Distribució farmacèutica

Alliance Healthcare, oberta a comprar competidors a Espanya

La multinacional de la distribució farmacèutica aspira a reforçar la seva presència a Espanya en un mercat dominat per cooperatives

Alliance Healthcare, oberta a comprar competidors a Espanya
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Espanya és un model de distribució farmacèutica molt particular en el context internacional. Les cooperatives de farmàcies són la peça angular d’un complex sistema orientat més al servei que a maximitzar l’eficiència econòmica i en el qual cada punt de venda té contractat un mínim de dos o tres proveïdors que li asseguren disponibilitat de medicaments. En aquest marc, són les cooperatives protagonistes del sector, entitats participades per les mateixes farmàcies, per la qual cosa generalment els majoristes de distribució estan molt arrelats al territori. La multinacional Alliance Healthcare té un buit rellevant al mercat espanyol i la seva fortalesa financera li fa anhelar futurs creixements en un mercat molt atomitzat. «Estem oberts a qualsevol possibilitat de compra a Espanya. En les 12 activitats en què operem a Espanya. I no necessàriament ha de passar per la compra, també estem oberts a un acord estratègic», explica Javier Casas, director general d’Alliance Healthcare

Des del punt de vista d’aquesta firma nascuda a Saragossa i actualment amb majoria de capital nord-americà, el panorama espanyol de la distribució farmacèutica és singular. Efectivament resulta exòtic en el panorama internacional, ja que el 90% del mercat està en mans de cooperatives. «Els nostres estàndards financers no són presents a tot el sector», assegura Casas. Argumenta que les decisions al si d’una multinacional com Alliance es prenen de manera verticalitzada, mentre que al món cooperatiu es prenen en funció de les necessitats dels socis. Des del punt de vista de la multinacional, els interessos de la distribució han d’estar més alineats amb la indústria farmacèutica, amb l’Administració i els clients finals, i sempre amb criteris de sostenibilitat i eficiència financera. 

Una mostra d’aquesta capacitat financera d’Alliance és la inversió de 35 milions d’euros a la seu i magatzem de Viladecans, actualment amb prou espai per elevar la productivitat. El centre ocupa 25.300 metres quadrats de superfície, dels quals un 40% es destinaran a usos logístics. La planta acull un ‘hub’ internacional d’assajos clínics, una de les línies en la qual la firma està incrementant més el seu volum de negoci. Davant Alliance, el mercat està liderat per Cofares (28%) i Bidafarma (22%), seguides per Hefame (11%), Alliance (10%) i Fedefarma. Aquesta última és líder a Catalunya, tot i que amb una quota una mica superior al 6% a tot Espanya. 

La creixent atomització del mercat convida a pensar que els processos de concentració s’aguditzaran en el mercat. Casas reconeix que els processos de concentració en la indústria també es repetiran en la distribució. Els laboratoris han passat en 12 anys de ser gairebé un miler a uns 600 a Espanya. Les cooperatives han passat de 85 a 18 en aquell període. El sector agrupat en la patronal Fedifar inclou 19 empreses, una multinacional i 18 empreses de capital 100% farmacèutic. Les cinc grans distribuïdores controlen el 82% del mercat i el 18% restant segueix en mans de petites cooperatives. 

Casas opina que s’aconseguiria un sector més sòlid des del punt de vista financer i d’eficiència amb empreses més grans, ja que existeix una certa sobrecapacitat de subministrament. «Hi ha àrees d’Espanya on operem sis distribuïdors i que servim productes a les farmàcies quatre vegades al dia. Una farmàcia pot arribar a tenir 24 serveis de recepció de productes en un sol dia. Hem de pensar en una sostenibilitat ecològica del sector», opina.

Notícies relacionades

A la pràctica, a les farmàcies els va bé tenir diverses distribuïdores, ja que cap és capaç de servir el 100% de tots els productes demanats. Tampoc els fabricants o laboratoris són capaços de servir el 100% del que demanen les distribuïdores. La teòrica ineficiència derivada de molts competidors compensa les carències puntuals de subministrament. Casas reconeix que no hi ha problemes de subministrament de medicaments a Espanya. 

Per Alliance, arribar a un acord de compra d’estratègic és vital per mantenir una economia d’escala millorada. Té prou presència a Catalunya, Llevant i Madrid, però Casas reconeix que «si es donen les circumstàncies seria interessant una adquisició al nord d’Espanya o Andalusia, però sempre que tingui sentit. No busquem creixement a qualsevol preu».