Cita comercial

Black Friday compleix les expectatives, menys en els descomptes

La concentració de compres allarga els terminis d’entrega de mercaderies adquirides a internet

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Black Friday sembla haver complert les expectatives del sector comercial, tot i que menys en termes dels descomptes per als clients. Aquest període promocional, que segueix el dia del solter i és el preludi de la campanya nadalenca, revifa les esperances consumistes però s’ha centrat en promocions molt planificades pel comerç. No és període de liquidació però sí un moment calent per als que volen comprar amb un incentiu de rebaixes més formal que real. En qualsevol cas, s’han arribat a presentar ofertes de fins al 70%, que es mantindran fins dilluns en alguns casos. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha sigut clara a l’admetre que potser és bon moment per avançar compres de Nadal però que presumeix que s’ha mantingut la tendència de l’any passat, en què només van baixar de preu el 19% dels productes davant el 28% que el van apujar. Falten dades de què està passant aquesta setmana, però s’intueix que aquesta estratègia dels fabricants i comerciants es manté i les promocions se circumscriuen a productes preparats específicament per aquests dies.

La consultora Ernst&Young (EY) assegura que la predisposició dels consumidors a comprar aquest any s’ha incrementat. I molt. Calculen que el 65% dels espanyols compraran alguna cosa aquesta setmana animats pel Black Friday, 21 punts més que el 2020.

Transy Rodríguez, sòcia responsable de l’àrea de consum i distribució d’EY, ressalta l’increment de les vendes de moda «amb nivells d’activitat del 2019». L’optimisme general deriva, segons la seva opinió, «de l’enorme bossa d’estalvi generada durant la pandèmia i que actualment encara no es pot viatjar amb total normalitat». Segons EY, la crisi de subministrament de productes electrònics podria causar «importants retards en les entregues i que les millors promocions no coincideixin amb els últims llançaments del mercat». 

Retards

El retard d’entregues és perceptible aquest divendres negre a Amazon. Enviaments que fa una setmana es feien en un dia han passat a entregues a partir de quatre dies. Les compres fetes aquest divendres negre es començaran a disfrutar a partir de dimarts. El retard ha sigut inevitable malgrat que, en general, s’han reforçat els serveis d’entrega. Empreses com Seur asseguren que han reforçat la plantilla amb més de 3.300 repartidors a Espanya, 700 dels quals a Catalunya. Aquesta empresa de correu urgent preveu que el trànsit de productes augmenti aquest any al voltant del 15% respecte del 2020, amb 4,5 milions d’enviaments només aquest cap de setmana. Adecco preveu que es facin 1,19 milions de contractes en el sector comercial durant la recta final d’any, el 19.8% més que fa un any.

Joves

Notícies relacionades

EY fa una enquesta als consumidors periòdicament i constata que la generació mil·lennista ha acudit «en massa» als descomptes (el 80%) d’aquesta setmana. Els missatges publicitaris semblen calar més en els més joves, ja que només el 50% dels ‘baby boomers’ es van mostrar disposats a participar de l’eufòria compradora. El fet que els més joves siguin els més oberts a les compres del Black Friday potser deriva de les fortes campanyes publicitàries fetes a les xarxes socials. Hootsuite, plataforma de gestió de xarxes socials, ha detectat que en l’àmbit mundial són els homes els més permeables a la pressió comercial del Black Friday. En concret, va analitzar 169.454 mencions de les promocions del divendres negre i el Ciberdilluns, en què en el 61% dels casos la referència va ser feta per homes. Hootsuite ressalta el paper del comerç electrònic i les xarxes socials que qualifica d’«imprescindible» per a les empreses. Segons Romina González, màxima responsable de la multinacional a Espanya, «més del 26% dels usuaris de les xarxes socials utilitzen aquestes plataformes per trobar productes per comprar».

Fraus

L’auge del comerç electrònic fa témer un increment dels casos d’atacs cibernètics. Les compres ‘online’ són un moment delicat i terreny abonat ja que Packlink calcula que el 67% dels espanyols farà alguna compra a internet aquesta setmana. Ja durant el Black Friday del 2020 els casos d’‘email phishing’ van créixer el 440%, segons Check Point, i tot indica que el robatori de contrasenyes, dades de targetes i informació bancària es continua incrementant. L’ús de xarxes wifi públiques és un dels elements amb més risc.