Obra pública
Transportes compensarà constructores per la pujada de preus dels materials
El ministeri enllesteix una norma per evitar litigis per l’encariment de subministraments a les obres públiques
L’objectiu és donar resposta legal si hi ha diferències de costos respecte al moment en què es van lligar els contractes
Lleuger moviment de fitxa del Govern per fer front a les conseqüències dels colls d’ampolla industrials. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha confirmat que treballa en una «disposició normativa» per compensar el sector per les pujades de preu dels materials que ha provocat la falta de subministraments. Segons expliquen a El Periódico fonts del departament, la finalitat és comptar amb un marc jurídic que eviti litigis i doni resposta legal a fenòmens com la pujada de preus.
Es tractarà, d’acord amb les mateixes fonts, de compensacions extraordinàries i només a determinats contractes públics d’obres «les ofertes dels quals es van presentar quan aquesta pujada de preus no era previsible».
Encara falta per saber en quin tipus de disposició normativa treballen o quin horitzó temporal hi ha establert per tenir-la llesta i aprovada, però tot apunta que les pressions de les constructores han fet efecte.
De fet, va ser el president de la Confederació Nacional de la Construcció (CNC), Pedro Fernández Alén, qui va explicar fa dos dies que hi havia moviments en aquest sentit. Segons la informació que estima el líder patronal, el Govern estaria preparant una llei urgent que permetés tornar a la situació prèvia a la llei de desindexació de l’economia. Aquesta llei, impulsada i aprovada durant el mandat de Mariano Rajoy (PP), va desvincular els preus dels serveis públics de l’índex de preus de consum (IPC). És a dir, va fer que una inflació disparada, com és el cas, no impliqués necessàriament canvis en preus, taxes, tarifes o ajudes.
Norma a tres bandes
A més, Alén va especificar que es tractava d’una tasca conjunta entre els ministeris de Transport, Economia i Hisenda. Altres fonts del sector també van indicar a aquest mitjà que els dos primers departaments ja havien donat el vistiplau a la norma i que ara la pilota era a la teulada del ministeri dirigit per María Jesús Montero.
La qüestió és que fonts del departament d’Hisenda fins i tot van negar que hi hagués una decisió presa al respecte, un posicionament que xoca frontalment amb la informació que arriba ara del Ministeri de Transport, que refuta l’existència d’aquest treball per mirar de compensar el sector de la construcció.
Materials un 22% més cars
Notícies relacionades«Sabem que el Govern està treballant per fer un reial decret que reequilibri els contractes públics. I està anant ràpid perquè s’està veient que estan quedant desertes licitacions», va afirmar el portaveu patronal. Alén va posar sobre la taula que en els últims tres mesos els materials de construcció s’han encarit un 22,2%, tant per a grans obres com per a petites reformes. I això ha provocat que el 75,6% de les companyies del sector hagi hagut de retardar treballs en l’últim trimestre.
Entre això i la falta de mà d’obra qualificada, va lamentar, difícilment els projectes previstos amb els fons europeus estaran licitats el 2023 i executats el 2026.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Reis del boca a boca Restaurants de culte de BCN fora del radar dels ‘influencers’
- Una dupla especial "L’ego s’ha de deixar de costat"
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- FUTBOL Guardiola renova fins al 2027 i complirà 10 anys en el City