa que no només visitaran una ciutat i es faran un selfie per a Instagram. Van a un barri i hi viuen allà durant un període de temps. La segona cosa que veiem és que el món s’ha redistribuït i el turisme s’ha dispersat. En l’últim trimestre ha pujat el 40% l’ocupació en zones rurals. Si bé Madrid i Barcelona representaven el 26% dels viatges a Espanya, ara estan per sota del 17%. Els viatges s’han dispersat arreu de tot el país. El tercer punt és que els viatges s’han reorientat i s’organitzen molt més en funció de les famílies i menys per als negocis, una cosa que s’ha vist beneficiada pel teletreball. En tota aquesta revolució dels viatges, Espanya està increïblement ben posicionada, ja que té atributs naturals molt atractius. Al país tenim una comunitat d’amfitrions increïblement forta, cosa que significa que Espanya està participant en l’economia mundial dels viatges no només com a proveïdor de serveis, sinó com a propietaris d’empreses. Això se’n va directament al PIB del país, que a sobre surt més beneficiat de les estades de llarga durada en l’economia. Hi ha un munt d’oportunitats a Espanya. A nivell tecnològic, Madrid també està molt ben posicionada per convertir-se en el hub tecnològic del sud d’Europa, cosa que pot ajudar molt.

Madrid i Barcelona han sigut dues de les ciutats on més ha crescut el seu negoci històricament, ¿ara veuen moltes diferències entre totes dues amb les seves polítiques?

M’encanten les dues ciutats i les respecto, però són molt diferents. És una mica com San Francisco i Los Angeles, totes dues són a Califòrnia, però són molt diferents. A Madrid estan entusiasmats i desitjosos de treballar en el desenvolupament d’una normativa i hi ha un veritable esforç per arribar a una solució que tingui sentit. Crec que Airbnb ha demostrat que pot treballar molt bé com a socis del Govern, la clau és arribar a un equilibri com a tot Europa. A Madrid generàvem prop de 13.000 llocs de treball abans de la pandèmia i hi vam perdre 12.500 llocs de treball directes en aquell moment, així com 1.000 milions de dòlars que movien els hostes que hi anaven a l’any. Òbviament, amb la pandèmia els viatges s’han mogut més cap al terreny rural i menys cap a l’urbà, però hi continua havent molta gent interessada en les grans ciutats. Si penses que l’últim any no hi ha hagut tones d’activitat a Barcelona i la major part de l’activitat ha sigut fora de la ciutat. Espero que la gent ho vegi i entengui que algunes coses de què parlaven continuaven passant malgrat que Airbnb no era allà.

¿Què li diria a la gent que els acusa de la pujada del preu dels lloguers?

Abans ja deien això, acabem de tenir una pandèmia i encara no ha acabat, però aquests problemes continuen en algunes d’aquestes ciutats, malgrat que la presència d’Airbnb s’ha reduït perquè el nostre negoci s’ha mogut fora de les grans ciutats i a altres parts del país. Només espero que així la gent faci un pas enrere i miri els fets objectivament, que crec que ho deixen bastant clar. El model d’Airbnb es basa a impulsar l’economia real. La gran majoria dels nostres amfitrions a Espanya són persones que estan utilitzant les llars on viuen o cases de la seva família, i és la seva manera de quedar-se als seus barris i a les seves comunitats. Des de la nostra perspectiva, no només estem afegint riquesa al país, sinó que estem ajudant a mantenir la gent a les seves llars, barris i comunitats. La pandèmia ha sigut terrible en tots els aspectes, però serveix per fer una anàlisi objectiva del que ha continuat passant a les ciutats malgrat que Airbnb no hi era present. Hi ha molts desafiaments en matèria de la vivenda. Però dit tot això, estem compromesos a ser bons socis per ajudar les ciutats a arribar a l’equilibri adequat amb els lloguers, treballem i hi col·laborem arreu del món.

¿Què opina de la regulació europea de les plataformes digitals i dels lloguers de curta estada?

La UE està treballant al mercat digital amb la Llei de Serveis Digitals i després té una iniciativa específica entorn dels lloguers de curta estada, que és una cosa que havíem proposat des de fa diversos anys, per la qual acollim aquesta iniciativa amb satisfacció i estem treballant estretament en el procés. El nostre pensament sempre ha sigut que és necessari tenir un marc de regulació a nivell de la UE per ajudar a harmonitzar les diferents regulacions que existeixen amb la teoria del mercat únic. Al final és clau tenir un enfocament holístic que consideri tots els diferents actors de la indústria. El nostre negoci és diferent d’altres sectors, perquè es construeix principalment entorn de les persones que estan utilitzant les seves pròpies llars. No obstant, és fonamental la flexibilitat perquè les ciutats puguin, en última instància, abordar algun dels seus problemes específics. Darrere de cada ciutat hi ha diferents cultures, economies i geografies, per la qual cosa cal assegurar-se que tenen prou flexibilitat per tenir en compte les necessitats locals. Però creiem que Europa, incloent-hi Espanya, es beneficiaria molt d’un marc general en el qual tots poguéssim treballar. Utilitzaré l’analogia del futbol: cada estadi o terreny de joc pot ser diferent, però hi ha una raó per la qual la porteria ha de tenir la mateixa mida a tot arreu.

Una altra de les denúncies habituals contra els gegants digitals és la relativa als impostos. ¿Què opina de l’acord del G-7 per acabar amb la deslocalització fiscal?

Crec que tenir un marc regulatori és bo per a Europa, per al món i per a empreses com la nostra. No obstant, també diria que hi ha diferents tipus de tributs, com el de la UE i el del G-7. Aquest últim impacta en l’impost de societats. Airbnb és una mica diferent de la resta de plataformes tecnològiques en el sentit de l’activitat econòmica que genera, per la qual cosa al final som també una font nova d’ingressos per a les ciutats. Sí que recolzem el G-7, però també cal fixar-se en com poden afectar els impostos sobre els viatges i el turisme. En particular estic pensant com una ciutat genera ingressos per al país a través dels viatges i el turisme. No estic segur que hi hagi una plataforma digital al món que estigui generant més economia directa per a Europa. Al final hi ha diferents models de negoci. Hi ha algunes plataformes digitals que extreuen els guanys d’un país portant-les a un altre lloc, cosa que significa que estan traient activitat econòmica fora d’Europa o fora d’Espanya. Aquest no és el model d’Airbnb. Nosaltres estem portant diners d’altres llocs d’Europa directament a Espanya que d’una altra manera no passaria.

Notícies relacionades

¿Quina és la seva estratègia per continuar creixent a Espanya?

Espanya té un enorme potencial i Madrid pot convertir-se en una ciutat model per a això, en termes de com pensa i com treballa per arribar-hi. El turisme és un recurs natural, però cal assegurar-se que les persones o els propietaris també se’n beneficiïn. Espanya té una gran oportunitat per continuar sent una de les cinc millors destinacions turístiques a nivell mundial, però cal pensar moltes coses sobre com impacta en l’economia i en la gent local. Per exemple, crec que a Espanya més de la meitat dels nostres amfitrions són dones, una cosa que no sol passar a tots els sectors econòmics. També cal pensar des d’una perspectiva climàtica i crear un model de turisme sostenible. Amb tot això vull dir que la nostra aspiració és treballar amb les diferents ciutats i països, per la qual cosa és fonamental que tinguin una estratègia per a aquest sector. Al final això crea molts llocs de treball i molta activitat econòmica. Nosaltres volem realment associar-nos amb els països i les ciutats i recolzar aquest creixement.