La sortida de la crisi Anàlisi Interpretació de les notícies a partir d'uns fets comprovats, incloent-hi dades, així com interpretació de com pot evolucionar el tema partint d'esdeveniments passats.
Desproveïment i crisi de subministraments: ¿què hi ha de veritat?
Es calcula que a Espanya hi ha més de 50.000 milions d’euros d’estalvi embassat per part dels particulars com a conseqüència de la menor despesa durant la pandèmia en viatges o restauració. Aquesta dada i el convenciment que els actuals nivells de demanda es mantindran ha impulsat les polítiques de compres a proveïdors de les empreses amb expectatives per aprofitar un moment dolç econòmic, una situació d’eufòria consumista en la recta final de l’any. En l’àmbit mundial, la demanda és històrica.
Aquesta expectativa està en el rerefons d’unes tensions que efectivament hi ha hagut en els últims mesos en la cadena logística internacional i a Àsia especialment. Com a conseqüència d’aquesta demanda elevada, costos energètics disparats i dificultats de transport internacional, en alguns sectors s’han encès els llums d’alarma. Els nolis internacionals s’han encarit per sobre el 300% de mitjana, però també s’ha encarit el petroli més d’un 100% aquest any i entre el 30% i el 40% altres costos com el gas, l’electricitat, la soja, el blat, el blat de moro, etc.
El director general de l’associació d’empreses internacionalitzades Amec, Joan Tristany, creu que «la impressió des de la indústria és que s’està treballant moltíssim. Hi ha moltes comandes. Hi ha un gran augment de la demanda fins a nivells inusuals i per això hi ha dificultats per donar resposta a aquesta demanda molt superior de l’habitual». Però no vol dir que les prestatgeries dels comerços estiguin buides. «Hi ha escassetat de cartró, silicones, vidre, acer... Però les empreses, malgrat afrontar grans problemes, van trobant solucions, com proveïdors alternatius», afegeix.
«Com va passar amb la pandèmia, aquesta serà una crisi amb efectes multidimensionals que afecta sectors molt diversos. No és de tant calat, però es mou en la incertesa amb conseqüències que veurem en els pròxims mesos. Hi haurà un pic per Nadal, per la incidència del consum, en què les xarxes logístiques estan en tensió, però fins a recuperar el ritme la previsió és que duri fins a mitjans de l’any vinent. Durant aquest període hi haurà escenaris de risc molt diferents per a les empreses», explica el director de crisi i riscos de la consultora LLYC, Iván Pino, informa Sara Ledo.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.